Salapärane ärimees Sandu Huban ja
transiidigigant Severstal saavad tuleval aastal Tallinna Sadamalt küsida üle 30
miljoni krooni tänu lepingule, mille kolme aasta eest tegid sadama eksjuhid Riho
Rasmann ja Jaan Toots.
7. veebruaril 2003. aastal sadamajuhtide ja Prevo Holdingu tänaseks lahkunud juhi Vitali Kipjatkovi vahel sõlmitud leping kinnitab, et kui ettevõte ei saa selle aasta lõpuks hoonestusõigust merealusele maale sadama idaosas aastas 5 miljoni tonniga opereeriva terminali loomiseks, on võimalik sadamale esitada suuri trahvinõudeid.
Kui maatükk pole terminali rajamiseks ette valmistatud ja infrastruktuur pole välja ehitatud hiljemalt järgmise aasta keskpaigaks, peab sadam Prevole maksma 75 000 krooni nädalas ja hüvitama kogu kohustuse rikkumisest tuleneva kahju, kokku rohkem kui 30 miljonit krooni.
Juhatus vahetunud
Tänaseks on sadama juhatus vahetunud kaks korda. Aseesimees Jaan Toots liikus edasi juba sama aasta lõpul ja juhib praegu Worldwide Investi.
Aasta pärast juhatuse esimehe kohalt SBM Panka juhtima läinud Riho Rasmanni sõnul polnud sadamale lihtne jõukaid kliente saada. "Vene transiidiärimehed käivad šoppamas kõigis Baltimaades ning Tallinna Sadama juhatuse ülesanne on klient nõukogu jaoks ette ajada," rääkis ta. "Mäletan näiteks seda, kuidas ühe projekti kaotasime Ventspilsile, ühe Klaipedale."
Rasmann ütles, et ei mäleta konkreetset lepingut, kuid kolmeaastane tähtaeg terminalialuse maa ettevalmistamiseks tundub mõistlik. "Tavaliselt tehti leping väikese varuga," rääkis Rasmann. "Näiteks Muuga söeterminal valmis 2,5 aastaga," lisas ta.
2003. aastal kooskõlastasid detailplaneeringu keskkonnaminister Villu Reiljan ja kohalik vallavolikogu. Kuid praeguse seisuga saab sadama merealune maa täidetud kõige varem järgmisel või ülejärgmisel aastal. Alles pärast seda saab seada hoonestusõiguse.
Ootamatult pani Kalev Kanguri juhitud maa-amet mullu suvel Tallinna Sadama ilusatele plaanidele käe ette. Amet leidis, et seni on seaduseaugud võimaldanud sadamaomanikel teha valesti, kuigi sadamaid on merepõhja ehitatud juba kümme aastat. Tegelikult ei kuulu merealusele maale püstitatud ehitis kaldakinnisasja koosseisu ehk sadamale, vaid riigile kui merepõhja omanikule.
Asi venis veelgi. Riigikontrolli juht Mihkel Oviir leidis tänavu hiliskevadel maa tasuta andmises erasektorile korruptiivseid sugemeid.
Läbirääkimised käivad
Hoolimata segadustest maa riigilt kättesaamisega tegi Tallinna Sadama juht Ain Kaljurand aprillis heade kavatsuste protokolli Vene väetisetootjaga OAO Akron. Õnneks arvestab leping võimalusega, et tüli maa pärast võib jätkuda. Akroni terminal peaks hakkama opereerima kuni 4 miljoni tonniga ülejärgmisel aastal.
Kaljurand sel nädalal puhkab. Tallinna Sadama avalike suhete juht Sven Ratassepp kinnitas, et sadam on Hubani firma ähvardavast trahvinõudest teadlik ja läbirääkimised tähtaegade pikendamise üle käivad. "Seni pole me tasunud ühelegi lepingupartnerile leppetrahvi sadama infrastruktuuri ehitamisega seotud kohustuste täitmata jätmise või täitmisega viivitamise eest," lisas ta.
Sandu Huban ja Severstal said pihta tulusale lepingule
Avalikkuse eest hoolsalt varjus püsiv ärimees Sandu Huban, hüüdnimega Sandaal, võttis Prevo Holdingu üle mullu.
Kolme aasta eest Prevo Holdingut juhtinud Valeri Kipjatkov on firmast lahkunud. Sandu Huban asus Prevo etteotsa mullu kevadel. Alates juulist muutus omanikering veelgi põnevamaks. Nüüd kuulub Prevo Holding 15% ulatuses Janlikole, kelle taga on kaudselt naise ja poja kaudu üks Eesti rikkamaid transiidiärimehi Anatoli Lipinski. Veerand firmast kuulub Krono Groupile, mille taga on 50% osalusega Sandu Huban ja 50%ga naise kaudu Andrei Kozlovski. 60% firmast kuulub Küprose offshore'ile Transportation Investments Holding Ltd. Suure tõenäosusega on selle taga Severstal, sest sama firma on enamusosanik Spacecomis.
Spacecomi juht Oleg Ossinovski oli sel nädalal Venemaal ega polnud tema sekretäri kinnitusel tabatav.
Koostöös Vladimir Putini lähikondlase Gennadi Timtšenkoga on Severstal haaranud Eesti naftatransiidiäris märkimisväärse koha. Lisaks Spacecomile kuuluvad Vene firmale E.O.S, Trendgate ning lähedalt on seotud BTS.
Tallinna Sadam ei tea, kes on Küprose offshore'i taga. "Omanik võib aktsiaid müüa, kellele tahab, meie sõlmisime omal ajal lepingu Prevo, mitte offshore'iga," ütles Tallinna Sadama avalike suhete juht Sven Ratassepp.
Ka Prevo Holdingu aadressil asuva firma EstPlast kaudu tehtud katsed Hubaniga kontakti saada jäid tulemuseta.
Prevo Holding on registreeritud Tallinnas Paekaare tänaval. Viimastel aastatel elab firma vaikselt. Näiteks 2003. aastal ettevõttes töötasu ei makstud, kuid käive oli 4,4 mln krooni ja kasum 0,5 mln krooni - see on sama aasta, mil sõlmiti kuldaväärt leping. Hiljem firmal nii märkimisväärset käivet pole olnud (aastas 0,3 mln krooni ja stabiilne paarisaja tuhande kroonine kahjum). Ilmselt vahendab Huban tulusa asukoha Tallinna Sadamas edasi mõnele transiidiettevõttele.
Autor: Airi Ilisson
Seotud lood
Tiina Käsi on nimi, mis kõlab ärimaailmas paljudele tuttavalt. Tal on juhtimises üle 25 aasta kogemust, kuid tema karjäär pole olnud lihtne ega lineaarne, vaid täis ootamatuid võimalusi ja väljakutseid, millest on sündinud väärtuslikud õppetunnid. Nordea Eesti tegevjuht, kes alustas oma karjääri rootsi keele õpetajana, on tänaseks saavutanud palju ja juhib mitmekesist ning rahvusvahelist organisatsiooni. Käsi kogemus ja oskus tasakaalustada töötulemusi ja inimlikku hoolivust teevad temast juhi, kelle teadmised ja arusaamad on väärt jagamist.