Nafta kallinemine ja sündmused Jaapanis panid inimkonna taas kaaluma alternatiivenergia võimalusi. Tõsi küll, praegu on jutt samanimelise elektriauto turule toovast ettevõttest Tesla. Antud auto eripära seisneb selles, et see sõidab ainult elektriga.
Siiani ei ole ettevõttel õnnestunud kasumit teenida, kuid selle võtmemudel Tesla S class tuleb müüki plaanide kohaselt alles 2012. aastal. Nii et kõik on ootel - kas läheb õnneks või mitte? Küsimus ei ole isegi niivõrd nõudluses. Huvitavam on toote tulevane rentaablus ning kas sellel õnnestub hõivata piisavalt suur nišš turul.
Teisest küljest paistab esimene samm selles valdkonnas juba tehtud olevat: kohe mitme suure tegija olemasolu sektoris kõneleb sellest, et puhta energia pooldajate jaoks on see tööstusharu, mitte mäng. Samas hetkel veel täielikult välja kujunemata haru. Mõne viimase kuuga on elektriauto loomisest teatanud kohe mitu suurtootjat.
Ei hakka siin analüüsima Tesla konkurentsivõimet elektriautode turul (usun, et turgu jätkub kõigile), võrdlema erinevaid tootjaid, mudeleid ja tehnilisi näitajaid. Tahaks jõuda selgusele riskides ja eelistes investoritele ja isegi spekulantidele, rääkida sihtasemetest ja ajamastaapidest, kuid alguses anname sõna skeptikutele.
Tesla aktsiahindade kukkumist ootavate „karude” argumente uurides tulid päevavalgele küll mõned skeptilisust äratavad asjaolud, kuid mida alahinnata ka ei saa. Vaatame üle skeptikute argumendid ja vastuargumendid neile.Esiteks, väidavad skeptikud, et Tesla eesotsas seisab autode maailmast kauge inimene – ettevõtte PayPal looja Elon Musk.
Nii see on, kuna ta lõi kaasa PayPal süsteemi loomisele selle algstaadiumis. Kuid hetkel on Musk ka 2002. aastal tema loodud kosmoserakette Falcon tootva ettevõtte SpaseX peadirektor, mistõttu ei saa öelda, et tehnika talle võõras on.Pealegi Muski meeskonnas tegeleb turunduse ja müügiga tõeline „staar” George Blankenship firmast Apple. Peaaegu kõik kõrgemad juhid on varem töötaud sellistes kohtades nagu Google, Mazda, Ford, Toyota, GM, Audi, BMW, Youtube. Meeskonna professionaalsuses ei tasu kahelda.
Teiseks, väidetavalt rahastatakse Teslat riigieelarvest, mis minu arvates on isegi positiivne märk. Tarbija saab auto odavamalt kätte, ent ettevõte ei kannata sellise „allahindluse” tõttu.
Kolmandaks, ettevõttel on ainult üks mudel, mis maksab üle 100 000 dollari, kuna Mudel S ei ole veel turule tulnud. See juhtub lähikuudel ning juba on sõlmitud auto müügilepingud. Paljud on maksnud ka 5000 dollari suuruse ettemaksu ja ootavad auto tarnimist.
Neljandaks, siiani on ettevõte olnud kahjumis. 2009. aastal moodustas kahjum 55 miljonit dollarit, 2010. aastal 155 miljonit. Kahjumid on seotud suurte kulutustega tootmise käivitamisel. Usun, et need on täiesti põhjendatud ja isegi kasulikud ettevõtte edaspidise konkurentsivõimelisuse seisukohast.Väiksed autotootjad ei jää turule püsima. Elektriautoid tootvate Nissani, Chevrolet, Volvo taustal võib Tesla oma konkurentsivõime kaotada, mis on tõepoolest tõsine riskifaktor.
Mudeli S rentaablus on madal. Nädalapäevad tagasi teatasid firma esindajad, et iga, ka S klassi kuuluv mudel, on tulutoov. Vaatame aga, mida arvab turg, mis on juba arvestanud kõiki argumente Tesla aktsiate noteeringutes.
Lühikese aja jooksul pärast aktsiate avalikku esmaemissiooni (IPO) kallinesid aktsiad kümnete protsentide võrra, misjärel kõikus hind pikemat aega 18-22 dollari vahel. Edasine hüpe on minu arvates seotud teiste ettevõtete püüdlusega tutvustada antud sektorit (just siis esitlesid autotootjad oma elektriautosid). Konkurendid tutvustasid oma uuslahendusi, mis esmapilgul oleks pidanud kahjustama Tesla käekäiku. Kuid ainult esmapilgul. Turg on suur ja hiidettevõtete väljumine sellele osutab pigem tööstusharu edaspidisele arengule. On ju pikka aega elektriauto olnud ainult julge insenerilahendus, omamoodi kontseptuaalseks autoks.
Aktsiate kiiret kasvu 36 dollarini tumestas tähtaja lõpp IPOga aktsiaid ostnud investorite jaoks. Osa väärtpabereid müüdi maha just viimastel päevadel, kui reeglite järgi ei saanud esimesed investorid oma aktsiaid müüa. Spekulandid kartsid, et need, kes ostsid aktsia 17 dollariga, kiirustavad neid müüma hinna eest, mis kahekordselt ületab IPO hinda.
Graafikule tekkis langustendents, mille läbilöögiks võib pidada hinna väljumist sellest aprilli lõpus. Kui uskuda tehnilist analüüsi, siis langus on lõppenud. Sellisel arvamusel on ka Morgan Stanley eksperdid, kes tõstsid aktsiasoovituse ja sihthinna 70 dollari piiresse.
Märgin veelkord – investeeringud Tesla aktsiatesse peavad olema pikaajalise iseloomuga, kuna prognooside kohaselt jõuab Tesla kasumlikkuseni alles 2014. aastal. Aktsia on suhteliselt volatiilne ning selle 7-8- või isegi 20-protsendine kukkumine või kasv ühe päeva jooksul ei kujuta endast midagi erakordset. Kõik positiivsed ootused realiseeruvad ainult juhul, kui Teslal õnnestub säilitada liidripositsioon turul, millele peavad kaasa aitama hea välimus ja esitehnoloogiad.
Taust• Tesla Motors on loodud 2003. aastal. Oma nime sai ettevõtte kuulsa teadlase Nikola Tesla järgi.• 2010.aasta juunis sisenes Tesla NASDAQi väärtpaberiturule sümboliga TSLA, olles esimene börsile minev USA autotootja pärast Fordi 1956. aastal.Model S• Uus mudel Tesla Model S – 4 uksega sedaan, mille mootor on bensiinimootorist kolm korda efektiivsem. Model S kiirendus 0-96 km/h on vähem kui 6 sekundit. Maksimaalne kiirus on 120 miili (193 km) tunnis. Sõltuvalt akust saab korraga läbida 257 kuni 483 kilomeetrit.• Akusid võib laadida vooluvõrgust pingega 110,220 või 440 V. Laadimisaeg on umbes 45 minutit.• Spetsiaalsed eemaldatavad 10-aastase kasutusajaga akud asuvad põranda all ja on saadaval kolmes mahus.
PS Autoril on Tesla aktsiate avatud positsioonid ning müüdud Put optsioonid.
Seotud lood
Tesla Motorsi aktsia kukkus reedel viimase kauplemistunniga 20%, kui ettevõttest lahkus tippjuht, kirjutab Seeking Alpha.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.