Ühiskonna mõistes on neljakordne sotsiaalmaksu lagi „kingitus Eesti rikastele“ ja sellest majandusele väga palju kasu ei tule, sest latt on liiga kõrgel, arvab ettevõtja Tiit Pruuli.
- Tiit Pruuli Foto: Andras Kralla
Sotsiaalmaksu lagi 3000–3500 euro peal mõjutaks reaalselt ettevõtjaid looma Eestisse spetsialistide töökohti juurde ning vähendama ka sotsiaalset lõhet palgatöötajate ja ettevõtjate vahel. Advokaadid ja teised aktiivsemad on selle siseriiklikult niikuinii ära teinud – maksavad endale 2500 eurot palka ja muu läheb dividendidena välja. Aga Saksamaalt inseneri siia meelitamiseks ei saa sellist lahendust välja pakkuda.
Juhul, kui lähiaastatel lisanduvad uued töökohad sotsiaalmaksu lae muutmisest ei kata tekkivat ravikindlustuse eelarve vähenemist, siis tuleb leida ka katteallikas ravikindlustuse kuludeks. Iga lisanduv „sotsiaalmaksu laega“ uus spetsialist (kas siis tagasi tulev eestlane või mujal sündinu) on kindlasti neto-toetaja ravieelarvesse – tema peale kulub vähem kui ta raviteenust vajab. 10 000 uut 3000-eurost töökohta toob eelarvesse 119 miljonit eurot aastas.
Sotsiaalmaksu lae langetamisel peab olema selge eesmärk – miks me seda teeme, ning selle eesmärgi saavutamiseks tuleb läbi mõelda ka vajalikud tugitegevused. Eestisse spetsialistide toomiseks on see kindlasti hea meede.
Kasutan teadlikult sõna spetsialist, sest tipp-spetsialistide tasud on maailma konkurentsis 250 000–500 000 eurot aastas ja sotsiaalmaksu lae muutmine seda segmenti otseselt ei mõjuta – seal käivad asjad teisiti.
Äripäev küsis Eesti tippjuhtidelt, ettevõtjatelt ja teistelt mõjukatelt ühiskonnategelastelt arvamust sotsiaalmaksu lae kehtestamisele.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Rahvusvahelise veebipõhise maaklerfirma Freedom24 analüütikud on välja selgitanud kümme ettevõtet, mille börsile minek (IPO) saab olema alanud aastal finantsmaastiku keskmes. Nende seas on nii tehisintellekti uuendajaid, digitaalse turvalisuse liidreid kui ka kiirmoehiiglasi, lisaks ettevõtteid, mis püüavad positsioneerida ennast mõnedes võtmekategooriates ja meelitada ligi kõige tähelepanelikumaid investoreid.