Päevapakkumisi tegevate firmade ärimudel on lihtne: kindla portaali ja turundusvõrgustiku kaudu edastatakse kauba või teenuse sooduspakkumisi. Tavaliselt jäävad allahindlused 50 protsendi piiresse.
Sotsiaalse ostlemise keskkondade sünniaeg Eestis jääb 2010. aasta kevadesse, turuliidriks selles valdkonnas saab pidada cherry.ee-d. Aga kus nõudlust, seal ka pakkumist: aasta jooksul on turule tulnud mitu keskkonda, ühena neist eelmise aasta detsembris harp.ee.
Kokku on sotsiaalse ostlemise keskkondi loodud kümmekond, mis on Eesti suurust arvestades küllaltki suur hulk. Samas kogub e-kaubandus üha enam tuure ja ringleva raha hulk meelitab proovima, sest turule sisenemiseks vajalik rahaline investeering ei ole suur. Ärimudelit on võimalik kopeerida, häid ärisuhteid aga mitte, edukad on need, kes oskavad suhteid luua ja neid ka hoida.
Peamised ostlejad on nautlevad naised. See põhimõte, et naised ostavad ja mehed tassivad kauba koju, kehtib ka sotsiaalse ostlemise keskkondades. Ainus erinevus on ehk selles, et meestel jääb kauba tassimise vaev olemata.
"Meie kogemus näitab, et ligi 70 protsendi ulatuses on sooduskampaaniates osalejad naised vanuses 25-34 eluaastat. Erandiks on söögikohtade pakutavad kampaaniad, kus ostlejate sooline ning vanuseline struktuur on palju laiapõhjalisem," kommenteeris Harp Media OÜ juhatuse liige Henry Remmelgas.
Cherry.ee asutaja Priit Tomp peab keskkonna primaarseks sihtrühmaks 25-45aastasi linnas elavaid naisi, kes armastavad nautida elu, ning lähevad uute ideedega kaasa.
Eelnevat statistikat kinnitas ka De La Gardie kaubamajas tegutseva Katusekohvik OÜ juhataja Henri Schmidt, kelle sõnul on sooduskampaania raames voucher'i soetanud kümnest kliendist seitse-kaheksa 20-40aastased naisterahvad.
Kampaaniahinnad jäävad enamasti paarikümne euro piiresse. 90 protsenti päevapakkumise valikus olevate toodete-teenuste hindadest jääb koos soodustusega vahemikku 6-25 eurot, harvematel juhtudel võib hind ulatuda ka 60 euroni.
"Kõik inimesed väärivad naudinguid ning seetõttu pakumegi me neile iga päev ideid ja võimalusi, kuidas oma elu koos sõprade ja perega rikastada. Oluline on pakkuda elamusi ja see ei pea ilmtingimata olema kallis. Üldjuhul ei saa kallid elamused ületada inimeste keskmist kuusissetulekut. Müüdavate toodete või teenuste hindade ülemisi piire pole me kehtestanud. Kas mõne aja pärast on pakkumiste hulgas ümbermaailmareisid ja väikesaared, jäägu saladuseks," sõnas Tomp.
Samas näitab Estonian Airi korraldatud edukas kampaania Sagadi mõisa hotelli müügi- ja turundusjuhi Kadi Elmeste sõnul seda, et ka kallimatel toodetel võiks olla emotsiooniostudena minekut, kui klientidele esitatud tingimused on piisavalt paindlikud.
"Hea meelega oleks pakkunud ka Sagadi mõisa poolt veidi kallimat paketti, kus peale majutuse ja õhtusöögi oleks olnud veel mõni põnev lisategevus, kuid usaldasime koostööpartnerite soovitust tulla välja lihtsa tootega. Tulemused näitasid, et valik õigustas ennast," ütles Elmeste.
