Maakondlike bussiliinide tasust vabaks muutmisest kõige suurem kasu saaja paistab olevat Keskerakond ise.
- tasuta sõit Foto: Anti Veermaa
Majandus- ja taristuminister Kadri Simson kirjutas oma arvamusloos Äripäeva veebis, et uue koalitsiooni planeeritud 21 miljonit eurot täiendavat toetust ühistranspordi paremaks pakkumiseks tähendab maakondlike bussiliinide tasust vabaks muutmist ehk tasuta transpordi korraldamist.
Äripäev tuletab meelde, et sellist asja nagu tasuta ei ole endiselt olemas, on vaid erinevad taskud, kust raha võetakse. Pealegi tõotab kava maksumaksja rahaga turumajandusse sekkuda töötada pigem väljakäidud eesmärkidele vastupidiselt. Turumajandus ei ole küll see, mille pärast bussipilet praegu paljudele maapiirkonnas elavatele inimestele kallis on.
Minister Simsoni ja tema erakonnakaaslasest maaeluministri Tarmo Tamme toodud argument bussipileti kõrgest hinnast kui tööelu ja sotsialiseerumise takistusest võib olla õige, aga selle jaoks kõige tõhusama ravimina on valitsus lõpule viimas haldusreformi. Mõnesaja elanikuga vallas on vähesele nõudlusele võimatu odavat teenust pakkuda, aga eelduste kohaselt peaks valdade ühinemise tulemusena omavalitsustel nüüd vastav ressurss tekkima.
Tasuta liinide tekitamine tõmbab kindlasti tagasi igasuguse lootuse näha alternatiivseid liine teenindamas väiksemaid ja paindlikuma trassi- ja peatusevalikuga ettevõtteid. Kui omavalitsuste põhiaur läheb tasuta liinidele, ei jää eriti mänguruumi, et liinivõrk tegelikele vajadustele reageerida suudaks.
Omaette ohtu sisaldab majandusministri kava rongiliiklusele, mis riigile niigi kulukas, aga muutub senisest koormavamaks, kui riik teise käega porganditele konkurendi ehitab. Maakonnaliinid konkureerivad vähemalt mõne peatuse ulatuses ka linnaliinibussidega, mis linnadele tähendab otseselt saamata jäävat piletitulu.
Mitte unustada valimisi
Ja muidugi korruptsioonioht, sest tõotab selline täielikult kinni makstud tuuritamine maakonnas kindlat ja pikka tulu ning selle nimel võivad käiku minna ka ebaausad ja keelatud võtted. Midagi ei ole teha, majandusministri erakond on ise see, kes korruptsioonilippu kõrgel hoiab ja seda ettevaatlikumalt tuleb Keskerakonna sellistesse kavadesse suhtuda.
Maakonnaliinide tasust vabaks muutmise argumendina toob minister välja, et niigi maksab riik 2/3 bussiveole kuluvatest summadest ning nüüd hüvitaks ka viimase kolmandiku ehk piletitulu. Majandusministri suurimaks väljakutseks peaks siiski olema tasuta bussiliinide asemel üldine majanduse turgutamine ja küll jaksavad omavalitsused ka oma ja kohalike ettevõtjate abiga rahva parimal moel ringi liigutada.
Tallinna näidet tasuta ühistranspordi eduloona saab kasutada, kuna tõepoolest on pealinn suutnud igal aastal endale mõni tuhat elanikku mujalt Eestist juurde meelitada. Siiski ei ole sellest muutunud oluliselt paremaks ühistranspordivõrk, ei ole oluliselt suurenenud ühistranspordi eelistamine autodele ning tipptundidel on endiselt autoga Tallinnas kiirem ja mugavam liikuda. Maavanemate valmisolekule kohemaid riigilt täiendav rahasüst vastu võtta reageeris minister Simson kõhklevalt ja viitas järgmisele eelarveaastale.
Võib-olla on selleks ajaks selge, et tugevamaks muutnud omavalitsused tulevad ise oma elu korraldamisega paremini toime ja ministril on vaja tasuta juttu üleval hoida vaid sügiseste omavalitsuste valimisteni, kus see tõotab tubli häältesaagi tuua.
Seotud lood
Föderaalreservi kolmapäevane pressikonverents valmistas investoritele üllatuse ning kulla hind sööstis järsult alla. Kas kujunemas on hea ostukoht?