• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 03.01.06, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Head reklaamikohad on defitsiitsed

TV3 müügiosakonna juht Kert Kangert nentis, et telemeedia kui reklaamikanal tervikuna on defitsiitne: "Nõudlus turul on kasvanud selliseks, et 2005. aasta lõpus tuli ette olukordi, kus mitte -ainult üksikud saated, vaid terved saatepäeva osad olid välja müüdud." Turu kasv on Kangerti sõnul viinud selleni, et sõltumata telekanali suvast või subjektiivsetest soovidest on väga tugev surve hinnatõusuks kõikides ajatsoonides.
Samas kinnitas Kangert, et kui tellida meediaplaan vähemalt kolm kuni neli nädalat ette ei tohiks saadete valikul probleemi tekkida. Samas aga sponsorluse puhul tuleb atraktiivsemate saadete puhul reageerida 2-3 kuud varem. Näiteks TV3 ilmateade on juba broneeritud kuni veebruarini.
Tavakampaaniat võiks klient broneerida 1-2 nädalat enne kampaania algust, kuid viimaseks hetkeks oleks kolm tööpäeva enne esimest eetrikorda. Telekanalisse 3+ peab tellimuse puhttehnilistel põhjustel edastama nädal enne esimest eetrikorda.
Ka Media House?i arendusjuht Hanno Kindel nentis, et reklaami üleküllus on suurim just televisioonis ja seetõttu tuleb seal eriti pingutada, et mitte sattuda kolmekümne reklaamiga blokis seitsmeteistkümnendaks.
Eristuvaks lahendiks on Kindeli sõnul saadete sponsorlus. "Hittseriaalid müüakse juba hooaja alguses välja. Nii tuleb näiteks "Meeleheitel perenaiste" tüüpi seriaalide sponsorlusega kiiresti tegutseda, sest eksida pole võimalik. Iga telekanal rakendab kogu oma võimsuse, et kallilt ostetud seriaale promoda intensiivsusega, mille tagajärjel me lihtsalt hakkame neid armastama ja hoolsalt vaatama," nentis Kindel.
Teine võimalus on osta reklaamblokkides esimest või viimast asetust. Kuid ka siin ei tohi Kindeli sõnul kaua oodata, sest tipphooaegadel on enamik vaadatavamate saadete reklaamplokid tervikuna välja müüdud, eripositsioonidest rääkimata.
Eripositsioonide ostmisest peaks Kindeli sõnul telekanaleid tippperioodidel lausa 3-4 nädalat varem teavitama. Tavabroneeringu puhul tuleb tellimus kolm tööpäeva varem esitada.
Trükimeedia puhul on aga Kindeli sõnul kõige defitsiitsemad loetavamate ajalehtede esikaane reklaamipinnad. Nii tuleb kindluse mõttes juba eelneva aasta lõpus broneerida Eesti Ekspressi esikaaned, sama kehtib Postimehe nädalalisa Arteri ja paljude telekavade, nagu SL Õhtulehe TV-kava, esikaante kohta.
"Lisaks tuleb kalendris hoolikalt jälgida erinevaid punasega tähistatud tähtpäevi, sest aastatepikkuse turunduse tagajärjel on nende algne tähendus tugevasti ähmastunud ja tegelikkust markeerivad intensiivsed osturallile õhutavad reklaamikampaaniad," nentis Kindel.
Tavapäraseid ehk vähem mõjusaid pindu saab nädalalehtede puhul broneerida 4-5 päeva enne avaldamist, päevalehtede puhul on nobedate näppude voor veelgi hilisem - avaldamisele eelnev päev.
Välimeedia puhul aga tuleks Kindeli sõnul jälgida kevadist ja sügist perioodi, millal heas asukohas olevate pindade nappus kehtib enamiku välimeedia formaatide kohta.
JCDecaux Eesti OÜ klienditeeninduse juhi Liisel Kalda sõnul on välimeediareklaami kõrgperiood märtsist jaanipäevani, koolialguse ja tagasi-linna-saginast oktoobrini ja jõulude-eelne aeg. "Nende perioodide kampaaniaid oleks tõesti hea ette planeerida, seda võib teha kohe aasta alguses või näiteks poolteist kuni kaks kuud enne kampaania algust," rääkis Kalda.
Nõutavamate välimeedia pindade, nagu 6 × 3 meetrit formaadis reklaamtahvlite, strateegilisemad asukohad, bussipeatused ja valgusvitriinid, tuleks broneerida juba eelmise aasta lõpus.
