• OMX Baltic0,09%271,91
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn0,33%1 732,68
  • OMX Vilnius−0,22%1 064,37
  • S&P 500−0,04%6 037,59
  • DOW 300,07%43 325,8
  • Nasdaq −0,05%20 020,36
  • FTSE 1000,42%8 136,99
  • Nikkei 2251,12%39 568,06
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,98
  • OMX Baltic0,09%271,91
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn0,33%1 732,68
  • OMX Vilnius−0,22%1 064,37
  • S&P 500−0,04%6 037,59
  • DOW 300,07%43 325,8
  • Nasdaq −0,05%20 020,36
  • FTSE 1000,42%8 136,99
  • Nikkei 2251,12%39 568,06
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,98
  • 09.06.05, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Uus sundvõõrandamise kord võib hakata kehtima juba juuli alguses

"Kõige olulisem moment on see, et pikk läbirääkimiste aeg kaob ära," ütles seaduseelnõu väljatöötamisega tegelenud majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi õigusosakonna juhataja Eva Vanamb.
Sundvõõrandamise protsess võiks uue seaduse järgi tema sõnul võtta aega umbes pool aastat. "Kui vaidlusi ei tule, siis on see reaalne," sõnas ta.
Vajadus muuta sundvõõrandamise seadust on viimasel ajal teravamalt esile kerkinud, seda seoses tee- ja raudtee-ehituse projektidega. Nimelt pole seni Eestis veel ühtegi sundvõõrandamist läbi viidud, mis tähendab, et mitmel juhul on tee-ehitus maaküsimuse pärast pooleli jäänud.
Viimane rohkem vastukaja tekitanud juhtum oli Tartu mnt 36 kinnistuga, mis jäi ette Tartu maantee ehitusele.
Krundi omanik ei olnud nõus maad riigile müüma, vaid nõudis vahetust enda valitud maatüki vastu. Sellega polnud linn aga nõus. Kuna praegune sundvõõrandamisseadus on selliste juhtumitega tegelemisel võimetu, lükkus Tartu maantee ehitamine esialgu vähemalt aasta võrra edasi.
Toona kommenteeris krundi omaniku OÜ Redstone esindaja Indrek Vürst sundvõõrandamist öeldes, et "viimane sundvõõrandaja Tallinnas enne Paltsi oli Stalin".
Riigikogu õiguskomisjoni esimehe Väino Linde sõnul teeb komisjon seadusesse muudatuse, mis sellise kauplemise välistab. "Makstakse ikkagi rahas, kauplemist ei peaks enam olema," sõnas ta.
Praeguse seaduse järgi võivad kohtuvaidlused kesta väga pikka aega. "Seda võib hakata mõõtma kümnetes aastates," ütles Vanamb.
Edaspidi peaks muutuma sundvõõrandamise menetlemise kord kompaktsemaks. Protsessi kiirendamiseks on kavas eraldada vaidlus makstava kompensatsiooni üle teistest küsimustest, seega vaidlus hinna üle võib veel kesta, kuigi ehitustöid on juba alustatud.
Lisaks maa hinnale peab riik omanikule kompenseerima ka "muud sundvõõrandamisest tulenevad kahjud". Nende alla võivad kuuluda näiteks kolimiskulud, kuid ka moraalne kahju.
Endiselt on maaomanikul õigus võõrandamist vaidlustada, kuid selleks peab olema mõjuv põhjus.
"Kui see on lihtsalt, et mulle ei meeldi, siis võetakse sundvõõrandamise otsus vastu," sõnas Vanamb.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 20.12.24, 18:09
Navalis Group Shipbuilding & Offshore: 2024. aasta tulemused – uute võimaluste ja saavutuste aasta
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele