Mikroblogikeskkonna Twitteri elu börsil on õnnetu. Kunagi üks kuumemaid idufirmasid on tõsises hädas uute kasutajate leidmisega, juhtkond lahkub ja aktsia odavneb. Samas – see on parim aeg ülevõtmiseks.
- Kas Twitteri kaasasutaja ja tegevjuht Jack Dorsey on valmis firma maha müüma? Foto: EPA
Eelmisel nädalavahetusel teatas Twitter viie tähtsa juhtkonnaliikme lahkumisest. See heitis varju firma plaanile äri uuele tasemel viia. Mõni lahkumine on küll seotud restruktureerimisega, aga viimastel kuudel on firmaga siiski hüvasti jätnud märkimisväärne hulk võtmetöötajaid.
Analüütikute sõnul muudab kaadrivahetus raskemaks äri uuele kursile viimise, mida kavandab mullu ametisse astunud tegevjuht, Silicon Valley kuulsus Jack Dorsey. Isegi kui edutatakse juba firmas töötavaid inimesi, aeglustub tööprotsesside käimasaamine ja strateegia elluviimine.
Töötajate lahkumise taga on mitu põhjust. Twitteri aktsia on esinenud masendavalt, olles aastaga kukkunud 57%, ja sellises seisus on raske inimesi aktsiaoptsioonidega motiveerida, eriti Silicon Valleys, kus kõiksugu idufirmad pakuvad potentsiaalseid miljoneid.
Lisaks tegutseb San Francisco lahe ümbruses palju väga edukaid firmasid, kes suudavad Twitterist inimesi üle meelitada. Hea näide on Facebooki tugeva finantstoega Instagram, kes meelitaski jaanuari lõpus üle Twitteri tootejuhi Kevin Wieli.
Twitter endiselt nišitoode
Samas pole Jack Dorseyl ka teist teed. Paigale tammuma jäänud firmat ei õnnestu samade inimestega ümber pöörata, see nõuabki kaadrivahetust. Uute juhtide peamine ülesanne on tõsta Twitteri populaarsust ja kasvatada aktiivsete kasutajate hulka. Just igakuiste aktiivsete kasutajate (MAU) number on see, mis investoreid närib. See on jäänud pidama umbes 300 miljoni ringis ja näitab kõige selgemini, et Twitter ei suuda uusi kasutajaid meelitada.
Paljuski võib probleem seisneda asjaolus, et Twitter on ja seda peetakse nišitooteks. Praegune vorm, kus inimene saab säutsuda vaid 140 tähemärgiga, propageerib ühesuunalist suhtlust, mitte sügavat sotsiaalset läbikäimist. Lisaks on leitud, et kasutajad ei saa endale Twitteris jälgijaid, mistõttu aga kannatab kasutaja tahe säutsuda – sest kes seda ikka näeb.
Uutel kasutajatel on raske Twitterit mõista. Säutsumiskeskkond on märkimisväärselt keerukam kui näiteks Facebook või Instagram.
Tagatipuks pole Twitteril selget eesmärki või kuvandit. Facebook on sõprade ja perega suhtlemiseks, Instagram on piltide jagamiseks, LinkedIn on töösidemete loomiseks, aga Twitter...? Kõige selgem eesmärk tundub olevat kuulsate inimeste või organisatsioonide jälgimine.
Twitteri kasutajate arv peab hakkama tõusma. Mida rohkem kasutajaid, seda rohkem saab müüa reklaami. Mida rohkem saab müüa reklaami, seda rohkem raha teenitakse. Mida rohkem raha teenitakse, seda rohkem rahul investorid on. Põhimõtteliselt on kõik väga lihtne.
Tasub teada
Facebookil läheb hästi
Facebook teatas eile hilisõhtul, et neljanda kvartali tulemused ületasid märkimisväärselt analüütikute ootusi. Maailma suurima sotsiaalvõrgustiku käive oli neljandas kvartalis 5,84 miljardit dollarit, samas kui analüütikud ootasid 5,37 miljardi dollari suurust käivet. Võrreldes 2014. aasta neljanda kvartaliga suurenes käive 52 protsenti.
Korrigeeritud puhaskasum aktsia kohta oli 0,79 dollarit analüütikute pakutud 0,68 vastu. Neljandas kvartalis oli Facebookil 1,59 miljardit aktiivset igakuist kasutajat. Aastases võrdluses tõusis näitaja viiendiku võrra. Päevaseid aktiivseid kasutajaid oli 1,04 miljardit, mis on 17 protsenti rohkem kui aasta tagasi samal ajal.
Neljandas kvartalis kasvas mobiilireklaam 69 protsendi võrra. See on oluline tulemus, kuna ligi 80 protsenti reklaamikäibest tuleb just mobiili kaudu. Pärast tulemuste teatamist tõusis Facebooki aktsia 13 protsendi võrra.
Kosilasi on küllaga
Twitter aga pole suutnud piisavalt palju uusi kasutajaid võita, mistõttu on investorid üsna kõvasti aktsiaid müünud. 27. jaanuari seisuga maksis Twitteri aktsia 16,78 dollarit, olles vaid 1,3 dollari kaugusel 52 nädala põhjast. Meenutame, et 52 nädala tipp on 53,49 dollarit.
Aktsia tugeva kukkumise tõttu on firma turuväärtus kahanenud kõigest 11,5 miljardle dollarile. See on omakorda tekitanud kuulujutte, et Twitter on mõne suure korporatsiooni vaateväljas. Kosilasena nähakse mõnda suurt tehnoloogiafirmat või meediafirmat.
Twitteril üle ju siiski üle 300 miljoni igakuise aktiivse kasutaja ja unikaalne reklaamiplatvorm. Analüütikud näevad kosilastena Alphabeti, Facebooki või Microsofti. Sama hästi võib Twitteri eest pakkumise teha mõni suur meediafirma nagu News Corp. (kelle omanik meediamogul Rupert Murdoch on aktiivne säutsuja), Disney, Comcast või Time Warner.
Olukorra muudab magusamaks asjaolu, et Twitteril pole keerukat hääletamisõigust omavate aktsiate struktuuri ning omanikestruktuur on killustunud. Kolm suurimat aktsionäri omavad Twitterist vastavalt 6,4%, 5,1% ja 5,0%.
Üha rohkem analüütikuid usub, et ees ootab ülevõtmine. Kindlasti on võimalik sellele ka panustada. See tooks sisse vähemalt 30%, sest madalama preemiaga üsnagi heal elujärjel firmasid üle ei võeta. Kas see tegelikult ka aset leiab? Raske öelda.
Arvan, et firma kaasasutajana ei tahaks Jack Dorsey Twitterit lihtsalt Comcasti või Alphabeti osaks teha. Laual oleks pigem ühinemine või partnerlus. Siin võib mängu tulla Yahoo, mis üritab ka ise äri ümber pöörata. Yahoo pakutavad teenused (sport, finants, uudised, reklaam) sobivad hästi Twitteriga ja mõlema firma seisu arvestades ei saaks üks osapool teise üle domineerida.
Igatahes seisab ees huvitav aeg. Twitteri kvartalitulemused avalikustatakse 10. veebruaril, ja hoidke siis silm peal ka uute kasutajate numbril.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.