Kui missioonikriitilised IT-süsteemid seiskuvad, siis äri jätkata ei saa. Sellepärast tuleb kriitilisi süsteeme jälgida erilise tähelepanuga ja neid hooldav teenusepakkuja peab muretsema ka vigade ennetamise eest.
Riketele reageerimise kohta tasub uurida, mida teenusepakkuja selle all täpsemalt mõtleb. Lühike reageerimisaeg ei maksa midagi, kui see tähendab vaid valvesolija unist vastust telefonis, et asjaga hakatakse tegelema, tegelikult aga hakkavad spetsialistid end liigutama järgmise tööpäeva alguses. Adekvaatne reageerimisaeg tähendab seda, et spetsialist asub lubatud aja jooksul teele või hakkab viga kõrvaldama.
Missioonikriitiliste süsteemide teenused erinevad tavaliste IT-süsteemide hooldusteenusest selle poolest, et teenindav personal on keskmisest kogenum. Lisaks oma valdkonna põhjalikule tundmisele peavad missioonikriitiliste süsteemide hooldusspetsialistid teadma ka seda, miks on süsteem ettevõttele oluline ja kui suurt kahju seisak võib tekitada. Samuti peavad nad suutma kriitilises olukorras ennast kehtestada, inimesi ja protsesse kontrolli all hoida.
Tavaliselt jätavad kliendid missioonikriitilised seadmed enda juurde, sest harjumus tähtsaid asju oma silma all hoida on suur. Kui ettevõte on oma missioonikriitilised süsteemid tervenisti teenusepakkuja hooleks usaldanud, siis on teenusepakkujal võimalik riketele kiiremini reageerida. Kuna seadmed asuvad tema enda juures, ei pea ta aega kulutama kliendi juurde minekuks.
Mida siis missioonikriitiliste süsteemide hooldus endast kujutab? Ideaalis on need ennetavad tööd selleks, et rikkeid üldse ei tekikski. Siia kuuluvad varuosade tellimine, süsteemi testimine, regulaarne hooldamine ja puhastamine. Teenusepakkuja palub tarkvara uuendada või tuleb seda vajadusel ise tegema, jälgib kaughaldusega süsteemi parameetreid ja vajadusel tegutseb omaalgatuslikult.
Missioonikriitiliste süsteemide pidev valve tagatakse spetsialistidega, kes töötavad ka öösel, pühade ajal ning nädalavahetustel. Valves olev spetsialist ei pea istuma kontoris ja ootama väljakutset, vaid peab olema kättesaadav oma valvekorra ajal, olema kaine ja võimeline kiiresti kohale sõitma. Hooldusorganisatsioon peab olema kättesaadav ka pühade ajal.
Kuigi missioonikriitilised infosüsteemid pole standardsed, on nende hooldus ometi ühetaoline üle maailma. Näiteks on kolitud IT-süsteeme Soomest Eestisse, teenus ehk nende süsteemide hooldus jääb asukohamaa vahetusest hoolimata täpselt samaks.
Audiitorid, kes infosüsteeme kontrollivad, esitavad tütarettevõtetele üle maailma samu nõudmisi. On hea, kui igas riigis on teenusepakkuja, kes suudab ühtemoodi hästi neid nõudmisi täita.
Autor: Rahel Jung
Seotud lood
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.