Eestis on, tõsi küll, õpihimuliste audioraamatute ostjate võimalused veel üsna kesised. Suures osas piirdub audioraamatute valik mõne kirjandusväljaande ja keeleõpikuga, pakkumine nii Rahva Raamatu kui ka Apollo kodulehekülgedel on pehmelt öeldes kesine. Saadaval on näiteks Eesti Vabadussõja lugu ja muinasjutte.
Hoopis teine pilt avaneb aga näiteks Saksamaal. Kui vaadata internetis ühe Saksa suurema raamatupoe kodulehekülge
www.hugendubel.de, siis lingile "Hörbücher" (audioraamatud) klikkides tuleb välja terve pikk loetelu teemasid.
Majanduse teema all näiteks on plaadile loetud pea kõik suure läbimüügiga raamatud, alates Stephen Covey ja Jack Welchi bestselleritest ja lõpetades kõikvõimalike nõuande- ja käsiraamatutega.
Nii näiteks on olemas CDd telefonimüügi, enesemotivatsiooni, kriisiläbirääkimiste ja emotsioonide juhtimise kohta, võimalik on harjutada oma kõnekunsti ja teha ajutreeningut.
Üldistavalt võiks arvata, et kui eestlasest ettevõtja kuulab pikal autosõidul või lennukis kas muusikat või naudib mõnd kirjandusteost, siis sakslane on ammu üle läinud aktiivsele eneseharimisele.
Esimesed audioõpikud tulid Saksamaal turule aastal 1994 - tõsi, toona olid veel CDde asemel MCd. Üks esimesi, kes nende väljaandmisega alustas, oli Saksa kirjastus GABAL Verlag.
GABALi teemad puudutavadki kõike töö ja karjääri, juhtimise ja treeningu, isiksuse ja eduga seotut. Seni on avaldatud üle 500 raamatu rohkem kui 400 autorilt. Ühtlasi osaleb kirjastus seminaride, sümpoosionide ja kongresside korraldamisel. Turul ollakse audioõpikutega edukalt siiani, kirjastuse juht Christine Rosengart ütles, et müüginumbrid tõusevad praegu tugevalt.
"Kirjastuse klientideks on kõik need, kes soovivad end ise harida. Õppida saab ju igal pool - eriti mugav on teha seda auto või rongiga reisides," selgitab ta. Kirjastus on jõudnud nii kaugele, et kõigi kirjastatavate raamatutega ilmub paralleelselt ka audioraamat.
Miks audiõpikud on paremad kui paberkandjal raamatud? Kui uskuda kirjastuse kodulehte, siis võimaldab kuulamise teel õppimine loobuda igasugusest pähetuupimisest, kuna 80% tööst delegeeritakse alateadvusele.
Lisaks võimaldavad CDd interaktiivsust - paljud õpikud sisaldavad kordamisosas mälumänge ja teisi multimeedia õpikogemust pakkuvaid vahendeid.
GABAL pakub keeleõpikuid, aga ka näiteks koolilastele ja nende vanematele mõeldud CDsid, kuidas teha hästi kodutöid, kuidas olla efektiivne ja enesekindel, kuidas end motiveerida.
GABALi kogemus on, et audioõpikuid ostavad inimesed, kes soovivad pikalt aega kulutamata, mis käib alati kaasas seminaridega, end ise harida. Majanduse audioõpikuid ostavad nii kõigi astmete juhid kui ka reatöötajad.
Õpikute autoriteks on praktikud, igal aastal ilmub 12-14 uut audioraamatut. Tõeliseks müügihitiks on saanud sari "30 minutiga", millest on müüdud üle miljoni eksemplari. Sisuks näiteks professionaalne veebiturundus, teenindus või projektijuhtimine. Elukestev õppimine on eluviis, olgu siis tegemist n-ö pehmete oskuste või põhjalike erialateadmistega.
Kui veel Saksa audioraamatute turul ringi vaadata, siis edukas on omas nišis olnud ka õigusõppekirjandust CDdel välja andev Niederle Verlag. Klientideks on peamiselt juuratudengid ja algajad praktikud, kes kiitusega kirjastuse kodulehel kitsid ei ole.
Hörbuch Verlag, üks vanemaid Saksa audioraamatute kirjastusi, on asutatud aastal 1993. Kirjastuse kodulehelt võib lugeda, et varasemad katsed kirjandust laia turu tarbeks helikandjale salvestada olid ebaõnnestunud, kuna arvati, et tegu on raamatu asendajaga pensionäridele ja vaegnägijatele.
Aga oli näha, et USAs oli audioraamatute läbimüük hüppeliselt suurenenud ja see andis julgust teha seda ka Saksamaal. Peagi selgus, et probleem pole tootes või selle kvaliteedis, vaid puuduvas turundusstrateegias.
Campus Verlag, samuti laia majanduse audioraamatute programmiga kirjastus, reklaamib oma audiomajandusraamatuid kui meeldival aega kokkuhoidval moel info edastajaid. Paljusid audioraamatuid on võimalik ka otse kirjastuse kodulehelt suhteliselt soodsa hinnaga MP3-failina alla laadida.
Eestis on audioõpikute olukord kesine. Majandusaudioraamatud võib ühe käe sõrmedel üles lugeda.
Tiit Kõnnussaar, kirjastuse Väike Vanker kirjastaja ütleb, et nemad alustasid katsetusega audioõpikute vallas, andes 2006. aasta novembris välja juhtidele mõeldud Andrew Forresteri "Delegeerimise", millel on väga hästi läinud. "Ilmselt selle pärast, et lisaks teooriat sisaldavale plaadile on komplektis ka plaat Eesti juhtidega tehtud intervjuudega. Eesti enda praktikud avavad kuulajale delegeerimise igapäevast köögipoolt kodusemal ja arusaadavamal viisil kui ookeanitagused teoreetikud," arvab Kõnnussaar.
Eesti turg näib olevat audioraamatute osas kasvamas, usub Väikese Vankri kirjastaja. "Ilmselt on neid üha rohkem, kes linnas autoga ringi sõites midagi tõsisemat kuulata tahavad," ütleb Kõnnusaar.
Seotud lood
ABB Balti riikide ärijuht Jukka Patrikainen on seda meelt, et 1990ndatel Eestisse tulnud allhanketööd andsid siinsetele tööstusettevõtetele hea stardiplatvormi. Tänu tugeva tööstusriigi mainele saab ABB Eestis peagi alustada ka ülisuurte mootorite tootmist.