Smarteni juhataja Mait Miller selgitas, et turu kasvu peamisteks põhjusteks on Eesti logistikasektori noorus, mistõttu mõtlevad paljud firmad alles nüüd logistikateenuse sisseostmisele.
Samuti aitab logistikateenuste mahtude kasvule kaasa jaekaubanduse jätkuv ketistumine ning oma keskladude kasutamine, mis võimaldab rahvusvahelistele tootjatele otsetarneid, mille tulemusena võivad importijate mahud väheneda, mis omakorda soodustab logistikateenuste kasutamist.
Euroopa Liiduga liitumisel kadunud tollipiiride tõttu aga saavad logistikafirmad pakkuda kiireid ja efektiivseid lahendusi nii Soome kui ka Baltikumi suunal, mis soodustab regionaalsete keskladude teket.
Kiirelt kasvav turg kasvatas logistikateenuste pakkujate mahtusid üle 10% ka eelmisel aastal.
Eelmisel aastal 14% käivet ning 23,7% saadetiste mahtu kasvatanud ASi Schenker tegevjuht Meelis Arumeel selgitas, et tulemused olid üle ootuse, arvestades ELi tulekuga kadunud tollimaaklerluse käivet, veidi üle ootuste. Samuti oli saadetiste arvu kasv üle ootuste kõrge.
AS DFDS Transport aga lootis suuremale kasvule kui saavutatud 11%. ?Ilmselt ei osanud me ette näha kõiki ELiga liitumisest tulenevaid asjaolusid,? kommenteeris ASi DFDS Transport tegevjuht Jaan Lepp.
Smarten kergitas konkurentidest mõnevõrra enam käivet, kasv ulatus 2003. aastaga võrreldes 21 protsendini, mis jäi nelja protsendiga alla aasta varasemasele tulemusele.
Kasvu põhjuseks hindas Miller peamiselt uute klientide ja koostööpartnerite lisandumist ning enamiku klientide müügimahtude ehk teenusepakkuja käsitletavate kaubavoogude kasvu.
?Teenuse sisseostmise põhieesmärk on vabastada ennast abifunktsioonidest ja keskenduda põhitegevusele ja meie klientide heade müügitulemuste taga on osake ka sellest, et nad on logistikateenuse sisse ostnud,? kommenteeris Miller.
Kindlasti kasvas Milleri hinnangul ka teenuste sisseostmine, sest firma klientide hulgas on neid, kes eelneval perioodil teostasid teatud osa oma logistilistest operatsioonidest ise, nüüd aga ostavad teenust logistikafirmalt sisse.
Arumeel hindas turu kasvu põhjuseks ka Eesti majanduse üldist arengut, pole ju transporti ja logistikat tema sõnul iseenesest.
?Samuti andis piiribürokraatia vähenemine võimaluse luua uued, laiemad jaotusalad,? lisas Arumeel.
?Täpsem ja mahukam analüüs ütleb, et erinevate tegevusvaldkondade ? nagu rahvusvaheline maanteetransport, siseriiklikud veod, laondus, lennutransport, mereveod ? vahelised proportsioonid on muutunud.?
Transpordi ja Logistika infolehe korraldatud küsitlus näitas, et 2005. aastal kasvavad firmade kulutused logistikale keskmiselt 4,8%.
Kulutuste kasvul on kaks peamist põhjust. Esiteks kütusehindade pidev kasvamine, teiseks aga müügimahtude kasv. Samas kasvavad ka saadetiste ettevalmistamisest ehk komplekteerimisest tõusvad kulutused.
18 küsitlusele vastanud firmast nägi vaid üks firma võimalust järgmisel aastal logistikakulude kärpimiseks. Ettevõte põhjendas eelarve kärpimist jaotusvedude kulutuste vähenemist, samas suurenevad firmal saadetise ettevalmistamisega seotud kulud.
Suures osas jagunesid küsitletud ettevõtted siiski kaheks ? ühed üritavad järgmisel aastal kulusid samal tasemel hoida, teised näevad ette kuni 10protsendilist kasvu.
Ekspordi- ja impordiriikide osas suuri muutusi firmad ette ei näe. Enim plaanitakse alustada eksporti Lätti, uute impordiriikidena domineerisid ELi maad ja Valgevene.
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.