Lennundussektor on tavaliselt olnud kasumlikum kauplejatele kui pikaajalistele investoritele, kuid pärast finantskriisi aset leidnud reformid on muutnud sektori üsnagi atraktiivseks. Nii mõnigi hea investeering võib olla horisondil.
- American Airlinesi lennukid Foto: EPA
Varem on lennundussektor mind eemale peletanud. Neid kummitasid kasumeid ära söövad harjumused ning suured kahjumid, rääkimata kõrgest nafta hinnast. Pärast finantskriisi tundus aga, et vanad harjumused unustatakse ning minnakse reformide teed, nagu kulude kärpimine, efektiivsuse suurendamine, rangem hinnastamine jpm. Koos rekordmadala nafta hinnaga näitas lennundussektor eelmisel aastal ajaloo suurimaid kasuminumbreid.
Kuigi endiselt on sektoris ka problemaatilisi firmasid (millises sektoris neid ei oleks?), siis üldine pilt paistab päris ilus. Näitajad, nagu kapitaliinvesteeringute tootlus, aktsiate madal hinnatase, kasumimarginaalide kasv, on sektorit läbivalt väga head.
JPMorgani analüütikute tiimi hinnangul jätkub lennufirmade marss investeerimisjärgu reitingute suunas. “Lihtsalt öeldes pole lennundussektor kunagi varem olnud nii heal järjel ega nii tugev väliste šokkide suhtes,” kirjutasid panga analüütikud värskes analüüsis.
Võtame ette näiteks USA lennufirmade aktsiad. Sel aastal on sektor keskmiselt tõusnud 11% ning aasta peale lausa 89%. Thomson Reutersi koostatud lennufirmade indeksi väärtus on viimase kahe aastaga kahekordistunud. Kui nafta hind püsib jätkuvalt madalal, globaalne majandus allakäiku ei tee ning lennufirmad jätkavad ranget kulude kontrolli, siis peaks pidu edasi minema.
American Airlines on odav ja rahakas
Ühe huvitava ettevõttena paistab silma American Airlines (AA), mis 2013. aastal pani leivad ühte kappi U.S. Airlinesiga. Firmal on suurel hulgal rahalisi vahendeid, mida nad tagastavad investoritele aktsiate tagasiostude kaudu. Ainuüksi kolmandas kvartalis ostis AA tagasi 6% firmast!
Mulle on alati meeldinud odavad ja rahakad firmad. AA on kindlasti mõlemat, sest firma ettevaatav kasumi-hinna suhe (P/E) on kõigest 6,50. Sellele on kaasa aidanud jaanuari tipust 23% alla tulnud aktsia.
Riskina tasub kindlasti võtta naftaturul toimuvat. Kui musta kulla hind peaks tegema järsu tõusu, siis võib selle peale kihla vedada, et suured fondid hakkavad oma lennusektori positsioone likvideerima. Lisaks ei fikseeri AA sisseostetava lennukikütuse hinda erinevalt enamikust konkurentidest. Ei tasu unustada ka võimalikku vähikäiku globaalses majanduses, mis mõjuks samuti lennufirmadele laastavalt.
Üldine meelestatus on praegu aga vägagi positiivne ja kõik prognoosid näitavad, et nafta hind püsib veel mõnda aega madalal. AA-le pole peale pandud suuri lootusi, nende aktsiate hinnatase on madal ning firmal on lademetes raha. Hoian sel firmal silma peal.
Seotud lood
Kui väljas sajab lund ja päevavalgus kestab vaid hetke, muutub kodukontor meie igapäevaseks keskpunktiks – kohaks, kus töö, loovus ja ka mugavus peavad koos eksisteerima. Hea valgustus, ergonoomiliselt kujundatud ja rahulik töökeskkond aitavad pimedal hooajal säilitada nii töötahet kui ka meelerahu. Ja just sisemine tasakaal on eriti oluline, sest kodus töötavad lapsevanemad teavad hästi: külmade ilmadega algab ka viiruste hooaeg. Lisaks tööülesannetele tuleb sel ajal hoolitseda ka nohuste ja pisut pahurate laste eest, kes on lasteaiast koju kosuma jäetud.