10 aastat tagasi taanlaste ettepanekul alguse saanud logistikaettevõte Ilves Transport OÜ korraldab edukalt kaubavedusid Eesti-Hispaania-Portugali-Eesti suundadel. Mõlemal suunal väljuvad autod igal nädalal. Ettevõtte edu võti on põhjalikult planeeritud marsruudid ja õigesti ajastatud tarned. Hea äri saladus on teada seda, mida teised ei tea.
- Enno Ilves koos ühe oma veokiga
Ilves Transpordi tugevus ja konkurentsieelis on kiired veod, sest ettevõttes suudetakse kõik tarned täpselt välja arvestada, optimaalsed marsruudid paika panna, kasutamata seejuures allhanget.
Ilves Transpordi asutamine oli loomulik jätk ettevõtte juhi Enno Ilvese aastatepikkusele tööle transpordisektoris. Kuni 1997. aastani teenis ta leiba pikamaa-autojuhina, kui viimases ettevõttes töötades tegid taanlased talle ettepaneku hakata teenust osutama oma autoga. „Ostsime kaks autot ning töö läks lahti! See on ala, mida ma tunnen läbi ja lõhki. Oli vaid vaja väikest tõuget, et oma äriga alustada,“ meenutab Enno Ilves. Ta lisab, et oli sellele juba varem korduvalt mõelnud ning tundis end väga hästi juba ainuüksi otsust tehes, sest tegelikult loeb kõige rohkem inimese enda tahe ja julgus realiseerida oma unistused, teadmised ning oskused sobival viisil.
Esimesed aastad olid keerulised, sest 1–2 autoga ette võt tele ei pakuta kütuse sooduskaarte ega muid hüvesid nii kergelt kui suurematele tegijatele. Lisaks puudusid asutajatel ettevõtte loomise algusaastail ju oma firmaga tegutsemise kogemused. „Näiteks ei osanud me alguses ette näha, kui kergelt võidakse jätta rahad maksmata. Ei osanud nii hästi partnerite tausta uurida ega häid lepinguid sõlmida… Ent järjest enam kõhklused kadusid ning aina kindlamaks aja möödudes muutusime. Nüüd oleme palju õppinud ning ka aru saanud, et just raskused näitavad, kes meist hoolivad ja kellest tasub endal hoolida.“
Aga juba teisel tegevusaastal tekkis reaalne vajadus paari uue masina järele ning samasugune suurenemine on toimunud aasta aastalt. Algul Taanis vedusid korraldanud Lääne-Virumaa transpordiettevõte on sisuliselt perefirma. Abikaasa Üllega asutatud ettevõttes töötab täna 19 inimest, neist 15 pikamaa-autojuhti ning logistikutena teenivad firmas leiba üks tütardest ja väimees. Samuti on autojuhidki firma omanike jaoks justkui pereliikmed.
Head otsused tekitavad edasiliikumise
Eduka äri tegemise saladus on Enno Ilvese sõnul teada midagi, mida mitte keegi teine ei tea. „Meie salatrump on, et enne ettevõtte juhiks-logistikuks saamist olin pikka aega ise autojuht. Ma tean, kuidas küttekulusid kontrolli all hoida. Tean, kui kiiresti on võimalik teatud vahemaid läbida. Tean, kuidas seda kõike enda ettevõtte kasuks tööle panna.“
Kuus aastat tagasi alustati vedusid Eestist Hispaaniasse ja Portugali ning täna tundub, et otsus oli igati õige – ettevõtte kasv on olnud stabiilne. Viie-kuuepäevaste tarnetega veetakse Lõuna-Euroopast Eestisse harilikult segakaupu nagu keraamika ja veinid ning eksporditakse meilt sinna mitmeid puidu- ja metallitooteid. Hispaania-Portugali suuna logistika on üles ehitatud koos hea partneri Merxton Veod OÜga, kellega koos täidetakse mõlema suuna tellimused.
