Majandusministeeriumi asekantsler Signe Ratso ütles, et eile Eesti ja Türgi vabakaubanduslepingu kõrval allkirjastatud tekstiilikaubandusalase memorandumiga kehtestatakse nende kaupade osas analoogne kaubavahetuse süsteem nagu Eestil ELiga.
Ratso ütles, et memorandumiga kehtestatakse oma olemuselt topeltkontrolli süsteem, mille puhul ettevõtted, kes tahavad eksportida oma kaupa, peavad taotlema majandusministeeriumilt litsentsi.
«Teine asi, mida see leping annab, on see, et ettevõtjad võivad kasutada Türgi päritolu materjale õmblustoodete valmistamiseks ja saavad sellele ikkagi ELi eksportimisel Eesti päritolusertifikaadi,» lisas Ratso.
Ratso ütles, et ELis on tekstiil ja tekstiilitooted põllumajandustoodete kõrval valdkondi, mida Euroopa Liit peab vajalikuks reguleerida. Erinevalt teistest riikidest ei ole Eestil kvantitatiivseid piiranguid, vaid on kaubavahetuse topeltkontrolli süsteem.
Ratso sõnul annab majandusministeerium välja tekstiilitoodete ekspordilitsentse 21 tootegrupile, mille turgu peab EL kõige tundlikumaks. Üldjuhul on need vähemtöödeldud tooted, nt T-särgid või puuvillkangad, lausus Ratso. «Nende puhul on oht, et kasutatakse kolmandatest riikidest, nt Hiinast, tulevat kaupa,» lisas ta.
«See on hea ja soodne leping,» kommenteeris Ratso eile sõlmitud vabakaubanduslepet ning kõrvutas seda sisu poolest ELiga sõlmitud lepinguga. Kuid ta tunnistas, et põllumajandustoodete osas jäid teatud piirangud kaubavahetuses Türgiga alles.
Eesti ekspordipartnerite seas on Türgi 22. ja impordis 33. kohal. Mullu moodustas Eesti eksport Türki 93,2 mln krooni ja import 79,7 mln krooni. Tänavu I kvartalis olid vastavad näitajad 28,5 mln ja 16,4 mln krooni. ÄP
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.