• OMX Baltic−0,4%298,34
  • OMX Riga−0,14%864,49
  • OMX Tallinn0,06%1 961,18
  • OMX Vilnius−0,26%1 167,72
  • S&P 5000,53%5 558,31
  • DOW 300,8%40 550,53
  • Nasdaq 0,43%17 441,09
  • FTSE 1000,55%8 463,46
  • Nikkei 2250,38%35 839,99
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%93,46
  • OMX Baltic−0,4%298,34
  • OMX Riga−0,14%864,49
  • OMX Tallinn0,06%1 961,18
  • OMX Vilnius−0,26%1 167,72
  • S&P 5000,53%5 558,31
  • DOW 300,8%40 550,53
  • Nasdaq 0,43%17 441,09
  • FTSE 1000,55%8 463,46
  • Nikkei 2250,38%35 839,99
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%93,46
  • 17.02.10, 10:36
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Müügimaks anti õiguskantsleri hinnata

Eesti Maksumaksjate Liit esitas eile õiguskantslerile taotluse, milles palub hinnata Tallinna müügimaksumääruse vastavust põhiseadusele.
Liit palub õiguskantsleril kontrollida, kas kohalike maksude seaduse § 8 ja Tallinna linnavolikogu määrus “Müügimaks Tallinnas” on kooskõlas põhiseaduse õiguskindluse ja õigusselguse põhimõtetega ning proportsionaalsuse põhimõttega.
Eesti Maksumaksjate Liit on seisukohal, et kohalike maksude seaduse § 8 ja Tallinna linnavolikogu määrus on koostoimes õigusselguse ja õiguskindluse põhimõtetega vastuolus, sest maksuseadusest ega -määrusest ei selgu üheselt ja arusaadavalt kõik maksukohustuse olulised elemendid ning maksumaksjad peavad oma kohustuste väljaselgitamiseks tutvuma terve rea maksustamist mittepuudutavate seadustega ja nende selgitustega. Seega võib kahtlustada, et maksumaksjatele on maksukohustuse väljaselgitamiseks ja täitmiseks pandud ebaproportsionaalselt palju lisakohustusi.
Maksumaksjate liidul on etteheiteid 6 koha kohta
1. Liit leiab, et formuleering, et “Määrus jõustub 1. jaanuaril 2010. Määrust rakendatakse alates 1. juunist 2010” on ebaselge. Kohalike maksude seaduse kohaselt on müügimaksuga maksustamise periood kvartal. Kui maksumäärust rakendatakse ühe kvartali viimase kuu esimesest kuupäevast, siis võib sellest järeldada mitu alternatiivset võimalust.
2. Kohalike maksude seaduse § 8 lg 1 kohaselt maksab müügimaksu tegevuskohajärgselt kaupleja kaubandustegevuse seaduse mõistes, kes on registreeritud majandustegevuse registris ja tegutseb jaekaubanduse, toitlustuse või teeninduse valdkonnas.
Vastavad mõisted on defineeritud majandustegevuse registri seaduses ja kaubandustegevuse seaduses. Kumbki neist ei ole maksuseadus ning nende seaduste koostamisel ei ole arvestatud võimalusega, et need hakkaksid kunagi reguleerima maksustamist.
Näiteks hakkab maksukohustus sõltuma sellest, kas isikul on majandustegevuse registris registreering hulgikaubanduse, jaekaubanduse, toitlustamise, teeninduse, tänava- või turukaubanduse korraldamise või avalikul üritusel kaubanduse korraldamise alal. Hulgi- ja jaekaubanduse piiritlemiseks tuleb aga pöörduda tarbijakaitseseaduses toodud tarbija mõiste poole. Täiendavalt tuleb veel silmas pidada KaubTS § 12 lõikes 3 toodud erandeid, millal isikul või asutusel ei pea olema registreeringut. Selgusetu on, kuidas peab maksuhaldur käituma, kui ettevõtjal on nõutav registreering puudu või ebaõige registreering.
3. Mõistete “jaekaubandus”, “hulgikaubandus”, “teenindus”, “tegevuskoht” jne sisustamine on küllaltki keerukas, millele viitab asjaolu, et majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kodulehel on esitatud korduma kippuvate küsimuste all 61 küsimust ja vastust nende mõistete kohta.
Müügimaksu kohustuse väljaselgitamine ja maksu arvutamine muutub ebamõistlikult keerukaks, kui ettevõtja tegutseb korraga mitmel tegevusalal või -kohas, tegeleb üheaegselt nii hulgi- kui jaemüügiga, müüb teenuse osutamise kõrval ka kaupu jne.
4. Kohalike maksude seaduse § 8 lg 2 kohaselt maksustatakse müügimaksuga maksumaksja poolt valla või linna territooriumil müüdud kaupade ja teenuste maksumus müügihinnas. Seadus ega Tallinna maksumäärus ei täpsusta, kuidas täpselt piiritletakse valla või linna territooriumil toimuvat müüki.
5. Kohalike maksude seaduse § 8 lg 2 viitab käibemaksuseadusele ainult kaupade ja teenuste müügihinna osas. Muude oluliste mõistete nagu kaup, teenus ja müük puhul ei ole ei seaduses ega Tallinna maksumääruses toodud ei definitsiooni ega viidet.
6. On ebaselge, kas müügimaksuga maksustatakse müüki, mis on käibemaksuseaduse kohaselt maksuvaba, maksustatav 0% määras või mida ei loeta käibeks. Samuti on reguleerimata maksukohustuse tekkimise aeg, valuutakursside arvestamine, kauba tagastamisega seonduv maksude ümberarvutamine jne.
Maksumaksjate Liidu pöördumise tervikteksti saad lugeda siit.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele