Valada kolvid sajandi alguse uunikumile või valuveljed sapikale, see on alumiiniumi muldvaluga tegelevatele Türi meestele vaid hea tahtmise ja ettevõtmise küsimus.
Esimesed veljed valati Türil olude sunnil juba 1974. aastal. Isetehtud autole polnud neid lihtsalt mujalt võtta. Kuna veljed osutusid igati õnnestunuteks, hakkasid ettevõtlikud Paide EPT mehed tegelema alumiiniumist muldvaluga juba sihipärasemalt.
Endiste motomeeste käe läbi on valminud unikaalsetele vanadele sõidukitele piduritrumleid, sisselaskekollektoreid, karteri põhjasid, sidurikodasid ja mida kõike veel. Omaette kategooriaks kujunesid kolvid, mida on valatud nii sajandi alguse mootorile kui ka tipptasemel võidusõidutehnikale.
Ja muidugi valuveljed, mis oma suhteliselt soodsa hinna tõttu on kujunenud kõige menukamaks kaubaartikliks. Alates 1992. aastast OÜ Mewitep nime alla tegutsevad metallivalajad ise ei pea küll velgede tootmist meeldivaimaks tegevuseks. Esiteks on see liiga materjalimahukas ja nõuab erilist materjali -- silumini. Mõnest vanast Volga mootoriplokist velgesid ei tee, vanametallist silumini leida on aga üha raskem. Sestap on hakanud ettevõte viimastel aastatel üha rohkem keskenduma mootorrataste tuuningule.
Siiski ei tasu inimestel, kel soov lasta veljed teha, garaazhinurgas vedelevat alumiiniumi kokkuostu viia. Võib-olla saab sellest valada hoopis midagi muud ning tellimisel võib nõnda kõne alla tulla tasaarveldus materjaliga. Materjali osakaal velje lõpphinnas on 20%, hinnad algavad 900 kroonist ja lõppevad 1500 krooniga tükk.
Kuna liivavormid tuleb velgede valamisel alati uued teha, siis pole mingit vahet, mis auto või margiga on tegemist.
Kui sügisel ja talvel tegelevad mehed peaasjalikult hobiklubide teenuste täitmisega, siis kevadel upuvad velgede valajad töösse. Eestlastel on kombeks nõuda kaupa päevapealt, andmata endale aru, et tegemist on teenustööga ja lattu neid ei valmistata.
- Mina olen lasknud Türil valada veljed juba viiele autole ja leian, et need on isegi tugevamad kui mõned välismaised. Sõidan ise rallit ja seni pole nende velgedega midagi juhtunud. Tean, et isegi bagikrossiga tegelejad kasutavad Türi velgesid ja on öelnud, et muud veljed ei peakski neile tohututele löökidele vastu.
Kunagi kasutasid ka Eesti tugevamad rallitiimid neid, kuid nüüd on kõvematel meestel firmad ja sponsorid taga ning ühtlasi on sellega neil kohustus kasutada kindla firmamärgiga velgi. Kuid tean, et osad Rootsi ja Soome rallitiimid sõidavad Türil valatud velgedega.
Oluline on seegi, et näiteks rallivelgede hinnad on muidu 4000 krooni ringis, Türilt saab need aga kolm korda odavamalt. Ka tänavasõiduvelgede hinnavahe on üldjuhul kahekordne.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.