Eesti riiklik eesmärk peab olema tugevate kaubandusesinduste rajamine olulistel eksporditurgudel, leiab Eesti-Rootsi Kaubanduskoja juhatuse liige Ivar Veskioja.
Statistikaameti andmetel on aastatel 2008-2012 üle 70% ekspordist läinud üheksasse riiki: USA, Holland, Leedu, Läti, Norra, Rootsi, Saksamaa, Soome ja Venemaa. Top5s on Soome, Rootsi, Venemaa, Läti ja Saksamaa.Turupotensiaali arvestades tuleb USA ja Hiina lisada ning Läti välja jätta. Jääb kuus riiki, kuhu fookus suunata.
Esinduse nime väärib kontor, kus eksportööri käsutuses on kohalikku keelt ja kultuuri mõistev ärikonsultant, ärianalüütik ning turundusekspert.Esindus on eraõiguslik kompetentsikeskus, kust Eesti ettevõte saab soodsalt vajalikku nõustamist ja tugiteenuseid.
Lisaks peab esindus looma ja hoidma vajalikku kontaktvõrgustikku, mis ei kaoks personali vahetudes. Esinduse ülesehitamine saab toimuda Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EAS), välisministeeriumi, Eesti Kaubandus-Tööstuskoja ning välisriikides täna tegutsevate eraõiguslike Eesti kaubanduskodade koostöös ja baasilt.
Eesti Kaubandus-Tööstuskoja 2010. aasta ekspordiprobleemide uuring ütles muu hulgas, et Eesti ettevõtete väiksus ja omavahelise koostöö puudumine ei võimalda akumuleerida edukaks ekspordiks vajalikke kompetentse ja ressursse.Siit tulenevalt on kaubandusesinduste teenused vajalikud kõigile meie ettevõtetele, millel puuduvad vahendid ning oskused ekspordi alustamiseks.Rootsi ekspordiagentuuri Business Sweden teenused on subsideeritud riiklikest vahenditest. Tegemist ei ole riigiasutusega, riigil on 50% osalus. Rootsi on delegeerinud ekspordi toetamise eraõiguslikule organisatsioonile juba 1972.
Praegu on EASis umbes 270 töötajat. Ekspordidivisjoni esindaja on kolmes riigis, Rootsis, Soomes ja Norras. Divisjoni ülejäänud 26 töötajat on Eestis. Iga kümnes töötaja on seega ekspordi teenistuses ja 1% on eksportöörile toeks välisturgudel. EASi roll euroraha jaotamisel on staabi kasvatanud sada korda suuremaks rindest.
Ettevõtja vajab kiiret ja tulemuslikku abi, mille saavad tagada kohapealset võrgustikku ning kompetentsi omavad kaubandusesinduse töötajad. Lahendus eeldab vaid poliitilist tahet ministeeriumitelt, turg on alati valmis.
Artikkel ilmub EMT, Tallinna Kaubamaja, Danske Banki ja Äripäeva arvamuskonkursil “Edukas Eesti”.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.