Raske aeg on ajanud paljud poliitikud, aga
ka ettevõtjad revideerima Eesti maksusüsteemi - küll on maksud liiga madalad,
erinevate maksude osatähtsus eelarvetuludes ebaproportsionaalne, ettevõtjad
ebaõiglaselt tulumaksust priid.
Senise maksusüsteemi arvustajate, nt rahandusminisiter Ivari Padari, Arengufondi nõukogu esimehe Indrek Neivelti, Tallinna linnapea Edgar Savisaare peamine argument on kesiselt rahuldatud ühiskonna vajadused, sh ettevõtjate ebapiisav riigipoolne toetamine kriisiajal.
Äripäeva meelest on maksude tõstmine ja ennekõike ettevõtete tulumaksu taastamine täpselt see, mida praegu teha ei tohi - see ei aita ettevõtteid.
Ettevõtted on raskustes käibevahendite hankimisega, jännis maksude tasumisega. Raskused süvenevad veelgi, kui tõstame makse. Lisanduvad pankrotid, suureneb tulude varjamine ja ümbrikupalga maksmine, nagu oli tulumaksureformi eel. Riigieelarve asemel võib suur osa maksukroonidest jõuda hoopis mõnele paradiisisaarele.
Hädad on tabanud igasuguse maksukoormusega riike, sh kõrgete maksudega Skandinaaviamaid ja madala tulumaksumääraga Venemaad. Riigid koostavad oma abipakette majanduse põhjast väljavedamiseks ja uuesti käima lükkamiseks, seejuures on üks vahend ka maksukergendused - maksude kärpimisest maksuvõlgade ajatamiseni. Näiteks Soome tegi tulumaksukärped kokku 870 miljoni euro ulatuses. Rootsi andis oma maksuvõlglastele aastaks maksupuhkust.
Näidake mulle investoreid, kes on tulnud siia tulumaksu pärast. Need on Neivelti sõnad. Neivelt unustab, et Eesti majanduse ja välisinvestorite vahele ei saa võrdusmärki panna. Kasu siin tegutsevaile ettevõtteile on olnud märgatav: reformist mulluseni kasvas müügitulu kümneid kordi, samuti kasumid ja paisus ka riigi rahakott - ettevõtetelt laekus tulumaksu enam kui neli korda rohkem.
OECD uuringu järgi pärsib ettevõtte tulumaks majandust enim ja just sel alal tugevneb rahvusvaheline maksukonkurents. Praegu oleme ses konkurentsis alla jäämas, kuna meie reform jäi seisma.
Neivelti sõnul pole ettevõtjatel põhjust oodata riigilt abi, kuna nad tulumaksu ei maksa. Ent ettevõtja maksab sotsiaalmaksu, loob töökohti. Seda soodustab hoopis maksude kärpimine.
vaata ka
Tulumaksu taastamist ei saa põhjendada väitega, et see aitab riigil rohkem raha suunata ettevõtjate abistamiseks või tekib ettevõtjal moraalne õigus riigilt abi küsida. Tulumaksu taastamine tähendab seda, et kõigilt kasumit teeninud ettevõtjatelt korjatakse mingi summa ära ja jagatakse laiali väiksemale hulgale ettevõtjatele. Kui jagatakse. Ühtede ravi tähendab teiste karistamist edukama tegevuse eest... Halvim on see, et avalik sektor ei hakkagi säästma ja erasektor peab säästma topelt.
Autor: 1706-aripaev