Eesti firmad teevad klientidele ja partneritele eelkõige praktilisi kingitusi. Meil on kõigil kusagil ärikohtumistelt saadud pastakad, mütsid, fliisid, võtmehoidjad, tulemasinad, kellad, kotid ja vihmavarjud.
Need on praktilised, soliidsed ja mõnikord ka eksklusiivsed asjad, kuid harva lõbusad. Ärikingituste firma Roi müügijuht Aivar Peegel kinnitab, et firmad tellivad naljakaid kinke vaid umbes 2 protsendil juhtudest.
Samas on elu näidanud, et õnnestunud humoorika kingituse üle on saajal oluliselt rohkem rõõmu kui järjekordsest tulemasinast. Seda näidatakse kolleegidele, räägitakse sõprade seltskonnas ja see on lõbusa vahepalana meeles veel aastaid hiljem.
Siemensi IT-juht Mati Aednurm meenutab, et tema parim saadud firmakingitus on seni olnud Elioni otsustamiskera. ?Seda noole järgi pööratavat kera kasutasin kolleegide üllatuseks ja elevuse tekitamiseks edukalt muuhulgas näiteks ka koosolekutel.?
Roi pakutavate kingituste nimekirjast võib leida näiteks südamekujulise vilkuva stressipalli, naljaka kujuga munakella, hulgaliselt mänge ja trendika kujundusega rannavarustust. Ainus häda, et selliste kingituste puhul jääb puudu originaalsusest. Sama stressipalli võib olla kinkinud oma kliendile juba ka konkurent.
MicroLinki turundusjuhi Jüri Kaljundi sõnul tuleb huvitava ja naljaka kingituse saamiseks lasta see ise välja mõelda ja toota. Vahel annab ka hea tulemuse erinevate detailide komplekteerimine.
Sellised kingitused jäävad kindlasti paremini meelde kui tavalisest kataloogist leitu. Kaljundile meeldib väga teha humoorikaid kingitusi: ?Näiteks oli MicroLinki viimase reklaamikampaania teema ?Sõda robotitega on alanud?. See sümboliseerib MicroLinki kui inimlikku IT-teenuste pakkujat võrreldes teiste robotlike firmadega.?
?Reklaamkingituseks on temaatiliselt kujundatud noolelaud sinna juurde käivate nooltega. Noolelaud on kliendile üks, nooled saab aga nii tegevjuht, finantsjuht kui ka IT-juht, kes siis koos saavad mõelda, kuidas MicroLink neil aitab märki tabada. See on kingitus, mis peaks jääma paremini meelde kui kataloogikaup.?
Kaljundi lisab veel, et teatud juhtudel tuleb personaalne humoorikas kingitus teha vaid ühte kindlat klienti silmas pidades. ?Arvestama peab tema huvisid, hobisid ning inimtüüpi. Nali, mis mõnele inimesele meeldib, ei pruugi teisele sobiv olla. Seega on seal ka oht veidi ämbrisse astuda.?
Reklaamifirma Tank loovjuht Joel Volkov ütleb, et firmakingituste puhul nalja ainult nalja pärast teha ei tasugi: ?Naljakal kingitusel peab kindlasti olema oma iva.?
Nalja taga peab olema mingi kindel kontseptsioon või point. Kui kontseptsioon on olemas, võib aga naljakas kingitus vägagi omal kohal olla.
Volkov toob näiteks Olympic Casino VIP-klientidele tehtud kingituse ? raha-naftalõhnaline eksklusiivse kujundusega parfüüm, millel peal ka venekeelsed kirjad. Külmaks ei jätnud see kingitus Volkovi sõnul ühtegi kingisaajat.
?Kui kinkija, kingitus ja kingisaaja on intelligentsed, võib nalja teha igal tasemel. Aga see nõuab teatud julgust,? rõhutab Volkov.
?Olympic Casino parfüümiga ei olnud otsene eesmärk nalja saada, vaid ülesanne oli teha meeldejääv kingitus. Pigem taheti eristuda ja mitte teha nagu alati.?
Naljaga kaasneb alati teatud oht ämbrisse astuda. Kõige kindlam viis ämbrit vältida on aga teatavasti üldse mitte midagi teha. Volkov julgustab siiski proovima: ?Alustuseks võib oma firma kingituse kontseptsiooni loomiseks katsetada näiteks kas või firmasisest ajurünnakut.?
Ise meenutab Volkov sooja südamega Hollandi kolleegidelt kingiks saadud office-bunge?i ehk pesunuustikut: sellega saab ennast pesta, aga ka nutval kolleegil pisaraid pühkida või jala alla kinnitatuna kontoris vaikselt hiilida.
Kui argipäeval on pigem tavaks teha traditsioonilisi ja mittenaljakaid firmakingitusi, siis nali ja naljakad kingitused on täiesti omal kohal üritusturunduses. Kuigi ka siin peavad naljakad kingid olema eesmärgistatud, on mänguruumi rohkem.
Agentuuri Orangetime juhataja Hardi Kinnas toob näiteks ürituse, kus pärast keegliveeretamist viisid mehed kodustele kaasa keeglipallisuurused ?okolaadikoogid. Patriootlikus stiilis üritusel oli aga kingituseks Patrioti viin ja hapukurk.
Samas on lihtne, aga kahjuks tihti unustatud tõde, et asjad ei ole kõige olulisemad. Üritusturundaja Aivar Kuusk rõhutab: ?Kõige olulisem mis tahes kingituse juures on emotsioon. Emotsiooni kandjaks võib, aga ei pea olema asi. Asju on kõigil niigi liiga palju.?
Materiaalsest kingitusest hoopis tõhusam võib Kuuse sõnul olla näiteks kevadine rabamatk koos ulukiliha küpsetamisega. Või workshop, mille käigus valmistab kingituse endale inimene ise. Kuusk on veendunud: ?Võtmehoidjad ja fliismütsid on töises olukorras sobivad praktilised kingitused. Samas firma-kliendi suhe sellest oluliselt tugevamaks ei muutu. Niinimetatud nänni investeeritud raha end tagasi ei tooda. Väike nali on aga tihti asjakohane. Näiteks munadepühal jänesekostüümis kontoris kinke jagav rõõmsameelne härrasmees.?
?Väike nali töötab hästi ka ürituste kutsete juures. Saatsime kord kõigile osalejatele kutsete asemel välja piletid, ja mitte tavalised, vaid VIP-pääsmed. Kui tavaliselt tuleb 100 kutsutust kohale 60 inimest, siis VIP-pääsme tõhusus oli 92%,? lisab Kuusk. q
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.