Ärihai mäng koosneb kahest osast: mängijal on võimalik valida, kas ta alustab oma ettevõtte loomist või proovib kapitali kasvatada tooraine- ning aktsiaturgudel õiged otsuseid tehes. Erinevus tavaelust on ehk selles, et mängus muutuvad olukorrad kiiremini ning üllatusi on tihedamini ja rohkem. Samuti pole mängu alustades teada, milline on majanduskeskkond (kas teenused ning tooted on üle- või alahinnatud), on raha laenamine odav või kallis jne.
Julge pealehakkamine on pool võitu. Proovimänguks sai valitud investeerimine. Algkapitaliks sain 200 000 dollarit. Nagu algajaid ikka, saatis ka mind fortuuna toetus - nimelt avanes kohe mängu alguses võimalus osta kulda. Kuna üldine turuolukord oli teadmata ning ebakindlus suur, paigutasin poole algkapitalist just kulda. Ülejäänu jäi igaks juhtumiks deposiiti. Täringud veeresid, uudised tulid, ostu-müügitehingud toimusid ja mina muudkui võitsin, sest kaardipakist mängijate tõmmatud "uudised" muudkui kergitasid kulla hinda kõrgemale, mis tähendab tegelikult ainult seda, et raha on ringluses palju, otsides katet tekitades nõnda inflatsiooni, olgu selleks siis toiduained või väärismetallid.
Mingil hetkel otsustasin oma kullapositsioonid maha müüa, kuna teenitu oli kasumivõtmiseks ahvatlevalt suur, tegingi nõnda ning otsustasin natuke aega sularahas "passida", kuid pikk otsustamatus andis kohe ka õppetunni - hea sularahapositsioon päädis sellega, et viimane "uudis", mille kaardipakist võtsin, tähendas, et mu raha devalveeriti viisteist protsenti, aga õnneks jättis eelnev kulda panustamine mind siiski kasumisse. Sellega seoses meenus üks kuldne reegel - kellel on kulda, teeb reeglid. Ootamatusteks tuleb valmis olla, sest kõik muutub nii ehk naa kogu aeg.
Head ideed tasub eksportida. Lauamängu idee autor Maarius Tiits käis pikka aega ringi sooviga midagi toota. Mõte ärimäng kokku panna tekkis tal pärast üht juhtimiskonverentsi ja nelja kuuga sai ideest poes müüdav toode.
Tõsi, see kõik ei möödunud ilma kõhkluste ning välise kriitikata. "Inimesi, kes selle mõtte eos maha laitsid, oli päris palju, rohkem kui neid inimesi, kes julgustasid ning innustasid, kuid kriitikale ning riskile vaatamata jäin endale kindlaks ning tegime koos sõpradega asja teoks," kommenteeris Tiits algust.
Praegu käib mängu inglise keelde tõlkimine, et viia see laiemale turule kui Eesti.
Ärihai on kaasahaarav lauamäng, mida mängides tuleb panna paika parimad strateegiad, võtta kaalutletud riske ning järgida kindlaid reegleid, selleks, et saavutada edu. Just nagu reaalses elus. Ärihai võtab kokku paljude noorte ettevõtjate helesinise unistuse: ehitada oma firma üles, see suure raha eest maha müüa ning nautida varanduse kasvu aktsiaturul investeerides.
Olen mänginud Ärihaid paar korda. Mäng on põhjalik ja sisukas, kuid ei ole siiski mitte liiga raske. Paljud on ilmselt mänginud Monopoli, Ärihai annab ärist palju parema ettekujutuse. Mulle meeldib, et selles mängus on oluline mängijatevaheline koostöö, mängijate ettevõtted on omavahel seotud ja osutavad üksteisele teenuseid. Mäng annab realistliku pildi sellest, kuhu ja kuidas on vaja oma ettevõtte arendamiseks investeerida, kuidas seda finantseerida ja kuidas see lõppkokkuvõttes kasumit annab.
Mulle meeldib lauamängu Ärihai juures see, et sellega saavad ka algajad kiiresti õppida, miks sellised rahamaailma vägevad nagu Bill Gates ja Warren Buffet on praegu ühed rikkamad inimesed maailmas. Soovitan seda mängu inimestele, kes sooviksid tulevikus saada ettevõtjaks või kelle majandusalased teadmised on nõrgad.
Seotud lood
Kõik teadsid Helenet (42) kui sooja ja elava iseloomuga edukat naist. Tööl olles oli ta asjalik ning kodus tegeles laste ja majapidamisega. Õhtuti premeeris ta end tihti pokaali veiniga, et igapäevaseid muresid vaigistada ja stressi leevendada. Viimasel ajal vaevles ta aga unetuse käes ja ka lähedaste sõnul hakkas ta oma sära kaotama. Enese teadmata viis pidev veinitamine naise sügavamale alkoholi lõksu ja õhtusest lõõgastusrituaalist sai hoopis uneprobleemide põhjustaja. Helene jagab oma lugu, kuidas ta sõltuvusest vabanes ja enda elus uue lehekülje keeras.