Liiklusseaduse kohaselt peab juht olema tähelepanelik teel ja teeservas seisvate või liikuvate vähekaitstud liiklejate suhtes, vältima nende ohustamist ja neile kahju tekitamist. Samas ei või jalakäija takistada sõidukite liiklust ega põhjustada liiklusohtlikku olukorda. Murettekitav on aga asjaolu, et tihtipeale ei tunne osapooled end kohustatuna.
Sõites mõni aeg tagasi pühapäeva õhtul, vilkuvate kollaste fooritulede saatel, mööda päikesest pimestatud Vabaduse puiesteed, astus ootamatult kõrvalteelt ülekäigurajale noor perekond koos lapsevankriga. Õnneks möödus olukord kahjudeta, kuid sündmusest häiritud olid mõlemad pooled. Autojuhina tundus, et jalakäijad pidanuks mind märkama ning veenduma, et sõidukijuht on neid märganud. Kindlasti oli vastaspoolel asjast oma nägemus. Mustema stsenaariumi järgi olnuks järgmise päeva ajalehtede esikaant vallutanud tuntud klišee: „Autojuht sandistas noorpere.“ Kusjuures seda sõltumata autojuhi süülisusest.
Vastukaaluks eelmisele näitele saab tuua värskelt liikluskorraldusmuudatustega kohaneva Hobujaama tn ristmiku. Sebra ületamine Narva mnt – Hobujaama tn nurgal mitmekordistab Teie võimalust mõne kiirustava autojuhi pahameele osaks saamises. Mingil põhjusel ei ole linn suutnud isegi linnaliini bussijuhtidele selgeks teha, et jalakäijatele tuleb reguleerimata ülekäigurajal teed anda. Õnnetuse korral eelmises lõigus toodud pealkiri igati asjakohane.
Kindlustusandja silmis on on võimaliku kahju korral kõik võrdsed – kahju tekitanud pool peab kahju saanud poolele tehtavad kulutused hüvitama. Liikluskindlustuse seadus ütleb, et jalakäijale ja jalgratturile kindlustusjuhtumi toimumise tõttu tekitatud kahju hüvitatakse ka juhul, kui sõidukijuht ei ole vastutav tekitatud kahju eest. Samas puudub vähekaitstud liiklejatel tsiviilvastutusest tuleneva kahju kindlustuse võimalus.
Sõidukijuhile on abiks kaskokindlustus, mille puhul hüvitatakse kahju sõltumata süüst. Jalakäija nö kaskokindlustuseks on Eesti haigekassa ravikindlustus ning õnnetusjuhtumikindlustus. Õnnetusjuhtumikindlustus on täienduseks ravikindlustusele ning toetab juba toimunud õnnetuse tagajärgede (nt õnnetusjuhtumi toimumise tõttu vajaminev taastusravi või vajaliku atribuutika soetamine) likvideerimist. Küll aga ei ole kindlustatusandjal liiklusõnnetuse toimumise korral rohtu vaimse seisundi parandamiseks.
Halb kogemus jalakäijal autojuhtidega või vastupidi vähendab tolerantsust mõlemal poolel. Ometi astume samadel teedel ja oleme enamasti mõlemas rollis. Vähem kui kuu pärast algav õppeaasta toob taas teedele palju väikeseid jalakäijaid ning seetõttu on eriti oluline liiklejate teravdatud tähelepanu. Oma panuse saavad selleks anda nii autojuhid kui jalakäijad.
Ohutut liikumist ja liiklemist!
Tutvu kindlustustingimustega ja pea nõu spetsialistidega. M-kindlustus on BCP Kindlustusmaakler OÜ registreeritud kaubamärk.
Artikli autor on Rasmus Heinla, M-KINDLUSTUS kindlustusmaakler
Seotud lood
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”