Internetiteenuse pakkuja (Internet Service Provider ehk ISP) valik on üldjuhul suhteliselt keeruline ettevõtmine. Kui kliendil on väike eelarve, siis tavaliselt otsustatakse kõige soodsama kuumaksuga pakkumise kasuks. Ärikliendid aga ei tohiks vaadata ainult neid numbreid, mida reklaamides välja tuuakse.
Internetiteenuse kiirust on potentsiaalsel kliendil raske hinnata. Kui võimalik, tuleks enne konkreetse ISP kasuks otsustamist küsida mõnelt olemasolevalt kliendilt, kui rahul ta on pakutava teenusega.
Kui rääkida püsiühenduse kvaliteedist ja kiirusest, siis tuleks endale internetti ette kujutada kui jõge, mis hakkab voolama kliendi juurest. Esimene võimalik pudelikael on ühendus kliendi ja teenusepakkuja esimese sõlme vahel, kuid siin saab klient üldiselt alati sellise kiirusega teenust nagu lepingus kirjas. (Pudelikaelaks kutsutakse internetiühenduse kohta, mis laseb läbi vähem informatsiooni, kui seda kohta läbida soovib.) Järgmine koht, kus interneti kiirus võib kukkuda, on ISP sisevõrk ? info liikumine kliendi sõlmest TIXi (Tallinn Internet Exchange), kus Eesti suuremate internetifirmade võrgud on omavahel ühendatud.
Viimane koht, mis mõjutab kliendi internetiühendust, on ISP ühenduse kiirus välismaaga. Seega, kui teenusepakkujal on aeglane välisühendus, saab klient Eestis asuvad veebileheküljed kiiresti kätte, välismaiseid veebilehekülgi vaadates on aga internet äärmiselt aeglane.
?Data Telecom ja Linx Telecommunications Eesti kasutavad ühiseid rahvusvahelisi ühendusi, millest IP-liikluse jaoks on eraldatud
3 gigabitti sekundis,? sõnas Neeme Takis, kes on Data Telecom OÜ juhatuse liige. Samal ajal on Elioni välisühenduste summaarne kiirus 4,35 Gbit/s.
Elisa juhatuse liikme Markus Nisula sõnul on Elisa välisühenduste kiirus hetkel 1,24 Gbit/s. ?Starmani summaarne välisühenduste läbilaskevõime on 1,4 Gbit/s,? rääkis ASi Starman andmesidevõrgu administraator Tarko Tikani.
Kuigi need numbrid annavad lugejale aimu teenusepakkujate välisühenduse kiirusest, ei ole need arvud otseselt võrreldavad, kui ei ole teada firmade internetiteenuse klientide arvu.
Valides teenusepakkujat firma veebilehekülje hoidmiseks, on nii teenusepakkujate arv kui ka vajaliku eeltöö osakaal palju suurem. Olulised lisategurid, mis mõjutavad veebilehekülje kuvamise kiirust, on serveri riistvara võimsus ning klientide arv ühes teenusepakkuja serveris. Suurem klientide arv tähendab rohkem samaaegselt kuvatavaid veebilehekülgi.
Veebiteenuse pakkujaks on suhteliselt lihtne hakata. Suvaline koolipoiss võib oma koduarvutisse installeerida vajaliku tarkvara ning hakata ülisoodsa hinnaga teenust osutama. Kindlasti leidub ka sellistele amatöör-ISPdele kliente, kuid nad peavad arvestama, et mingil hetkel võib ?teenusepakkujal? huvi oma ?äri? vastu kaduda ning siis tuleb kiiruga hakata oma veebileheküljele uut kodu otsima.
Mida kauem on firma veebilehekülg kolimise tõttu kättesaamatu, seda tõenäolisemalt lähevad potentsiaalsed kliendid mõnda teise samasugust teenust pakkuvasse ettevõttesse.
Internetiühenduse teenuse juures tuleb eristada kolme peamist komponenti, millest sõltub lõppkasutaja internetiühenduse kiirus.
Eeltoodud komponentidest esimene toimib otsese piiranguna igal ajal ? kliendi andmeside kiirus ei saa kunagi olla suurem juurdepääsuühenduse nimikiirusest.
Teine ja kolmas on aga ligikaudsed suurused, mis on mainitud jagamistehte tulemusena viidud operaatoritevahelist võrdlust võimaldavale kujule. Need ei ole absoluutsed piirangud. Kuna kõik kliendid ei ole kunagi ühel ajal aktiivsed, saavutatakse tegelikkuses sel teel saadud numbritest paremaid näitajaid. Operaatorite võrdluses on sellest aga väga suur abi.
Sageli eeldab klient, et juurdepääsuühenduse nimikiirus ongi see number, millest piisab sideteenuse kvaliteedi (järelikult ka hinna ja kvaliteedi suhte) määramiseks. Tegelikult hakkavad enamasti kvaliteeti piirama just teine ja kolmas parameeter. Nende määramiseks on aga operaatorite kohta lisaks nende magistraalvõrkudest väljuvate ühenduste kiirustele vaja teada ka nende püsiühendusklientide arvu.
Kui teine ja kolmas parameeter ületavad esimese, on kliendil head eeldused kasutada ka tegelikkuses oma sideteenust loodetud kiirusega. Kui sidekiirused per klient jäävad aga alla (lepingus toodud juurdepääsuühenduse) nimikiiruse, on tegelik sidekiirus kõikuv ning võib olla esimese parameetriga määratud maksimaalsest ka oluliselt väiksem.
Autor: Alar Pardla
Seotud lood
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.