Hispaania lennukompanii Spanair tegevuse lõpetamine pärast riikliku rahastamise lõpetamist võib olla esimene pääsuke teatega, et teistelgi riigi toetusest sõltuvatel lennufirmadel tuleb otsida uusi investoreid või riskida pankrotiga.
Rahanappuses valitsused ei jaksa lennufirmasid enam endises mahus toetada, kirjutas Bloomberg. Eile teatas rahalistest raskustest Ungari riiklik lennukompanii Malev.
„Ehkki ettevõtte kommertstulemused on paranenud, ei ole firma rahastamine jätkusuutlik ning jaanuari lõpuks lahendust veel ei olnud,“ teatas firma tegevjuht Lorant Limburger eile firma veebilehe vahendusel. Firma nõukogu esimees Janos Berenyi palus firma juhtkonnal esitada lähiaja likviidsusplaan veel selle nädala lõpuks.
Ungari valitsus omistas firmale strateegiliselt üliolulise ettevõtte staatuse ning võib üritada firmat aidata, teatas eile Ungari arenguministeerium. Samas käskis Euroopa Liit 9. jaanuaril Malevil aastatel 2007-2010 vastu võetud ebaseadusliku riigiabi tagasi maksta. See jätab Ungari valitsusele väga piiratud võimalused lennufirma abistamiseks. Firma ülevõtmiskõnelused Hiina lennukompaniiga Hainan Airlines jooksid umbe, praegu jätkuvad kõnelused võimalike Euroopa investoritega. Riigi käes on 95% Malevi aktsiatest.
Lennufirmade otsetoetusi püüavad vähendada ka Rootsi, Iirimaa, Portugali, Poola ja Tšehhi valitsus.
„Valitsustel ei ole enam raha lennufirmade toetamiseks samal moel nagu varem,“ ütles agentuurile Bloomberg JLS Consultingu analüütik John Strickland. „Regulatsioonid nõuavad ühesugust mänguruumi ja see on samuti toetamise raskemaks teinud.“
Turunduskonsultant Heinrich Grossbongardt ennustab Euroopa majandusprobleemide tõttu lennundusturul uut konsolideerumislainet.
„Kummaline, kuidas kõik need zombi-lennufirmad on suutnud püsida, teenides aasta aasta järel ainult kahjumit,“ ütles ta. „Lendamine on tänapäeval masstoodang, mis tähendab, et määravaks on mastaabisääst. Tavafirma vajab aastas üle 50 miljoni reisija, et tuua kulud aktsepteeritavale tasemele.“
Lennukompanii SAS omanikeringis on nii Norra kui ka Rootsi valitsusel parlamendi mandaat riigi osaluse vähendamiseks, oodatakse vaid õiget ajahetke. Iirimaa valitsus, mis pingutab, et kinni pidada IMFi/ELi abiprogrammi tingimustest, tahab müüa 25%se osaluse Aer Linguses. Poola jätkab ostja otsimist oma osalusele lennukompaniis LOT ning ka Tšehhi riiklik lennufirma CSA on kõnelustes kahe potentsiaalse investoriga.
Keith McMullan Aviation Economicsist prognoosib, et selliste lennufirmade ülevõtuks nagu SAS ja Malev on vähe huvi. Ees ootab „kontrollitud hääbumine“. „Ma ei usu, et suuremad lennufirmad oleksid neist huvitatud,“ ütles McMullen. „Välja arvatud juhul, kui neil on väga eriline nišš, mida reeglina ei ole.“
Helgema pilguga vaatavad tulevikku odavlennufirmad.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.