Eesti jõukamad ärimehed ostavad endale lennukeid ja loovad selleks puhuks eraldi firma. Üldiselt ei tegele need ettevõtted aga sisulise äritegevusega, vaid on tehtud enda ja sõprade jaoks.
Põlevkiviärimeeste Raivo Tamme ja tema isa Toomas Tamme firmale T.R. Tamme Auto OÜ kuulub juba üle pooleteise aasta lennufirma OÜ Mustang Air. Kuigi firmasse on investeeritud puhtalt lennuki ostuks 1,8 miljonit eurot, kinnitab Raivo Tamm, et sisuliselt on ettevõte loodud enda tarbeks. "See ei olegi mõeldud väga välja rentimiseks. Vahel on mingisuguseid reise küll ka, aga suures laastus on ta mõeldud oma tarbeks," ütles Tamm.
Firmale kuulub üks nelja istekohaga Cessna Citation Mustang - sellest ka nimi. "Meil on leping ühe piloodiga, vajadusel istun ise kõrval," sõnas Tamm.
Firma asutati 2012. aasta jaanuaris. 16. jaanuarist 7. septembrini kuulus juhatusse ka skandaalse kuulsusega noor ärimees Henry Kallas. "Meie vahele tulid konfliktid, mida me ei suutnud lahendada, ja meie teed äris läksid lahku. Meil olid lihtsalt erinevad arusaamad asjadest... eetikast. Valus teema, ei tahaks rohkem kommenteerida," ütles Raivo Tamm eelmise aasta oktoobris Ekspressile.
Firma 2012. majandusaasta aruandes on 2013. aasta plaanideks märgitud turupositsiooni laiendamine ja kindlustamine, samuti räägitakse kliendibaasi suurendamisest välisturgudel. Eelmise aasta käive oli 323 tuhat eurot, millest 100% moodustas lennuki rent. Kasumiks on aruandes märgitud 158 tuhat eurot.
Tamm pole ainus suurettevõtja, kes oma tarbeks lennufirma loonud. Alexela Group OÜle kuulub eelmise aasta oktoobrist United Air OÜ. Alexelast kolmandikku omav Heiti Hääl (kes on muuseas Raivo Tamme äripartner) ütles samuti, et firma on loodud ainult enda ja tuttavate jaoks.
Selleks, et Eestis lennukiga lennata, on vaja kommertslennunduse sertifikaati. Väikestel lennukiomanikel pole Hääle sõnul mõtet seda ise hankida. United Air ostab lendamisteenust ja lennuki hooldust sisse näiteks Panaviatic ASilt. Panaviatic on tuntud selle poolest, et firma nõukogu esimees ja emafirma Panaviatic Holding ASi juhatuse liige on Jüri Pihl.
Pihl ütles, et ärimees võib endale küll lennuki osta, kuid muu sinna juurde kuuluv ostetakse üldiselt sisse. Näiteks on lennukile vaja kvalifitseeritud lendureid, samuti on lennumasinat vaja regulaarselt hooldada. Panaviaticu kuuest lennukist ükski ei kuulu firmale endale, vaid tegu ongi ärimeeste lennukitega, mida firma opereerib.
Pihl märkis, et omanikud avalikkuse tähelepanu ei soovi. Ta mainis vaid, et enamus neist on eestlased.
Pihl selgitas, et ärimehed kasutavad vahel oma lennukeid ka kommertseesmärgil, nii on võimalik kulutusi vähendada. Selliste sõitude puhul organiseerib lennu opereerimisfirma ja lennuki omanik saab enamuse tulust endale. Pihl ütles, et Eestis tegelevad ärilennundusega kaks firmat - nemad ise ja Avies.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.