• OMX Baltic−0,42%269,68
  • OMX Riga0,47%877,92
  • OMX Tallinn−0,53%1 723,59
  • OMX Vilnius−0,16%1 043,27
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,00%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,34%8 112,29
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,38
  • OMX Baltic−0,42%269,68
  • OMX Riga0,47%877,92
  • OMX Tallinn−0,53%1 723,59
  • OMX Vilnius−0,16%1 043,27
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,00%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,34%8 112,29
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,38
  • 05.03.18, 07:46
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Suhtekorralduse ime: tantsiv karu

Usk suhtekorralduse kõikvõimsusse pole mitte ainult Eesti elu tänane tegelikkus, vaid ilmsesti kogu nn tõejärgse ühiskonna paratamatus. Siiski ei muutu keegi või miski veel selle pärast veel teiseks, kui meile teisena tahetakse näidata.
Karu
  • Karu Foto: Panthermedia
Pruukis vaid valitsuserakondade toetusel viimati ühe uuringu tulemusena pisikeseks põruda, kui peaminister Jüri Ratas kiirustas kinnitama, et valitsusliit on kõik õigesti teinud ja meie kõigi elu on palju paremaks läinud, aga inimesed pole sellest aru saanud. Peame oma otsuseid paremini selgitama ja edaspidi selle nimel tõsiselt pingutama, sõnas peaminister. Igaüks, kes lugeda mõistis, aimas PR-masina hoogustamise otsust – paljuke see Ratas ja ministrid siis veel rohkem selgitada jaksavad, jutustavad teised niigi hommikust õhtuni, nii et suu vahus.
Ositi samale viitas SDE juht, minister Jevgeni Ossinovski, kes ei näinud mitme metsamineku pindu iseenda ega enda juhitava partei silmas, küll aga palki ajakirjanduse omas, keda haaranud hagijasündroomist me kõik koos peaksime üle saama. Ossinovski kordas „mõned teemad“ veel kord üle ja kutsus parteikaaslasi endale selgitustöö tegemisel appi.
Selle peale hõõrus suhtekorraldaja Janek Mäggi Facebookis käsi: „Ainus asi, mida Eestis kõik hättasattunud püüavad paremini teha, on suhtekorraldus. Selle üle on mul muidugi hea meel.:)“ Mul on kah hea meel, kui Mäggil hea meel on. Mäggi klientide meeleseisundi üle ma nii rõõmus ei ole.
Kus häda kõige suurem
Suhtumine, et kus häda kõige suurem, seal suhtekorraldaja kõige lähem, pole muidugi uus. Suhtekorraldusäri on siinmail sama vana nagu taasiseseisev Eesti. Juba Mart Laari esimese valitsuse taustajõud aimasid iseenese tarkusest, kuidas metsa vahelt ministriks toodud tegelased kampsunist välja raputada ja lipsustada, kuidas kõnesid kirjutada ja missuguses tundetoonis tigeda rahvamassiga jutu peale saada – iseasi, kuivõrd nad endid suhtekorraldajaiks pidasid.
Aastate jooksul suhtekorraldussektor professionaliseerus ja on tänaseks küpses arengujärgus, kus nii teadlikke kui ka rahakaid (mitte tingimata ühes isikus) kliente jagub lahkesti. Vaikselt ja märkamatult on suhtekorraldus kasvanud ajakirjandusest hulga võimsamaks – nii sektoris liikuvate rahasummade kui – järjest enam – vaimse kapatsiteedi poolest. Asi pole mitte ainult selles, et nii üheks kui ka teiseks võimelised pead eelistavad tublimat teenistust. Asi on ka ajakirjandust vaevavas väärikuskriisis, millest välja ei vii sirget ja lihtsat teed.
See on põhimõtteline paradigma muutus, mille Facebook ja Google on ajakirjanduse peal toime pannud. Reklaamiraha kokkukuivamine on vaid üks tahk, mis on ajakirjanduse eneseväärikusest toorelt maha hammustanud tüki, mis iseenesest asemele ei kasva. Teine on vajadus võistelda Facebookiga sisuloojana ja kuidagigi kätte saada lugejad, kes tarbivad ajakirjandust veel vaid sotsiaalmeedias jagatavate linkide kaudu. See sunnib looma kümme-eneserahuldamisnippi-tüüpi pealkirju, mis ajavad tegelikult oksele nii nende tootjaid kui ka ka tarbijad – aga kuni töötab, seni neid toodetakse.
Vastukajata jäänud avaliku appikarjumise – rahvuslik meedia vajab sotsiaalmeediagigantidega võitlemisel riigi tuge – kõrval on meediamajad mitu aastat uusi rahateenimismudeleid otsinud ja mõne ka leidnud. Sisuturunduse sõit lõpeb aga paratamatult hetkel, mil nende tekstide eest maksja mõistab, et tegelikult pole see mitte midagi enamat kui seesama vana hea reklaam teise nime all. Nõnda nagu tavaliste reklaamide loomise puhul, valib klient alati kõige viletsama lahenduse ka sisuturundustekstide puhul. Meil-on-kahekümnes-sünnipäev-tüüpi jutud ei huvita mitte kedagi, see jõuab peagi laiemalt pärale. Sisuturunduse miksimine ajakirjandusliku sisuga on aga ajakirjandusele endale teinud kahju, mida heastada on raske. Kui ikka hambaid ei pese, siis suu haiseb.
Eneseväärikuse küsimus
Ajakirjanduse eneseväärikuse puudus on muidugi mõista vesi suhtekorralduse veskile. Andetugi pressiteade vormub uudiseks kergemini kui eales, arvamusrubriikides pääseb üle künnise lausalist lobi. Avalik infovoog on nähtamatute vormijate poolt kujundatud määrani, mille tehtust ei näe tihtipeale sageli läbi enam vilunudki silm. Me näeme aina enam seda, mida meile tahetakse näidata, mitte seda, kuidas asjad päriselt on.
Ometi pole suhtekorraldus nii kõikvõimas, nagu nii poliitikud kui ka ettevõtjad ja teised PR-kunded näikse uskuvat. Inimene on lihtsalt nii tehtud, et ta tahab ikkagi teada, kuidas asjad päriselt on. Jah, see on nii paganama tähtis, kuidas midagi esitada, näidata, selgitada. Aga veel tähtsam on ikkagi see, kuidas miski tõeliselt on. Isegi nn tõejärgsel ajastul ei mineta inimene vajadust saada teada tõtt maailma, elu ja iseenda kohta. Tal on seda lihtsalt vaja. Ta otsib seda ikka, sest see ta inimeseks teebki. Ta otsib seda koguni siis, kui ta ise seda ei tea ega tahagi, sest nii juba on kord lugu inimesega.
Suhtekorraldajad võivad küll sandi saunast läbi lasta, korralikult riidesse panna ja püüne peale saata, aga nad ei saa siiski kedagi täitsa teiseks teha. Karu võib küll tantsima õpetada, aga karu jääb ikka karuks, tantsigu või ei. Õpetada tipp-poliitikut inimmassi ees kõneldes soojust kiirgama tähendab seda, et see poliitik peab selle soojuse iseenda seest üles leidma – muidu ei kiirga, tee, mis tahad. Häid kombeid saab õpetada, käitumist ja sõnaseadmist saab lihvida, seisukohad võib ette öelda või valmis kirjutada, aga näiteks sarmi ei saa juurde osta. Sarmi kas on või ei ole. Ja mida ei ole, seda ei ole. Suhtekorraldajate õnneks enamik karusid seda muidugi ei tea, ja nõnda pole tantsitajatel tööpuudust karta.