Oma osa selles, millise hinnaga võiks toote või teenuse ostukeskkonna kaudu pakkumisele saata, mängis euro tulek. "Inimesed jälgivad hindu väga täpselt. Kui otsustad oma toitlustuskohale kampaaniat teha, võiks soodushind jääda kümne euro piiresse, mitte rohkem," soovitas Schmidt.
Tomp peab päevapakkumisi tegevate keskkondade konkureerivateks kanaliteks eelkõige samas meediumis tegutsevaid ettevõtteid ja keskkondi - internetikaubamaju ning online'is reklaamiraha tootvaid keskkondi.
"Kaugemas perspektiivis konkureerib Cherry ka selliste traditsiooniliste turunduskanalitega nagu raadio, trükiväljaanded ja televisioon, sest me ei nõua ettemakseid või investeeringuid teleklipi tootmiseks või reklaamiagentuuri palkamiseks," märkis Tomp.
"24 tundi vältav kampaania meie võrgustikus on meie endi kulul, sealhulgas tekstid, pildimaterjal, pakkumiste ülesehitus jne. Ainus, mis Cherryle jääb, on protsent müügikäibest," lisas ta.
Pakkumistega liiale minna siiski ei maksa. Kuigi seesugused keskkonnad on viimasel ajal tublisti populaarsust kogunud, ei saa unustada ka selle kaudu tehtavat mainekujundust, hoiatas Elmeste.
"Kindlasti ei ole meil plaanis sääraseid pakkumisi pidevalt kasutada, vaid ainult madalhooaja elavdamiseks vabade kohtade olemasolul. Kui selliste eripakkumistega liialt sageli pommitada, võib juhtuda, et klient ei ole nõus edaspidi rohkem maksma, sest ta ei taju toote tegelikku väärtust," sõnas ta.
"Vaatamata ühekordsetele sooduspakkumistele jäävad meie peamisteks koostööpartneriteks siiski reisibürood," lisas Elmeste.
Cherry.ee-s korraldatud kampaania tulemused ületasid meie ootusi päris tublisti. Jaanuarikuu teisel nädalal tehtud pakkumises oli majutus koos hommikusöögiga. Ühepäevase pakkumisega müüdi 100 tuba, mida võib pidada heaks tulemuseks. Meie jaoks oli ühekordsest müügitulust olulisem turunduslik pool, kuna meie enda kodulehel olevate pakkumiste vastu tundis cherry.ee lehe kaudu huvi üle 1000 külastaja. Oluline on ka see, et 88% kampaania kaudu tulnud külastajatest olid meie jaoks uued kliendid, kelleni me teiste kanalite kaudu ei olnud jõudnud. Peale soodsa hinnaga müüdud tubade tehti samal ajal palju broneeringuid ka meie teistele kodulehel olevatele toodetele. Seega ei saa kampaania tulu mõõta ainult müüdud voucher'ite põhjal.
Säärastesse keskkondadesse sobivad hästi majutuse, toitlustuse ja igasugu meelelahutusega seonduvad pakkumised, kus hinnavõidu kõrval pakutakse ka lihtsaid kasutustingimusi. Kallite luksustoodete puhul ei annaks need kanalid ilmselt nii häid tulemusi.
Enda kogemusest julgen kinnitada, et cherry.ee-laadsetest keskkondadest võidavad ennekõike kliendid. Seejärel saab kasu portaal, kes pakkumist vahendab, ning rea lõpus on teenuse pakkuja.
Läbimüüdud voucher'itest olulisem on, kui palju neist inimestest hakkavad regulaarseteks klientideks. Kui sajast viis hakkab igapäevaseks külastajaks, siis võib seda heaks tulemuseks pidada. Põhiline on reklaam ja turundus, mida nende keskkondade kaudu on võimalik pakkujal saada, eriti siis, kui ta on avanud uue söögikoha või teeb reklaami madalhooajal. Sellistele müügi- ja turunduskanalitele, kus oleks võimalik saada suures koguses 50protsendise allahindlusega kinkekaarte, praegu alternatiivi ei ole.
Seotud lood
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.