• OMX Baltic0,48%272,92
  • OMX Riga0,14%875,54
  • OMX Tallinn1,23%1 760,42
  • OMX Vilnius−0,04%1 049,21
  • S&P 5000,74%5 973,1
  • DOW 300,00%43 729,34
  • Nasdaq 1,51%19 269,46
  • FTSE 100−0,32%8 140,74
  • Nikkei 2250,35%39 519,18
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,61
  • OMX Baltic0,48%272,92
  • OMX Riga0,14%875,54
  • OMX Tallinn1,23%1 760,42
  • OMX Vilnius−0,04%1 049,21
  • S&P 5000,74%5 973,1
  • DOW 300,00%43 729,34
  • Nasdaq 1,51%19 269,46
  • FTSE 100−0,32%8 140,74
  • Nikkei 2250,35%39 519,18
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,61
  • 05.06.14, 15:04
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Maksuerisus: kära rohkem kui villa

Tegevusvaldkonnast lähtuvad maksuerisused on problemaatilised, leiab vandeadvokaat Kaido Loor.
Esiteks, tekib küsimus, kas maksueeliseid saavad poliitikutele südamelähedased või tegeliku tööhõive potentsiaaliga valdkonnad. Mille järgi neid valida? Riigi juhtimisest jääb mulje, et teaduslikule analüüsile eelistatakse teisi kriteeriume. Teiseks tekib maksueelise ajalise kestuse küsimus. Kolmandaks, miks peaks teised maksumaksjad sisuliselt maksueelisega valdkonda sponsoreerima? Neljandaks, Euroopa Liidu õiguse valguses tekib riigiabi küsimus.
Maksud ei tohi ettevõtluskeskkonnas moonutusi tekitada, aga mõne valdkonna maksueelistamine on selge moonutus. Võtame näiteks FIE „väljavõetud“ kasumi ja äriühingust välja võetud kasumi erineva maksustamise (tulumaks + sotsiaalmaks FIE-le ja tulumaks äriühingule). Selle tulemusel on meil üle poole äriühingutest ühemeheühingud, mis on suuresti ebavajalik bürokraatia ja energia raiskamine, mille on tekitanud peamieselt maksuõigus.
Eelistatud valdkondade diskussioon viib fookuse eemale põhiprobleemidelt, milleks on käibemaksuõiguse keerukus, tööjõu ülemaksustamine, Euroopa tulumaksu kehtestamise kasulikkus, ülemäärane maksukoormus. Pigem võiks arutleda selle üle, kas võiks põhiseadusesse lisada tingimuse, et maksukoormus ei tohi ületada nt 30% sisemajanduse kogutoodangust, maksustada rohkem asju (kaalumaks?) ja vähem tööjõudu jne.

Seotud lood

Arvamused
  • 03.06.14, 16:21
Mandel: lihtsuse ja maksuameti ruulimise aeg on läbi
Lihtsal maksusüsteemil on kaks viga. Esiteks kahandab see konkurentsivõimet niššides ja teiseks toodab ühesuguse totaalse lauskontrolli vajadust, kirjutab Äripäeva peatoimetaja Meelis Mandel.
  • ST
Sisuturundus
  • 30.10.24, 13:28
Profitus laieneb Eestisse: uus lootus innovatiivseks rahastamiseks skeptitsismi keskel
2018. aastal Leedus loodud ühisrahastusplatvormi Profitus idee sündis järk-järgult, kui kinnisvara ostjate ja müüjatega suheldes ning kinnisvaraprojekte arendades võis näha inimeste üha suurenevat investeerimishuvi.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele