Professionaalse müügiinimese võrdkujuks peetakse sageli õppinud, viisakat ja andekat meesterahvast, ometi kohtab tänapäeval järjest rohkem naisi, kes oma müügitulemustega ületavad paljusid müügimehi.
Ilmselt ei tunne keegi meist naist, kes ei satuks paanikasse, kui tal on sukas auk. Siinkohal tulebki mõista, et tegemist ei ole pelgalt ülereageerimise, vaid olulise omadusega, mis aitab naisi ka müügitöös. Detailid on üliolulised nii välimuse, pakkumise, keelekausutuse kui ka kõige muu juures. Nii mõnigi meesoost müügihärg võib kohati ilmuda tööle veidi kortsus särgi või pisikese munaplekiga lipsul. Naistega seda ei juhtu ning see kajastub ka müügitulemustes.
Paljude naissoost müügiproffide meelest on neid aidanud võime välja naerda kõik rumalused ja tobedused selles meeste juhitud maailmas. Tuleb osata öelda ei võimatutele ettekirjutustele müügimetoodikas ja korporatiivsetes normatiivides. Olukorras, kus nii mõnigi usin müügiesindaja tõmbleb kohustusliku presentatsiooni esitamise kütkeis, võib naissoost müügiproff hoopis naeratades imetleda kliendi enda teadlikkust ning saavutada hoopis seeläbi palju parema kontakti.
Naised tunnistavad sageli, et suudavad tekitada oma müügitöös piisavalt põnevust, et neid kuulataks ning tähele pandaks. Siinkohal on aga olulisim see, kuidas põnevus tekib ? tegemist ei ole tüüpilisele algajale müügimehele omaste labaste naljade, ebaviisaka käitumise või kliendi muul viisil solvamisega. Naissoost müügiprofid suudavad muuta oma pakutava toote või teenuse veidi kättesaamatumaks ning toimub kummaline rollivahetus ? ostja peab hakkama aktiivselt tõestama, et ta kvalifitseerub kliendiks. Säärases käitumises juba on, mida kõrva taha panna.
Naised ei karda välja näidata hoolivust ja just see aitab neil avada paljud uksed oluliselt väiksema vastuseisuga. Tunnistades muret kliendi heaolu pärast ja mõeldes seda südamest, saavutavad naised kordades paremaid tulemusi kui isehakanud agressiivsed müügihärjad, kes on uhked selle üle, et teavad üle viiekümne closing?u-tehnika. Siirast hoolivust ei saa võltsida, seda kas on või ei ole. Paljudel naistel on ning see müüb.
Komplimendid on alati olnud naiste vastupandamatuks relvaks. Siinkohal pole aga niivõrd oluline komplimendi tegemise fakt, vaid selle esitlusviis. Erinevalt paljudest meeste tehtud puistest komplimentidest, mis kõlavad pigem naljakalt ja pugejalikult, suudavad naised tihti üllatada tõeliste usutavate ja vägagi mõjusate tunnustustega. Õiges olukorras ja sisetunde järgi õigesti valitud kompliment võib muuta nii mõnegi müügikohtumise oluliselt tulemuslikumaks.
Loomulikult ei ole kõik müügitööd tegevad naised profid, kuid järjest suurem hulk suudab pakkuda tõsist konkurentsi meestele. Naisi ei saa alahinnata ja neilt võiksid õppida nii mõnedki keskpärased müügimehed, kes ennast müügiproffideks peavad.
Suureks trumbiks on olla isikupärane ja oskus seda julgelt müügitöös kasutada. Naissoost müügiprofis on segu lihtsast, julgest, mänglevast, pädevast ja oma eesmärkidele orienteeruvast persoonist.
Müük on naise jaoks nagu mäng, mis tuleb eriti hästi välja, kui ise seda nautida oskad. Suurimaid tehinguid kroonib naiselik sarm, mis toob naeratuse kliendi näole ka hiljem seda meenutades.
Usun, et naistest on teinud osavad müügiprofid oskus kombineerida õpitud müügitehnikaid naiseliku sarmi, empaatia, siiruse, kannatlikkuse ning sihikindlusega. Seal, kus mees tihti käega lööb ja loobub, on naine valmis oma eesmärgi saavutamiseks tegema pikemaajalist järjekindlat suhtehoidmistööd, mis sageli ka sihile viib. Suhtlusest oma meeskolleegidega selgus ka tõik, et naisel tuleb oma professionaalsuse ja usaldusväärsuse tõestamiseks teha rohkem tööd, et mängus püsida. See tagabki minu meelest naistele edu.
Kõige rohkem vast loebki naiste hoolivus kliendi kui inimese suhtes. Olen tähele pannud, et paljud müügimehed suhtuvad sageli klienti kui objekti, kellele tuleb esmajoones oma toode maha müüa.
Naistel on aga teine lähenemine. Naine kindlasti mitte ei unusta saata näiteks jõulukaarti, viia sünnipäevakingitusi või pärida, kas teisel on paha tuju, kui see vajalik on. Ta teeb seda siiralt ja õigete kavatsustega ning see loob kliendisuhtele hoopis teise iseloomu.
Naised, kes julgevad tunnistada, et nad on sama head ja kohati isegi paremad kui mehed, jõuavad müügis oluliselt kaugemale. Hoolivus, üllatused ja siirus ? need on iseloomujooned, mis on naistele loomulikud ning mängivad müügitöös minu meelest järjest suuremat rolli. Kliendisuhe on naisele nagu oma mehe või lapse kasvatamine ? sellega tuleb tegeleda intensiivselt, aga ei saa üle pingutada. Hoides selliseid suhteid, peab ka nüri müügitööga oluliselt vähem tegelema ? olen veendunud, et on võimalik jõuda olukorrani, kus kliendid soovivad naissoost müügiprofilt ise osta.
Autor: Villu Parvet
Seotud lood
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.