Üldise põhimõttena on reisija õigustatud kompensatsiooni saama, kui lennu ärajäämine või viibimine on põhjustatud lennufirmast sõltuvatest asjaoludest. Lennu ärajäämisel on nõutav etteteatamisaeg kaks nädalat, kompensatsiooni asemel võib lennufirma pakkuda ka alternatiivset viisi sihtkohta jõudmiseks algselt plaanitud ajaks. Lennu viibimise puhul on lennufirma kohustatud reisijale pakkuma süüa ning tagama vajadusel majutuse hotellis.
Uus reeglistik kehtib kõikide Euroopa Liidu lennuettevõtjate lendude puhul, sõltumata sellest, kas need toimuvad Euroopa Liidu piirides või sellest väljaspool.
Regulatsioon suurendab oluliselt reisijate õigusi lennust mahajätmise, lennu viibimise või ärajäämise puhul. Samas on kompensatsioonireeglid tekitanud suurt vastuseisu enamiku lennufirmade hulgas. Eriti kriitilised on uute reeglite suhtes odavlennufirmad, kelle piletid maksavad sageli vaid mõne euro, kuid kellele sellest hoolimata kehtivad samad nõuded mitmesaja euroni ulatuvate hüvitiste maksmiseks lennu ärajäämisel või ülebroneerimise korral.
Eestisse lendavat odavlennufirmat easyJet esindav MmD Estonia konsultant Aune Past kinnitab, et easyJeti eestikeelsel kodulehel (easyjet.com/et) on uuendusi arvestavad kompensatsioonireeglid. Ka kompensatsiooni taotlemine käib easyJeti puhul interneti vahendusel.
Tallinna?Kärdla ja Tallinna?Kuressaare liinilendude operaatorfirma Avies on oma mõnesajakrooniste piletihindadega lennu viibimisel või ärajäämisel kohustatud kompensatsiooni maksma täpselt samade reeglite kohaselt kui näiteks British Airways Londoni ? New Yorgi lennu puhul. Aviese esindaja sõnul ei ole neil veel selge, kuidas võimalikku finantsriski vähendada. Kuna Avies opereerib riigi doteeritavaid lende, on firma pöördunud selguse saamiseks nii maavalitsuste kui ka lennuameti poole ning kaalunud lisakindlustuse kasutamist.
Kuigi Euroopa Komisjoni nimekiri liikmesriikide asutustest, kes lennureisijate õiguste eest peaksid hea seisma, ei sisalda veel vastava Eesti institutsiooni nime, saab selleks enamiku teiste riikide eeskujul tõenäoliselt lennuamet.
Lennuameti peadirektori asetäitja Rein Porro selgitas, et kuigi kompensatsioonid on eelkõige lennufirma ja reisija vaheline asi, on lennuamet vajadusel valmis regulatsiooniga seotud kaebusi vastu võtma ning probleemide lahendamisel abistama. Kuigi lennuameti juriidiline osakond on Eesti lennufirmadele regulatsiooni olemust selgitanud, on tõenäoline, et praktikas võivad mõned kompensatsiooninõuded viia kohtuasjani. Porro ei rutta ütlema, et uus regulatsioon on hea, vaid ta soovitab ära oodata esimeste vaidluste lahendused.
Euroopa Komisjoni infovoldikud ning plakatid infoga reisijate õiguste kohta peaksid lennujaamades saadaval olema.
Lisa küsida saab selle ja teiste Euroopa Liitu puudutavate küsimuste kohta tasuta telefonil 00 800 678 910 11.
Lennureisija õiguste rikkumistest võib kirjutada Euroopa Komisjonile e-posti aadressil
[email protected].
Peame vastuvõetud Euroopa Liidu regulatsioone ülimalt ülekohtuseks kogu lennunduse suhtes. Lennufirmad konkureerivad võrdsetel alustel laeva-, bussi- ja rongifirmadega, kuid viimastele ei seata mingeid nõudeid. Lisaks on kompensatsioonimäärad ebaproportsionaalselt suured võrreldes lennupiletite hindadega. Vajadus tagada ressursse kompensatsiooni maksmiseks võib mõjutada lennufirmasid tulevikus minema hinnatõusu teed. Estonian Air on viinud oma protseduurid vastavusse 17. veebruarist kehtima hakkava ELi regulatsiooniga ning hetkel seoses uute regulatsioonidega hinnatõusu ei plaani.
Autor: Andres Palm
Seotud lood
Föderaalreservi kolmapäevane pressikonverents valmistas investoritele üllatuse ning kulla hind sööstis järsult alla. Kas kujunemas on hea ostukoht?