Üheks teguriks, mis piirab Eesti tarkvarafirmade rahvusvahelist konkurentsivõimet, peetakse vähest orienteeritust kvaliteedile.
Seda kinnitas ka 2005 detsembris ajakirjas The Economist ilmunud artikkel, mis analüüsis Ida-Euroopa IT-firmade olukorda. Projekti ESPIN (Estonian Software Process Improvement Network) eesmärk on projektis osalevate tarkvarafirmade teenuste ja toodete kvaliteedi tõstmine kvaliteedialaste konsultatsioonide ja koolituste abil. Projektile eelnevas eeluuringus selgitatakse välja, millised täpselt on Eesti tarkvarafirmade teenuste ja toodete kvaliteedi parandamisega seotud vajadused ja soovid.
Need võetakse arvesse, kui hakatakse välja töötama projekti käigus pakutavaid teenuseid. Kutsume kõiki tarkvarafirmasid ning nende kliente osalema eeluuringus ning seeläbi ka hilisemas projektis. Eeluuringus osalemine on tasuta.
Tarkvarakvaliteeti parandades on võimalik motiveerida arendajaid, tagada klientide rahulolu, suurendada ettevõtte tootlust ning soovi korral laiendada ettevõtet ennast.
Tarkvarakvaliteedi tõstmise kolm peamist viisi on arendajate kompetentsi tõstmine läbi süstemaatiliste koolituste, tarkvaratoote kvaliteedi tõstmine läbi toote testimise ning arendamise kvaliteedi tõstmine läbi tarkvaraprotsesside hindamise ning parendamise.
Paljudes Eesti tarkvarafirmades on peamiseks kvaliteediga seotud tegevuseks toote testid arendustsükli lõpus. Arendajate koolitamine ei ole tihtipeale süstemaatiline. Arendamisprotsessi kvaliteediga tegeletakse kõige vähem, kuna pidevale parendamisele kulub pidevalt nii ressurssi kui ka aega.
Projekti ESPIN eesmärk on tõsta Eesti tarkvarafirmade teenuste ja toodete kvaliteeti koolituste, konsultatsioonide, tarkvaraprotsesside hindamise ja kogemuste jagamise abil. Projekti peamise tulemusena nähakse projektis osalevate firmade tarkvaratootluse kasvu, samuti ekspordimahtude ning klientide ja arendajate rahulolu tõusu.
Ametlikult algab projekt selle aasta teisel poolel ning projekti läbiviijaks on Tallinna Tehnikaülikooli arvutitehnika instituut koos partneritega Eestist ja Soomest.
Projektis osalevatel Eesti tarkvarafirmadel on võimalik saada tarkvarakvaliteedialaseid konsultatsioone ja koolitusi, tasudes nende teenuste eest vaid osaliselt.
Projekt ESPIN pakub konsultatsioone, millest olulise osa moodustab tarkvaraprotsesside (arendamistegevuste) hindamine ja parendamine. Protsesside parendamine igas järgnevas tarkvaraprojektis toob kaasa arendustsükli lühenemise ajas ehk tootluse kasvu ning toote kvaliteedi tõusu. Protsesside parendamine aitab kaasa ka ISO 9001 sertifikaadi saamisele.
Projektis pakutakse ka tarkvara testimise alaseid konsultatsioone, mille eesmärk on testimisele orienteeritud arenduse kujundamine, erinevate vahendite ja testimistehnikate tundmine ja kasutamine vastavalt toote või teenuse spetsiifikale ning testijate koolitamine.
Projekti raames pakutakse ka koolitusi vastavalt firmade vajadustele.
Hetkel on käimas projekti eeluuring, mida finantseerib Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus EAS.
Eeluuringu eesmärk on selgitada välja, millised on Eesti tarkvarafirmade kvaliteedialased nõuded ja vajadused. Eeluuringus viiakse läbi kaks küsitlust - esimene on suunatud tarkvarafirmade arendusjuhtidele, teine Eesti suurematele tarkvara tellijatele.
Vastuste analüüsi põhjal luuakse konkreetne projektiplaan, mis vastab tarkvaratellijate soovidele ning tarkvaraarendajate vajadustele.
Autor: Marion Lepmets
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.