Riigi sekkumine turu toimimisse on üldiselt taunitav, samas kütuse e-keskkonna otsust on kõik suuremad kütusemüüjad pikemat aega oodanud, kirjutab Alexela tegevjuht Ain Kuusik.
- Alexela tegevjuht Ain Kuusik. Foto: Andras Kralla
Möödunud nädalal teatas rahandusministeerium, et hakkab looma
kütuse e-keskkonda, mis võimaldab tarbimisse lubatud vedelkütuse müügitehingute andmeid hallata ja teha järelevalvet reaalajas.
Kütuseturg on väga maksuderohke. Lisaks tavapärasele käibemaksule tuleb kütusemüüjatel tasuda ka kütuseaktsiis ning vedelkütuse varumakse. Need maksud moodustavad pea poole toote hinnast ning teise poole moodustab nafta hind maailmaturul. Seega kütusemüüjatena oleme me toote lõpphinnas väga marginaalse osa juhid.
Kui maailmaturu hinda ei suuda keegi Eesti kütusemüüjatest mõjutada, siis riigimaksude osa on läbi ajaloo mitmed turul olijad nii-öelda mõjutanud. Jättes maksmata käibemaksu või segades sisse aktsiisivaba diislikütust, on oma aktsiisikohustusi vähendatud. Saadud säästu on tarbijatega minimaalselt jagatud, kogudes aga maksude arvel võrreldamatult suuremad kasumid endale.
Uued maksud, uued ohud
Meie käsi nende ettevõtjate mängumaale ei ulatu. Kui riik on juba kord otsustanud seaduse kehtestada ja miljoneid makse koguma hakata, siis on vaja ka mingit mõjutegurit selle taha. Politseireidid ja kriminaaluurimised on üks võimalus, aga e-Eestile sobivam on vast targad nutilahendused. Tervitame rahandusministeeriumi otsust ja kinnitame, et see suurendab riigi maksutulu ja annab võimaluse ausatelt, kõiki makse maksvatel kütusemüüjatel olla õiglasemas konkurentsis.
Kindlasti ei maksa aga arvata, et sellega on turg nüüd korda tehtud ja maksud jäävad muretult laekuma. Viimastel aastatel on just aktsiise maksvad ettevõtjad pidevas turbulentsis, kus igal aastal taasmõtestab valitsus sinu ärikeskkonna, tõstes olemasolevaid makse ja luues teisi.
Üldisem küsimus makse tõstes ja kehtestades on – kui palju selline järelevalve maksma läheb. Ja mitte ainult riigile, vaid ka ettevõtjatele.
Uue võimaliku maksude vältimise skeemi hea näide on vedelgaasiturg, kus esmakordselt kehtestatakse maks balloonigaasile ja mahutigaasile. Vaevalt et uutes maksutõusudes peale turuliidrite nüüd kõik reipalt makse tasuma hakkavad.
Vahest näitavad Excelid, et odavam on hoida maksukeskkond lihtne ja lõunanaabriga samas määras?
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.