Asjad ei pea mitte ainult ausad olema, vaid ka ausad näima, on kombeks korrutada. Selles lauses on näimine olemisest ammugi tähtsamaks saanud, ja kehtivusele on pääsenud pigem: asjad peavad ausad näima (ja, noh, tore on, kui nad ka ausad olema juhtuvad). Näimise ja paistmise peale aga pikka püsi rajada ei saa. Pane oma suhete korraldamisse raha, palju tahad, viimseks paistab ikkagi välja, mis inimene sa oled. Ja see on lõppeks ainus, mis loeb.
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 12.11.24, 18:55
Freedom Holding Corp. teise kvartali tulemused näitasid tugevat kasvu
Freedom Holding Corp. avaldas oma 2025. aasta teise kvartali tulemused, mis näitavad ettevõtte käibes ja puhaskasumis märkimisväärset kasvu. Tulenevalt laienemisest, tõusid ka ettevõtte kulud.

Äripäeva TOPid

Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
TOP
  • 21.11.24, 12:00
Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
Lisatud 100 edukaima ehitusettevõtte edetabel.
Äripäeva Ida-Virumaa TOPi võitnud Polven Foods tehase- ja müügiosakonna juhti Tomas Kivestut õnnitleb majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo.
TOP
  • 17.11.24, 15:00
Ida-Viru edukaima ettevõtte magus äri: kondenspiima tootja sihib ekspordi kasvu
Lisatud Ida-Virumaa TOP
Äripäeva Raplamaa TOPi võitnud Kohila Vineer juhatuse liikmed Andres Laht ja Anna-Maria Maksin.
TOP
  • 16.11.24, 15:15
Raplamaa edukaim: teeme praegu Eestis ainult hädavajalikke investeeringuid
Lisatud Raplamaa TOP
Tanki tegevjuhid Joel Volkov ja Marge Kari.
TOP
  • 14.11.24, 18:00
Reklaamiagentuuride TOPi võitja: efektiivsemaks minna on keeruline
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Partnerlussuhe Google’i ja Metaga eeldab agentuurilt piisavalt suure käibe ning kompetentsi olemasolu, Mediabrands Digitalil on need olemas, pildil tegevjuht Erki Heinsaar.
TOP
  • 14.11.24, 14:28
Agentuuritulu TOPi võitja: kasvame enim majanduskriisides
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Äripäeva Lääne-Virumaa TOPi võitis Aivo Saarele (keskel) kuuluv masinatööstus Lisako. Eelmisel aastal paigaldas Aivo Saar koos Vanalinna Ehituse tegevjuhi Kaidur Karba (vasakul) ja Haljala vallavanema Anti Puusepaga (paremal) Lisako poolt Võsule rajatud pansionaadi nurgakivi.
TOP
  • 13.11.24, 12:03
Need on Lääne-Virumaa edukaimad ettevõtted
Lisatud Lääne-Virumaa ettevõtete TOP
Viljandimaa edukama ettevõtte omanik Kaisa Orav ning firma juhatuse liige Mark Orav. Foto on tehtud nende kodus Viljandis kümme aastat tagasi.
TOP
  • 11.11.24, 10:24
Viljandimaa TOPi võitja tegi ajaloo edukaima aasta
Lisatud Viljandimaa TOP
Türil toimunud Kesk-Eesti edukate ettevõtete tunnustamisel võtsid Järvamaa TOPi auhinnad vastu Farm In Productionsi juhatuse liige Malle Valdur ja Aravete Biogaasi juhatuse liige Siim Jaas.
TOP
  • 10.11.24, 08:12
Need on Järvamaa edukamad ettevõtted
Lisatud Järvamaa TOP
Kunagi ühe väikebussiga alustanud Pärnu perefirma on nüüdseks kasvanud nii edukaks, et võib nimetada end Eesti üheks paremaks sõitjate vedajaks.
TOP
  • 09.11.24, 06:00
Sõitjateveo TOP: Pärnu perefirma puges suurtegijate vahele
Edetabelis 50 firmat!

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele