Raske on konkreetselt kedagi selles süüdistada, et ID-kaardi omanikud ei saa oma intelligentset ja turvalist kaarti erinevates firmades asju ajades kliendikaardina kasutada.
Kaupmeeste hulgas kohtab kahte erinevat suhtumist. Ühe grupi liikmed usuvad, et firma logo kandev magnetribaga plastmassitükk on firmale pikaaegne reklaam ? kui näiteks näed sõbral uut ja huvitavat kliendikaarti, tekib äkki huvi ja asud ka kliendiks. Selle grupi jaoks on ID-kaardi kasutamine kliendikaardi asemel õudusunenägu, kus koos värvilise plastmasskaardiga kaovad ka kliendid.
Teine suurem grupp on selliseid ettevõtteid, kellel ei ole midagi ID-kaardi kasutamise vastu, aga kuna kliendid pole seda võimalust eriti küsinud, siis firma pole seda võimalust ka juurutanud.
Tehniliselt ei ole sellise funktsionaalsuse lisamine olemasolevale kassasüsteemile või klientide andmebaasi arvutile üldsegi kallis lõbu. Odavamate kaardilugejate hinnad algavad 300 kroonist. Käidavamasse kohta ei tasuks siiski kõige odavamat kaardilugejat osta, vaid uurida taustainfot erinevate seadmete töökiiruse ning vastupidavuse kohta.
Teine kulu, millega ettevõte peab arvestama, on see, et kasutades ID-kaarti kliendikaardina, võib tekkida vajadus teha pisimuudatusi firma kassasüsteemi. Klientide andmebaas peaks arvestama sellega, et ID-kaardilt infot lugedes saadakse sealt teada kliendi isikukood, mille alusel tuleb siis firma andmebaasist kontrillida, kas sellise isikukoodiga inimene on parasjagu püsikliendiks või mitte.
ETK jaekaubanduse grupi IT juhi Juhani Hinti sõnul võiks ID-kaart asendada Säästukaarti küll, aga praegu pole see tehniliselt võimalik. Ka Kaubamaja ja Selver ei ole veel ID-kliendikaardiks valmis. Kaubamaja turundusdirektor Enn Pareli sõnul on kõigi Partnerkaarti aktsepteerivate kaupluste igas kassas ID-kaardi lugeja hiljemalt 2006. aasta alguseks. Firmal esialgu konkreetne plaan ja seisukoht puudub, kui aga kliendid nõuavad, siis ka selline võimalus Partnerkaarti kasutavates poodides ka kindlasti luuakse.
See, et mitte ükski Eestis tegutsev pank ei paku võimalust kasutada ID-kaarti pangakaardina, tuleneb kaartide tehnilistest näitajatest. ?Tehnoloogiate erinevuse tõttu ei saa ID-kaart olla rahvusvaheliselt aktsepteeritav maksekaart,? kommenteeris Hansapanga meediasuhete juht Kristiina Tamberg. Pankade kiipkaardid järgivad rahvusvaheliste kaardiorganisatsioonide EMV-standardit (Eurocard/Mastercard/Visa), ID-kaart aga mitte.
Juba sel ajal, kui ID-kaarti alles hakati Eestis juurutama, oli jutuks, et tehniliselt oleks ID-kaarti on võimalik kasutada ka kliendikaardina ? kui inimene unustab või jätab meelega kliendikaardi koju, siis saab ta kliendile mõeldud soodustusi ka ID-kaarti ette näidates.
Üks koht, kus inimesed võivad loobuda klassikalisest kliendikaardist ja kõiki toiminguid sooritada ID-kaardiga, on Tartu Ülikooli Raamatukogu.
Raamatukogu teenindusosakonna peaspetsialist Piret Zettur ütles: ?ID-kaardi toe lisamine oli meil suhteliselt lihtne protsess ? olemasolevasse süsteemi tehti ainult pisemaid muudatusi.? Seda, kuidas tudengid on uue süsteemi omaks võtnud, on veel vara kommenteerida.
Loodan, et see artikkel paneb mõtlema nii ettevõtjad kui ka kõikvõimalike kliendikaartide kasutajad ? klientide rahulolu ja mugavus maksab ka midagi. Mida vähem on meil kaarte kaasas kanda, seda mugavam on meie elu. Seega, kliendid ? küsige, ettevõtted ? pakkuge ID-kliendikaardi teenust.
Autor: Alar Pardla
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.