Möödunud aastal sai tarbijakaitseamet 127 ehitusteenuseid puudutavat avaldust ning 405 ehitusteenuseid ja 196 elektritöid puudutavat telefonikõnet. See on rohkem kui ühegi teise valdkonna teenuste puhul. 65% avaldustest puudutas uste ja akende tellimist ning 21% majaehitusteenust. Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Kristina Vaksmaa sõnul oli valdav enamus pöördumistest põhjustatud tööde halvast kvaliteedist, tähtaegadest mittekinnipidamisest ning ehitusseaduse nõuete eiramisest.
?Eriti tüüpiline on see probleem väiksemate ettevõtete töös, kes pakuvad tihti küll odavamat teenust, kuid kellel esineb palju vigu, ebaõigeid ja lihtsustatud tehnoloogilisi lahendusi ning ebaprofessionaalset teostust,? tõdeb Vaksmaa.
Probleemid uste ja akendega on tarbijakaitseameti eksperdi Mati Järvise sõnul tihti tingitud akna- või ukseava valest või lohakast mõõtmisest töövõtja poolt. ?Mõned teenusepakkujad püüavad n-ö oma tagalat kindlustada mõõtude allkirjastamisega tellija poolt, kuid vaidluste korral tuleb sellist viga lugeda ikkagi professionaali põhjustatuks, sest tellijalt ei saa reeglina nõuda projekteerija kogemusi,? ütleb Järvis. Vaieldamatuks pretensiooniliidriks viimase poole aasta jooksul on Järvise sõnul kujunenud OÜ Fosbet, kelle valmistatud ja paigaldatud turvauste kvaliteedi osas on õigustatud kaebusi esitanud kaheksa tarbijat.
Palju kaebusi tuleb tarbijakaitseametile ka viimistlustööde, eriti siseviimistlustööde kvaliteedi, vett läbi laskvate katuste, puuduliku ventilatsiooni ja ebapiisava soojustuse osas. Üheks seda soodustavaks asjaoluks on Mati Järvise hinnangul ülimalt pealiskaudne leping või pahatihti igasuguse kirjaliku lepingu puudumine. ?Selline olukord on mugav nõrkadele firmadele, kes reklaamides pakuvad tarbijatele küll soodsat ja kvaliteetset teenust, kuid töö üleandmisel tekkivate kvaliteedivaidluste korral süüdistavad tarbija huvi võimalikult odava teenuse vastu,? ütleb Järvis.
?Tarbijakaitse info näitab ilmselt ainult jäämäe nähtavat osa,? tõdeb ehitustööde järelevalvet ja ekspertiisi pakkuva ASi Amhold tegevdirektor Arvu Mägi. Ehitusteenuste puudulik teostamine või õigemini kvaliteetse ehitusteenuse tagamine on Mägi sõnul suur probleem nii töö tellijatele, korralikele ehitajatele, kui ka projekteerijatele. ?Turu korrastamise eesmärgil oleme probleemi arutanud isegi ehitusettevõtjate liidus,? ütleb Mägi.
Ehitusteenuse puhul tuvastab tavatellija Mägi sõnul vaid nähtavad puudused. Enamikku vigu, mis ilmnevad alles aja möödudes, on võimeline tuvastama ainult ehitusala asjatundja.
OÜ Ahti Väin Konsult juhatuse esimees Ahti Väin selgitab, et kui on näiteks vaja hinnata betooni kvaliteeti, jäädakse jänni ja veaks peetakse vaid pragu betoonis. Veel vähem osatakse hinnata vigu projektides ja eritöödes, nagu küte või ventilatsioon, ning protsessis endas. Väina sõnul aitab sel juhul kogenud konsultant, kes võib säästa palju raha, ennetades probleeme ja tõrjudes kõrvale halvad lahendused.
Seotud lood
Föderaalreservi kolmapäevane pressikonverents valmistas investoritele üllatuse ning kulla hind sööstis järsult alla. Kas kujunemas on hea ostukoht?