Ilves Transpordi tugevus ja konkurentsieelis on kiired veod, sest ettevõttes suudetakse kõik tarned täpselt välja arvestada, optimaalsed marsruudid paika panna, kasutamata seejuures allhanget. See omakorda annab võimaluse ühelt poolt jätta liigsed kulud tekitamata ning teisalt hoida igal autol ja veosel silma peal, et iga tarne klapiks ning täpselt õigel ajal õiges kohas oleks.
Lisaks on nii kiirelt muutuval turul olulised ka pikaajalised partnerid ja lepingud, mis ei tee liiga ei vedajale ega tellijale. Nii näiteks on Ilves Transport sõlminud oma suuremate koostööpartneritega lepped, kus veomarginaalid on seotud kütuse hinnaga. Riskide hajutamiseks on hea aga omada mitut tugevat partnerit.
„Head otsused on sellised, mis tekitavad edasimineku. Tuleb julgelt ja suurelt unistada ning neisse unistustesse ka uskuda. Meie oleme pidevalt valmis leidma uusi võimalusi, et minna edasi, suurendame autoparki, värbame häid töötajaid,“ ütleb Enno Ilves, lisades, et tegelikult on nende ettevõtte omanikud oma unistuse saavutanud, sest 15–20 autot on just see rentaablus, kus kasumimarginaal on kõige kõrgem. Kui peaks täna majandama 50–100 masinaga, seisaks osa autosid kindlasti mingisugusel ajal jõude ning rentaablus väheneks.
Tööküsijaid leidub rohkem, kui tööd on anda
Iga ettevõtte kõige tähtsam vara on töötajad. Tuleb osata inimestega korralikult ümber käia. See kunst on tegelikult lihtne – inimene ei ole sinu juures mitte kaheksa tundi tööl, vaid ühel või teisel viisil 24 tundi. Tuleb kohelda inimesi nii, et neil on hea tunne. Iga tööandja kohus peaks olema töötajaid väärtustada. Võimalusi selleks on mitmeid, näiteks staažiga suurenev palk ja parimad töövahendid – ükski Ilves Transpordi veok pole pärit varasemast aastast kui 2014. Mida moodsam, mugavam ja ökonoomsem auto, seda enam soovivad juhid selle roolis olla. Mida paremad tingimused neile tööl ja vabal ajal luuakse, seda enam nad rahul on ega kipu võõrsile.
„Meil on tõesti tööküsijaid rohkem, kui reaalselt tööd on anda,“ tunnistab Enno Ilves. „Ja praeguse raudvara staaž on 6–7 ja rohkem aastat. Püüdes oma töötajaskonda nooruslikuna hoida, värbame meelsasti ka noori inimesi, kellel ei pruugi veel suure auto juhiluba ollagi. Sel juhul aitame neil kategooriat omandada, sest ega juhilubade tegemine ole tänapäeval odav lõbu.“ Autopargi noorendamine käib transpordiettevõttel pidevalt: üle nelja aasta vanused masinad vahetatakse välja uute vastu, mis on ökonoomsemad ja eksklusiivsemad, vastavad Euro 6 nõuetele ning hoiavad oma hinda järelturul hästi. Alguses tuleb küll välja käia suurem investeering, kuid aastad on näidanud, et just see on õige ja jätkusuutlik tee.
Ilves Transport on teinud arenguhüppe nii oma sisemise kindluse, oskuste, teadmiste kui ka ettevõtte arendamise osas. Selleks tuleb aga töötada nii, et õhtul oleks tunne nagu tühjakspigistatud sidrunil. Ja samas hoiame kaalukausid tasakaalus kvaliteetsete puhkehetkedega.
Lõpetuseks ühe eduka ettevõtja Grant Cardone’i kuldsed sõnad: „Maailmas pole kunagi liiga vähe raha, küll on aga vähe inimesi, kes on nõus nädalas 95 tundi tööd tegema.“
Seotud lood
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.