• OMX Baltic0,09%271,91
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn0,33%1 732,68
  • OMX Vilnius−0,22%1 064,37
  • S&P 5000,04%6 042,4
  • DOW 300,07%43 329,42
  • Nasdaq 0,01%20 033,49
  • FTSE 1000,42%8 136,99
  • Nikkei 2251,12%39 568,06
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,98
  • OMX Baltic0,09%271,91
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn0,33%1 732,68
  • OMX Vilnius−0,22%1 064,37
  • S&P 5000,04%6 042,4
  • DOW 300,07%43 329,42
  • Nasdaq 0,01%20 033,49
  • FTSE 1000,42%8 136,99
  • Nikkei 2251,12%39 568,06
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,98
  • 08.02.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Meediasõda: Bonnier võitis, Schibsted haub uut käiku

Jaanuari lõpus sai läbi esimene vaatus Põhjala meedia kolmnurkdraamas, kui Soome Alma Media aktsionäride erakorraline koosolek eelistas vastu võtta Rootsi meediafirma Bonnier ja riskikapitalifirma Proventus pakkumise ning hüljata Norra Schibstedi oma. See otsus tähendab Alma Media tükeldamist, sest Bonnier ja Proventus ostsid üksnes tele- ja raadiotegevuse. Ülejäänud Alma Mediast, mille moodustavad trükiajakirjandus ja majandusinfo grupp, luuakse uus firma Almanova, mis jääb põhiliselt Soome kapitali kätte ja millele ka Bonnier ja Proventus müüvad oma senise osaluse Alma Medias.
Ehkki Alma Media väikeaktsionärid arvustasid koosolekul teravalt kontserni väärtuslikuma osa müüki, nimetas aktsionäridele müüki soovitanud Alma Media nõukogu aseesimees Kari Stadigh seda kõigi aktsionäride seisukohalt parimaks alternatiiviks. Tehingu hind on 7,2 miljardit krooni, müüjate kasumiks hinnatakse viis miljardit krooni.
Esimeses vaatuses saavutas võidu seega Bonnier, sest nii Bonnieri kui Norra Schibstedi lähim eesmärk oli saavutada kontroll Rootsi TV4 kanali üle ja kaugemaks sihiks oli luua kõiki Põhjamaid hõlmav kommertstelevisioonikanalite võrk. Nüüd Bonnieri ja Proventuse loodav uus firma Nordisk Television (Põhjala televisioon) saab oma valdusse osalused Rootsi TV4s ja Soome MTV3s ning Subtv-s ja Radio Novas.
?Proventus ja Bonnier usuvad televisiooni tulevikku ja võimalusse luua kogu Põhjalat hõlmav telestruktuur,? ütles Bonnier Entertainment grupi tegevdirektor Torsten Larsson pressiteates. Teda täiendas Bonnieri avalike suhete juht Erik Mansson, kes ütles, et Soome MTV3 võib saada TV4 või muu ülepõhjamaalise telestruktuuri osaks.
Sinna gruppi võib lisanduda Taani TV2, mille erastamine praegu käib ja kuhu on tehtud kokku kaheksa pakkumist. Nende seas on TV4 pakkumine koos Norra Orkla Mediale kuuluva Det Berlingske Officiga. Praeguse tehingu ?must hobune?, investeerimisfirma Proventus, mis aitas Bonnieril võidu saavutada, ilmselt teleärisse pikaajaliseks investoriks ei jää. Robert Weilile kuuluv Proventus on lühikese ajaga paigutanud Alma Mediasse ja TV4 umbes kolmandiku oma varadest ehk 1,7 miljardit Eesti krooni.
Schibs­tedile kuu­lub kolmandik Norra suurimast kommertskanalist TV2, samuti Eesti Kanal 2. Alma Media pärast võitlemise käigus suurendas ta oma osaluse Rootsi TV4s 26 protsendile. Seni pole teada, kas ka Schibsted Taani telekanali erastamises osaleb.
Schibstedil oli võimalus suu­ren­dada oma pakkumist Alma Media eest, aga ta ei teinud seda. Eelkõige põhjusel, et oli pettunud Alma Media lõhkumises ja soovis saada seda tervikuna.
Nüüd hindavad Põhjala meediaanalüütikud, kas Schibsted toimis õigesti ja kes on tegelik võitja. Üks väide on, et umbes kolmandikku Alma Mediast omanud Bonnieri positsioon Soome meedias tehingu tagajärjel nõrgeneb, kuna ta peab suure osaluse loovutama Almanovale. Teine analüütik arvab, et oleks Schibsted toiminud teisiti, oleks ta senistele teleosalustele tuginedes võinud koos Bonnieriga üles ehitada tugeva Põhjala kommertstelevisioonikanalite võrgu, mida nüüd Bonnier püüab eraldi teha.
Rootsi ajaleht Dagens Ny­he­ter spekuleerib, et kuna Bonnier peab tegema suuri laene ja paigutama palju raha televisiooni alla, siis ei jätku tal lähiaastal eriti raha muudeks investeeringuteks. Briti ärileht Financial Times aga imestab, et kõrge tehnoloogiaga Põhjamaades, kus kaabel- ja satelliittelevisioon võtab tavakanalitelt järjest kliente ära ja nende kasumlikkus ei ole seetõttu väga suur, tahab Bonnier teha nii suure panuse just tavatelevisioonile.
Kuna Schibsted nüüd pääseb sellest suurinvesteeringust, siis jäävad tal käed vabaks muudesse meediavaldkondadesse investeerimisel. Nagu tunnistas Schibstedi peadirektor Kjell Aamot Rootsi Svenska Dagbladetile, ei teadnud ta veel 1995. aastal, mida internet tähendab, kuid nüüd püüab kiiresti arenevate uute meediate osakaalu oma kontsernis suurendada, et need tasakaalustaksid seni liigselt domineerivaid lehti.
?Arengu mõjul konkureerivad kõik meediakanalid nüüd üksteisega uuel moel. Seetõttu on tähtis panustada kõigisse meediakanalitesse üheaegselt, sest ainult nii suureneb sünergism,? ütles ta.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 20.12.24, 18:09
Navalis Group Shipbuilding & Offshore: 2024. aasta tulemused – uute võimaluste ja saavutuste aasta
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele