Eriti ohtlik tundus vanemate juhtide mõtlemine, et nendest ei sõltu niikuinii midagi ja nad ei saa asju muuta. Samuti ei taha nad endale olulist vastutust võtta ega ootagi väga tunnustust. Kui karjutakse, siis teen asja ära. Kui keegi midagi ei ütle, siis ei tee. Kõige parema meelega tahaksid paljud lihtsalt vaikselt pensionini tiksuda.
Aga see näitab, et järelikult ta ongi lihtsalt teiste lükata-tõmmata. Tegelikult on see suhtumise ja mõtteviisi küsimus. Ja selline suhtumine on firmale tõeliselt ohtlik.
Eestis ongi seetõttu vist väga populaarsed töökohad riigiametid ja avalik haldus, sest seal ei peagi ettevõtlik olema. Pigem öeldakse ette, mida tuleb teha. Seadus on nina all ja sa ei pea millegagi riskima.
Noorematel juhtidel on aga hoopis teised mured. Suur probleem on neile tunnustamise ja tagasiside puudumine. Noor juht tunneb ennast üksijäetuna. Keegi ei ütle, kuidas tal läheb. Konstruktiivne tagasiside puudub. Ta töötab nagu kotis või vaakumis ega saa aru, kas juhib hästi või keskpäraselt.
Üllatavalt suur mure on nooremate juhtide jaoks töökaaslaste toetuse puudumine. Sageli tahetakse olla teistega rahvamees ja luuakse enda ümber tööl sõpruskond. Noor juht proovib olla kõigiga sõber, et võita juurde tunnustust. Napi kogemuse tõttu ajavad nad aga suhted sageli sassi ja muutuvad manipuleeritavaks.
Sõbrale hakatakse esitama sõbra nõudeid. Sõber peab olema mõistev, arusaav ja kuulama ka lapse lasteaiamuresid. Juht püüab olla üks töötajate hulgast, mõista ja tulla vastu isiklikes muredes. Samas aga ei saa nad alluvatelt samal määral mõistmist vastu.
Halvemal juhul võivad alluvad hakata teda ära kasutama ja manipuleerima. Sõbrale on väga raske ?ei? öelda. Mõistev ja kuulav juht ei saa tihti töötajatelt sama tagasi.
Kui juht on raskes olukorras, jalutab töökaaslane lihtsalt töölt koju ja teda juhi probleem ei huvita. Ta ei pea seda kuulama ega tahagi sellest aru saada. Ka kiidavad alluvad juhti harva ega jaga tagasisidet.
Juhid tunnistavad, et nende jaoks ei ole töökaaslaste toetus piisav ja vahel käitutakse lausa reeturlikult. Eriti kui asjad halvaks lähevad. Siis on juht ikkagi üksi ja kõige eest vastutav. Alluv võib töölt lahkuda kõige ebasobivamal ajal, sest sai mujalt parema pakkumise.
Siis tundubki juhile, et ta peab kogu töö ise ära tegema ja loomulikult toimub see vaba aja ja pere arvelt. Aga ega keegi kodus ka teda selle eest kiida ega tunnusta, et ta palju tööl on.
Probleemide kuhjumisel jõuavadki juhid lõpuks olukorda, kus iga väiksemgi liiklusummik tundub loodusõnnetusena.
Mida selle vältimiseks teha? Kõige ahvatlevam on mitte midagi teha. Selle hind on aga lõppkokkuvõttes väga kallis. Hiljem tuleb kinni maksta stressi tagajärjed ? oled närviline ja karjud naise peale. Lõpuks pead end ikka mitu kuud ravima. See on tegeliku põhjuse ignoreerimine. Lühiajaliselt võib see isegi toimida, kui endale teadvustad, millega sa riskid.
Olen ka ise seda kasutanud ja läbipõlemise esimesi ilminguid eiranud. Taastumiseks kulus aga kuus nädalat. Siin tulebki lihtsalt endale selgeks teha, kas sul on need kuus nädalat, mis on vajalikud läbipõlemisest taastumiseks.
Mina olin näiteks täiesti üksi metsas ega tahtnud ühtegi inimest näha ega kuulda. Alles kuue nädala pärast tekkis esimene mõte, et tuleks linna ja räägiks kellegagi.
Aga esimeste ohusignaalide ajal polnud mul enda meelest kuidagi aega tempot maha võtta. Lasin asjadel kuhjuda. Arusaadavalt ja teadlikult. Ja hind oli tõesti väga kallis.q
Soovitan endale siiski pidevalt meelde tuletada, milleks elatakse. Väga harva ütleb keegi, et ta elab selleks, et töötada. Ma olen sündinud maailma oma elu elama. Ma ei ole enam oma töö ori, vaid töö on minu jaoks. Mida selleks teha?
Neid inimesi ei ole palju. Tavaliselt on need lähedased sugulased ja üksikud sõbrad ning miks mitte ka koerad-kassid.
Sellesse ringi kuulub tavaliselt umbes seitse liiget, kelle puhul tuleb arvestada, et nende probleemid on ka minu probleemid. Näiteks kui minu lapsel on kahed, siis varem või hiljem on see ka minu probleem.
Võib tunduda väga ebaõiglane, et jälle olen mina see, kes selle probleemi peab lahendama. Aga tuleb teadvustada, et pead nende inimeste jaoks vajadusel olemas olema. Siis võid loota, et nemad ka sind raskel hetkel toetavad.
Me oleme küll õppinud raha lugema. Aga aja väärtust teadvustame endale vähem. Kurdame pidevalt, et mul ei ole aega. Aga siis tulebki selgeks teha, kes varastab minu aega. Võiks kirja panna, kaua magad, kaua töötad, kaua poes käid. Kui siis selgub, et näiteks lähed tööle üle pooleteise tunni, siis see ongi koht, kus saab aega kokku hoida.
Liiklusummikute vältimiseks saab tulla varem või hiljem tööle. Mul on meeles, kuidas Istanbulis üks juht rääkis, et hakkas tööle tulema kell kuus ja töötab lõunani ummikus virelemise asemel.
Mina avastasin endal halva arvamuse minna iga päev poest vaid leiba-saia ostma. Selleks kulus kolmveerand tundi. Aga see oli just aeg, mida vajasin lapselapsega mängimiseks. Sest see on minu aeg ja võin selle kulutada mind rõõmustavale tegevusele.
Võta aega 5?20 min ja korralda nii, et keegi sind ei sega. Isoleeri ennast ja mõtle meeldivaid mõtteid. Kujutle mõttes ilusat päeva, turismielamust või meeldivat inimest.
Tean Tallinna tippjuhte, kes sõidavad päeval tööst eemale ja võtavad lühikese aja olla iseendaga. Keegi teine ei tea, mida nad sel ajal teevad. Kahjuks puudub meie töökohtades tihti koht olla iseendaga. Juht peab olema 24 tundi kättesaadav. Sageli pole neil oma kabinetti või on seegi kõigile nähtav. Seal ei saa panna jalgu lauale ja olla ainult iseenda jaoks.
Eesti mütoloogias on saare naine, kes tuli toime üheksa lapse, joodikust mehe ja koduga. Meie naistel on siiani saare naise kompleks. Ta peab teenima raha, ilus olema ja laste eest hoolitsema. Saare naisel ei olnud palju valikuid, aga tänapäeva naisel on kindlasti rohkem võimalusi.
Meil on rida automaatseid mõtteid. See on nii kohutav ja olen nii rumal. Kui annad endale mõttes käsu, siis reageeridki vastavalt. Kui ütled endale, et see on nii jube, siis psüühika võtabki selle nii vastu. Pideval sisendamisel tekib tunne, et kõik ongi kohutav.
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.