«Reklaam mõjutab valikut, aga mitte turu üldist suundumust,» väitis reklaamiagentuuri Idea klienditeeninduse juht Paavo Pettai. Põhjamaades on noorte suitsetamine üks kõige ulatuslikumaid maailmas, olgugi et reklaami levitamist piiratakse, lausus ta.
Reklaamiseaduse eelnõu senises redaktsioonis on samuti olulised tubakareklaami piirangud, lisas Pettai. «Reklaamid hakkavad ilmuma tervisehoiatusega, mis peaks olema piisav,» ütles ta.
Philip Morris Eesti OÜ turujuht Juhan Kahu ei olnud valmis veel hindama võimalikke lisakulutusi, mis võivad firmal tekkida reklaamiseaduse uue parandusettepaneku jõustudes.
Eelmisel aastal oli Eesti trüki- ja välireklaami maht Balti Meediateabe ASi uuringute andmetel 354 miljonit krooni, millest 14,16 miljonit krooni ehk neli protsenti moodustas tubakatoodete reklaam. Välireklaamist moodustas tubakareklaam viiendiku.
ASi Meediakorp meediadirektor Priit Hõbemägi ütles, et reklaamiseaduse eelnõu senises redaktsioonis reguleeritud tubakareklaam annab võimaluse tubakatootjate endi raha eest juhtida suitsetajate ja mittesuitsetajate tähelepanu sellise harjumuse varjukülgedele. «Tubakatoodete reklaami täieliku keelamise tagajärjel kaob selline automaatne tervisepropaganda meediast,» väitis ta.
«Tubakatoodete totaalne keeld on ebademokraatlik ega reguleeri turgu,» ütles reklaamiseaduse eelnõu üks autoreid Priit Hõbemägi.
Tubakatooteid turustava House of Prince Eesti ASi tegevdirektor Indrek Jänes sõnas, et riigikogu liikmete poolt kavandatud muudatusettepaneku jõustumise korral reklaamiks nende firma edaspidi oma firma nime.
ASi TRC Tubakas tegevdirektor Vahur Jegorov ütles, et reklaamimine on tootjatevaheline võitlus. Keelustades tubakareklaami, satuvad kõik võrdsetesse tingimustesse, leidis ta.
Jegorovi sõnul muutuks reklaamiseaduse muudatusettepaneku jõustudes TRC Tubaka olukord turul isegi paremaks ja vaevalt mõjutaks see firma käivet.
«Kuigi me ise müüme tubakatooteid, on ikkagi valus vaadata, kui 14--15aastased lapsed ostavad suitsu,» lausus Jegorov. «Mul pole mingit huvi, et minu lapsed hakkaksid suitsu tegema.»
Riigikogu esimees Toomas Savi ütles, et ta tegi ettepaneku keelustada Eestis tubakareklaam südameliidu esimehena. Sellise muudatuse jõustudes on tubakareklaam keelatud igal pool ja igasugusel kujul, lausus Savi.
Seotud lood
Tarkvaraarendajale Merada on turvalisuse tagamine ühtviisi oluline nii uue tarkvara kirjutamisel kui ka küberrünnaku ohu minimeerimisel oma ettevõttele. Viimase jaoks tehakse koostöös Teliaga regulaarselt turvanõrkuste kontrolli.