Raadio on teistest meediatest paindlikum ning võimaldab lühemaid broneerimis-aegu. "Tellimiskiri ja raadioklipp teele ning klipp läheb samal päeval eetrisse," lisas Kindel.
Raadio on teistest meediatest paindlikum ning võimaldab lühemaid broneerimis-aegu. Loomulikult kehtib reegel, et varasemad broneerijad saavad soovitud ajad kindlamalt kätte.
Kuigi raadios on võimalik oma reklaamikampaaniat alustada juba paari tunni jooksul soovi avaldamisest, on siiski hulk tooteid ning reklaamiaja vahemikke, mida broneeritakse pikalt ette ja mida pole viimasel hetkel tellides võimalik kliendile enam pakkuda.
Trio LSL Raadiogrupi raadiotes on näiteks defitsiitsed ajad ilmateade ning täistunni paketid. Lisaks veel raadio Kuku saated "Piloot", "Rallipäevik", suvine "Nipernaadi", raadio Elmaris "Tantsuõhtu", "Jaanilaupäev", Uuno raadios "Numero Uuno".
"Messide, tähtpäevade aja, jõulude ja aastavahetuse ilma-teateid broneeritakse juba eelmisel aastal ette," ütles Trio SLD müügidirektor Brigitta Leif.
Pool aastat tasuks ette tellida ka eriprojekte, näiteks oma kaubamärgi nime kandvad mänge, sest parima idee ja lahenduse leidmine võtab aega ning nii on ka võimalik kaasata erinevaid koostööpartnereid või broneerida sobiv ürituse läbiviimiskoht, mis võimaldab ka otse-eetrit.
Vastavalt nõudlusele on raadio reklaamiajad paigutatud ajakategooriatesse, nagu hommikune (äripäeviti kell 7-10), päevane, õhtune ja -öine ajakategooria. Hommikuse ja päevase hinnavahe on keskmiselt 10%. Päevase ja õhtuse (alates kl 18.00) vahe aga juba 50%, mistõttu kasutavad Leifi sõnul paljud väiksema eel-arvega firmad ka õhtust aega.
Samas tasuks ära kasutada vähem defitsiitsemaid aegu näiteks jaanuaris-veebruaris või juulis-augustis, kui on võimalik saada ka vabu ilmateate, hommikuprogrammi jms pakette viimasel hetkel ning isegi soodushinnaga.
Star FMi raadiojaamades on kõige defitsiitsem ajavahemik hommikul kell 6-10, ütles müügidirektor Erki Heinsaar. Samas kinnitas ta, et 2-3 päeva ette broneerides saab reklaami ka defitsiitsel ajal, teistel aegadel saavad reklaami eelmisel päeval saadetud broneeringud.
Mõistlik on loomulikult teha plaanid aastaks ära ja siis ka pinnad broneerida. Paraku aga oleneb firma tegevusala spetsiifikast väga palju ja alati pole ette tellimine üldse mõistlik. On ka selliseid, kes tahavadki viimasel minutil pindasid saada, et konkurentide ees oma reklaamikampaania saladuses hoida.
Broneerimine ei ole reklaamis prioriteet, vaid ikkagi loovus ja eristumise oskus. Kui firmal ikka mingit pinda on vaja, siis ta selle ka saab. Võib-olla mitte just sellel kuupäeval, mida tahab, aga päev siia või sinna ei ole küsimus.
Muidugi Puhkepäeva esikaanega võib küll ette tulla seda, et on välja pakutud mitmele ettevõttele ja siis saab see, kes kiiremini tellimiskirja ära saadab. Ja sellistel puhkudel on muidugi võitjad need, kes suudavad ja saavad plaane varem teha ja vähemalt kolm kuud ette pinnad ära broneerida.
Erilised pinnad, nagu ribad leheküljel 2 ja kuubikud päistes, mis on suhteliselt odavad ning asuvad kogu aeg ühel ja samal kohal ja on pidevalt nähtavad, peab küll varem broneerima, kuna nende peale käib tihe rebimine.
Seega kuubikud ja ribad on alati aastaste tellimiskirjadega broneeritud. Samas, kui turg on üleval ja ka kampaaniaid palju, siis on mõistlik ette tellida nii Puhkepäeva esikaas kui ka 3. lehekülje suured pinnad, ja kui turg on maas, on saadaval kõik pinnad ja broneerimine ei ole otseselt vajalik.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 11:59
Üürnikust omanikuks: Tallinna südalinnas on müüa piiratud kogus esinduslikke büroopindasid
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele