• OMX Baltic−0,03261,6
  • OMX Riga−0,42865,92
  • OMX Tallinn−0,031 696,8
  • OMX Vilnius0,03986,19
  • S&P 500−1,735 408,42
  • DOW 30−1,0140 345,41
  • Nasdaq −2,5516 690,83
  • FTSE 100−0,738 181,47
  • Nikkei 225−0,7236 391,47
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0099,85
  • OMX Baltic−0,03261,6
  • OMX Riga−0,42865,92
  • OMX Tallinn−0,031 696,8
  • OMX Vilnius0,03986,19
  • S&P 500−1,735 408,42
  • DOW 30−1,0140 345,41
  • Nasdaq −2,5516 690,83
  • FTSE 100−0,738 181,47
  • Nikkei 225−0,7236 391,47
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0099,85
  • 19.06.24, 15:05

Vene naftalaevad meie vetes. „Nende keelamisega kaotaksime täielikult kontrolli“

00:00
  • Eget Velleste
Vene naftalaevad meie vetes. „Nende keelamisega kaotaksime täielikult kontrolli“
Äripäev on viimastel nädalatel kirjutanud Venemaa varilaevastikust, mis liigub muu hulgas mööda Läänemerd ja mida kasutatakse nafta hinnalae piirist möödahiilimiseks. Merenduseksperdi teatel jaguks küllaldaselt sanktsioone, mida neile laevadele kehtestada, kuid rangete piirangute kehtestamine poleks arukas.
„Täna ei ole me kõiki keelde peale pannud, peame läbi mõtlema, kas tahame, et meil kontroll täiesti ära kaob,“ ütles kliimaministeeriumi merendusosakonna juhataja Jaak Viilipus saates „Äripäeva fookuses“.
Viilipus selgitab, et täieliku merekeelu vastu räägib nii rahvusvaheline mereõigus, aga ka laevade kontrollivajadus.
Ta ütleb, et kui näiteks Panama lipu all tuleb laev Euroopa sadamasse, siis rannikuriigil on õigus kontrollida laeva tehnilist seisu ja kindlustust. Puuduste korral võib laeva seniks kinni pidada, kuni puudused saavad lahendatud.
„Kui ütleme, et me ei lase ühtegi varilaevastiku laeva Euroopa sadamasse, siis kaob meil igasugune kontroll nende laevade kinnipidamiseks, aga neil laevadel säilib õigus majandusvööndis rahumeelselt läbisõitu teha. Ehk naftaveo mõttes ei muutuks midagi, aga me kaotaks igasuguse infovälja nende laevade osas,“ selgitas Viilipus.
Vene varilaevastiku piiramiseks on hakanud nii USA kui Euroopa Liit hakanud üksikuid laevu sanktsioonide alla panema.
Kliimaministeeriumi merendusosakonna juhataja Jaak Viilipus ütleb, et laevade sanktsioneerimine ja vara külmutamine võib kaasa tuua uue probleemi ehk nende hülgamise.
Siiski näeb Viilipus, et sanktsioonid on vajalikud, et väljendada pahakspanu.
„Peame andma tugeva sõnumi, et me ei tolereeri varilaevastiku teemat, aga teiselt poolt ei saa me laevu suures nimekirjas sanktsioneerida ja välja saata. Halvim oleks variant, kus laev sanktsioneeritakse, vara on külmutatud, siis jäetakse laev maha ja siin ta meil siin on Soome lahes,“ ütles Viilipus.
„Sellega kaasnevad kulud on miljonites ja seda ei taha keegi. Pluss muutub see laev üsna kiiresti ohtlikuks,“ sõnas Viilipus.
Saates rääkis Viilipus veel, mis muudab varilaevastikud keskkonnaohtlikuks, milliseks halvimaks stsenaariumiks Läänemereriigid sellega seoses valmistuvad ja kuidas varilaevastike tegevust proovitakse piirata. Ühtlasi räägib Viilipus Eesti rannikute lähedal asuvast isetekkelisest ankrualast.
Saatejuht on Eget Velleste.
Pildil on näha Eesti majandusvetes ankrus olevad laevad, autor Andras Kralla.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele