• OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • 26.09.07, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Raudtee tagasiost oli õige

Valitsuse majanduslikud ebaõnnestumised - suuresti tulenenud aprillisündmustest, kuid mitte ainult - on koalitsiooni juhtpoliitikuid ajendanud tolmunud kapinurgast taas vana leierkasti üles otsima. See on loomulikult Eesti Raudtee (ER) tagasiostmine.
Kui lugeda Meelis Atoneni või Juhan Partsi jt kirjutisi, jääb mulje, et kõiges, olgu see hindade kallinemine, liigkõrge inflatsioon või lihtsalt majandusliku turvatunde kadumine, on süüdi ainult ERi tagasiost. Jaanalinnupoliitikat on Eesti parempoolsed valitsused varemgi viljelenud, kuid et maurused on vahepeal saanud saurusteks, või vastupidi, on kummastav küll. Olukorra toonast sisu kas ei mäletata, ei tahetagi mäletada, või - veel tõepärasem - on paaniline soov põhjendada tänaseid möödalaskmisi eelmise valitsuse otsustega.
Atonen väidab, et ERi aktsiate tagasiost oli viga, kuna riik ei pidavat tegelema veoseteenusega. Ent BRS, kelle omanduses oli toona 66% aktsiaist, keeldus pidamast läbirääkimisi ainult infrastruktuuri müügiks. See oli BRSi šantaaž. Kuid neid võis mõista. Valitsus tegi omal ajal saatusliku vea infrastruktuuri müügiga, sellega vähendati tulevast manööverdamismaad ja mängiti kaardid kätte uutele omanikele. Usun, et juba ostes arvestas BRS, et varem või hiljem müüb ta raudtee edasi ja maasikaks olnuks just infrastruktuur. See, mida riik tegelikult vajab, mis tagab nii majandusliku kui ka majanduspoliitilise julgeoleku.
Atoneni meelest muutub riik rünnatavaks ja haavatavaks, kui omab raudteed. Vastupidi, see juhtub siis, kui meile olulist ja strateegiliselt tähtsat ettevõtet omab keegi muu kui Eesti riik. Koalitsioon on võtnud nõuks saavutada ilmvõimatut - süüa kooki nii, et kook terveks jääb. Kuidas muidu tõsiselt võtta hilisemaid hinnakalkulatsioone. Sama loogika järgi võiks ju panna kahtluse alla kõik erastamised ja väita, et hind oli liiga madal.
ERi tagasiost oli palju enamat transiidi valdkonnast. See oli reisijateveo kindlustamine. Reisijatevedu saab toimuda ainult korralikul ja turvalisel infrastruktuuril. See vajab pidevat korrashoidu, investeeringuid - neid suudab pakkuda ainult riik.
Mis aspektist ka ei vaata, ERi tagasiost oli õige. Tunnistagu seda ka tänane Reformierakonna näoga koalitsioon ja proovigu tänaste probleemide lahendamisega muul moel hakkama saada. Muidu juhtub, et eilses elades unustad tänase ja kaotad homse sootuks.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 10.12.24, 12:39
Riigi IT-majad ohustavad sektori ekspordivõimet
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele