• OMX Baltic0,48%272,92
  • OMX Riga0,14%875,54
  • OMX Tallinn1,23%1 760,42
  • OMX Vilnius−0,04%1 049,21
  • S&P 5000,74%5 973,1
  • DOW 300,00%43 729,34
  • Nasdaq 1,51%19 269,46
  • FTSE 100−0,32%8 140,74
  • Nikkei 2250,34%39 515,36
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,7
  • OMX Baltic0,48%272,92
  • OMX Riga0,14%875,54
  • OMX Tallinn1,23%1 760,42
  • OMX Vilnius−0,04%1 049,21
  • S&P 5000,74%5 973,1
  • DOW 300,00%43 729,34
  • Nasdaq 1,51%19 269,46
  • FTSE 100−0,32%8 140,74
  • Nikkei 2250,34%39 515,36
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,7
  • 21.05.08, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Heidi -Opel- Hetzer: autod on mu elu!

"Armastan mootorite mürinat. Minu jaoks on mootori hääled nagu sümfooniad. Autoraadiot ma autoga sõites juba lahti ei tee." Nii ütles Heidi Hetzer, Berliini autoketi Opel Hetzer omanik, möödunud aastal intervjuus Saksa ajalehele Die Welt. Autoarmastuse päris Heidi oma isalt, kes alustas Berliinis juba aastal 1919 mootorrataste müügiga ja arendas selle hiljem edasi autoäriks. Peres poega polnud ja isa kõrval õppis Heidi varakult mutrivõtmega autode kallal asjatama.
Kui isa 1969ndal suri, päris tollal 31-aastane Heidi 140 töötajaga firma koos 4 miljoni marga suuruse võlakoormaga. Opel Hetzerit vedas ta kuni oma 70 aasta juubelini läinud suvel. Autoäri ja rallisõitmise kõrvalt on Heidi üles kasvatanud kaks last, kes küll autovaimustust emaga võrdselt ei jaga. Insenerist poega huvitab hoopis roheline energia, politoloogi haridusega tütar tegeleb praegu hoopis ratsavarustuse müügiga.
Hingesugulaseks peab Heidi ennast hoopis Berta Benziga, legendaarse autolooja Benzi abikaasaga, kes 1888 oma väikesed tütred auto peale pani ja mehe Carli mootorkäruga 120 kilomeetrit Mannheimist Pforzheimi sõitis. Heidi võiks samahästi kui Berta omal ajal apteegist autokütuse asendajat osta, sukapaeltega süüteküünlaid isoleerida ja torusid kübaranõelaga puhastada.
Heidi on kirglik rallisõitja. Kord on ta raskelt vigastatuna põlevast autost välja toodud. Heidi pole lasknud ennast vigastustest heidutada. Aeglane sõit on talle võõras, alles 150kilomeetrise tunnikiiruse juures hakkavat ühe auto vead välja tulema.
Kui Heidi oli 21-aastane, kolis ta kodunt minema ja asutas oma autorendifirma. Raha laenas ta isa firma töötajatelt, mille peale isa riputas välja sildi: "Oma tütre võlgade eest mina ei vastuta." Et ära elada, pidi Heidi automüügi kõrvalt käima sigaretivabrikus tööl. Hiljem hakkas ta tööle isa sekretärina. Tütar soovitas isal investeerida ja osta ära firmaalune maatükk. Meie võlgu ei võta, olevat isa vastanud. Ühel päeval investeeris aga keegi teine ja isal tuli oma firma mujale kolida. Ja laenu tuli uue koha jaoks ikkagi võtta. Kui isa suri, oli Heidi värskelt emaks saanud. Firmal oli võlgu 4 miljonit Saksa marka.
Heidi on aga hingelt ettevõtja. Isalt oli ta õppinud kõike autode kohta, aga ka majandamise kohta. Et ettevõtjate seas loeb ausõna, et firmas on olulised inimesed, kes seal töötavad.
Oma esimese ralli sõitis Heidi aastal 1953 motorolleriga. Ta on sõitnud läbi Mallorca, Sylti saarelt Hamburgi, Bresciast Rooma ja tagasi. 1989 saavutas ta Tour d'Europe'il kolmanda koha. Ralli, ütles Heidi ühes intervjuus Berliini päevalehele Tagesspiegel, on nagu firma juhtimine. Tänavad ja teed on tundmatud, tippkiirusel saab harva sõita, kuna ees on takistused ja liiklusreeglid. Peab kaarti lugema, arvestama kaugustega, omama ülevaadet. Korralik kaardilugeja peab kõrval olema. Heidi on paljusid ära proovinud, enamik on olnud halvad. Abikaasa, kes on ühe Berliini bowling'u-raja omanik, autoäris kaasa lüüa ei soovinud, küll aga andis nõu, kuidas äri ajada. Otsused tuli aga endal alati ise vastu võtta.
Suhteliselt vaese ja hinnatundliku klientuuriga Berliinis on automüügis olnud raskeid aegu, firma Hetzer on kandnud kaotusi ja olnud pankroti äärel. Heidi ütleb, et on õppinud, et midagi ei tohi homse varna visata, et alati tuleb päeval tehtud otsused öösel peast läbi lasta ja et juba üksainus viga võib tähendada hävingut. Heidi on teinud firmast siiski Saksamaa suurima Opeli edasimüüja.
Opel Hetzer kaupleb ka kasutatud autode ja varuosadega. Äri ei too sisse pea mingit kasumit ja tegelikult peaks poe kinni panema. Heidile on aga oluline, et inimesed tööta ei jääks. Ja isegi kui firmal halvasti läheb, kuulub hea tooni juurde jõulupreemia maksmine. "Mul ei ole mingeid isiklikke ambitsioone, peaasi et üür ja palgad saaks makstud," ütles Heidi mullu kevadel intervjuus ajalehe Tagesspiegel ajakirjanikule. Kõik säästud lähevad tagasi ärisse. Et lapsed midagi ei päri, pole parata. "Kui alustasin, polnud mul midagi, ja tühjade kätega ka lähen," filosofeerib Heidi. Tõsi - 40 aastaga on toidetud ära 100 perekonda. Samas, teised ettevõtjad teenivad miljonitesse ulatuvaid kasumeid, pole Heidi endaga ikka rahul.
Auto tulek massidesse aitas naistel iseseisvaks saada, on terve elu iseseisvuse karmi leiba maitsnud Heidi Hetzer öelnud intervjuus ajalehele TAZ. Elu ja ühiskonda ilma autota Heidi endale ette ei kujuta. Isegi kaelas kannab Heidi tähtkuju asemel Opeli märki. Heidi garaažis on aukartustäratav vanade autode kogu, kuhu kuulub 35 uunikumi. Kollektsiooni au ja uhkus on kreemjas Hispano-Suiza, neid on maailmas alles veel vaid kaks ja teine eksemplar kuulub Monaco vürstile.
Aasta tagasi andis Heidi firma igapäevajuhtimise üle noorele tegevdirektorile. Nüüd on tal aega pühenduda firma juurdeehitusele, kuhu saaks kenasti kõik vanad sõidukid väljanäitusele sättida. Ja üks suur unistus on Heidil veel - sõita läbi Pariisi-Dakari kõrberalli.
Fotod: erakogu

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 12:03
ABB ärijuht: Eestil on tugeva tööstusriigi maine
ABB Balti riikide ärijuht Jukka Patrikainen on seda meelt, et 1990ndatel Eestisse tulnud allhanketööd andsid siinsetele tööstusettevõtetele hea stardiplatvormi. Tänu tugeva tööstusriigi mainele saab ABB Eestis peagi alustada ka ülisuurte mootorite tootmist.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele