Biodiisel on viimasel ajal kuum teema ja toonud paljude ettevõtjate silmadesse kuldse sära. Nii mõnigi on suures kasumilootuses sedavõrd kiirustanud ja kuhjadena kokku ostnud rapsiseemet, kuigi pole veel korralikku tehastki ega biodiisli müüki ning tootmist reguleerivaid seadusesätteid. Tagajärjeks kümnetesse miljonitesse kroonidesse ulatuvad kahjumid.
Kuid on ka vastupidiseid näiteid. Viljandimaal Holstres tegutsev Biothompson OÜ eestvedaja Olev Tomson hakkas biodiisliga tegelema juba kümme aastat tagasi väikeses katselaboratooriumis ning üha paranenud tulemused võimaldavad tal täna kinnitada, et biodiisel segatuna tavalise diislikütusega annab tulemuse, mis saastab loodust vähem, auto mootor töötab paremini ja vaiksemalt ning kütust kulub 100 km kohta pea liitri jagu vähem.
Põllumajandusministeeriumi nõuniku Einar Kikkase sõnul ei jõua biodiisel müügile ilmselt enne suve.
?Kui riik õigusaktide ja järelevalvemehhanismidega ükskord valmis saab, võiks suveks biodiisel mõnda tanklasse eksperimendi korras ehk müügile tulla,? lausus ta.
ASi Biodiisel nõukogu esimehe Heino Haraku sõnul on nemad aktsiisivabastuseks valmis. Samas möönab ta, et AS Biodiisel ise jaemüügiga tegelema ei hakka.
?Kui aktsiisivabastus on käes, peaks biodiisel kohalikes tanklakettides vastastikku kasulikel alustel müügile tulema,? lausus Harak.
Statoil Eesti logistikajuhi Raimo Vahtriku sõnul pole neil biodiisli vastu midagi, kui müügitingimustes kokkuleppele jõutakse.
?Kui on olemas nõudlus ja lepitud kokku hind ja müügimahud, siis takistusi pole,? lausus ta. Samas möönab Vahtrik, et ei oska arvata, mis need vastastikku kasulikud alused olla võiksid.
Olete hariduselt agronoom, ASi Liiwi-Heliis üks asutajaid ja käimavedajaid, olete olnud seotud masinate remondi ja kütuse müügiga. Kuidas jõudsite biodiislini?
Esimene kokkupuude biodiisliga oli kümmekond aastat tagasi. Kogusin erinevat materjali ja infot selle kohta. Olen selline püsimatu tüüp, tahtsin ka proovida. Kuigi esimene keemiline katse ebaõnnestus, saabus edu nädalapäevad hiljem. Biodiisel iseenesest pole mingi uus nähtus, see on ära unustatud vana. Lääne-Euroopas on biodiisli kohta palju uuringuid tehtud. Seal on ta kasutusel olnud juba aastaid.
Mis sai pärast katse õnnestumist?
Hakkasin rapsist külmpressimise (rapsiseemne pressimine temperatuuril 50?60 °C ? K. K) teel iseendale ja ka kohalikele külameestele biodiislit tegema, nii 50 liitri kaupa. Aastatega üritasin kütuse kvaliteeti tõsta, mis ka õnnestus. Paraku ei tasunud väikestes kogustes tootmine ennast ära.
Eksperimente viisite samuti läbi? Kuidas on lood biodiisli sobivusega autodele?
Jah ikka. Proovisime biodiislit nii traktorite kui ka autode peal. Tulemused olid üle ootuste head. Ka hetkel sõidab mul kaubik biodiisli seguga. Naljakas lugu juhtus siis, kui kasutasime 100% biodiislit ? nimelt summutist tulev pannkoogilõhn meelitas kokku küla näljased koerad, kes kogunesid auto ümber maiust otsima. Iseenesest saab muidugi mõningate keemiliste protseduuridega ka selle lõhna kõrvaldatud. Paljudel uuematel mudelitel lubavad tootjad just spetsiaalset biodiislit kasutada. Siin on mõeldud 100%-list biodiislit. 5%-lise segu korral pole auto seisukohast üldse vahet selles mõttes, et kui tootjatehas pole ette näinud võimalust biodiisli kasutamiseks, siis 5% lisamine midagi ära ei riku. Samuti on 5% selliseks piiriks, et kui lisatud biodiisel pole päris nõuetekohase kvaliteediga, siis ei juhtu mootoriga veel midagi. Samas, kui lisada 5% biodiislit fossiilsele küttele, siis kandub küttesse üle juba 80% biodiisli positiivsetest omadustest.
Millist mõju avaldab biodiisel tavakütusele?
Kütuse kvaliteet tõuseb. Paranevad määrimisomadused, halva kvaliteediga fossiilse diisli korral viib selle parameetrid normi.
Ise olen seganud biodiislit 10?20% ulatuses tavadiisliga, võin kinnitada, et mootori müra väheneb, väheneb keskkonda paisatav saastehulk. 100 kilomeetri peale võtab auto keskmiselt üks liiter vähem kütet kui tavaliselt.
Mainisite, et Lääne-Euroopas on palju biodiisliuuringuid tehtud. Milliseid tulemusi on saadud?
Prantsusmaal näiteks tehti 2003. aastal uuring biodiislit kasutanud ja proovinud klientide hulgas. Selgus, et 92% jäi biodiislit kasutama või kasutaks seda edasi. Ainult 2% oli seisukohal, et seda kütet nemad enam kindlasti ei kasutaks. Biodiisli all mõeldi selles uuringus biodiisli ja fossiilse diisli erinevates kombinatsioonides segusid.
USAs läbi viidud uuringud väidavad, et kui kasutada autos pidevalt kütust, millesse on segatud 5?10% biodiislit, siis vähenevad autoremondikulud keskmiselt 10?20% aastas. See tuleneb väiksemast mootori kulumisest, kütusepumba paremast määritusest ja muudest asjaoludest, mis tulenevad kütuse paremast kvaliteedist.
Millist tulevikku biodiislil näete?
Lähitulevikus hakkavad Eestis kehtima samad tingimused, mis Euroopa Liiduski. Nagu arengukavad ette näevad ? biodiislit hakatakse segama tavadiisliga 5% ulatuses.
Mis puudutab naftahindu, siis need saavad ainult tõusta, sest nafta maapõuest kättesaamine muutub üha keerulisemaks ja kallimaks. See loob biodiislile tulevikuks hea võimaluse. Kuid tõsi on ka see, et ainuüksi Eesti põldude ressursist rapsi kasvatamisel jääb väheks, seda tuleb lisaks ka sisse osta.
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.