Enamus siinsetest trüki- ja kirjastusäridest kuulub Eesti ettevõtjatele ja pereäridele - välisinvestor hoiab valdkonnast eemale.
Iga kümnes trükifirma ja kirjastus töötab perefirmana. Trükistega tegeleva Blueprinti juht Ove Uustalu selgitab, et nad jagavad abikaasaga kõike, ka firmat. Klientide jaoks pildile saamine sõltub tema sõnul kvaliteedist: "Oleme reklaami teinud enda töödega, tuututanud ei ole," muigas ta.
Küsimustele vastab Blueprinti juht ja üks omanik Ove Uustalu.
Kirjastustes ja trükitööstustes on palju perefirmasid. Miks?Meil abikaasaga ongi kõik asjad kahepeale, ka firma. Kui oled abielus, siis asjad peavad nii olema.
Kas olete on alati tahtnud äri ajada nii, et see oleks perekeskne?Me ei ole püüelnud selle poole, et oleks perefirma. See on lihtsalt nii kujunenud. Tegelikult on hea teada, et sul on kellegi peale loota ja toetuda. Mängib rolli ka usaldus. Pere seltsis on lihtsam asju ajada.
Välisinvestorite huvi selle valdkonna vastu on väike. Miks?Välisinvestorid tulevad pigem sinna, kus on võimalus rohkem teenida. Näiteks IT-valdkond.
Kas olete kaalunud ettevõtte müümist?Jah, on olnud pakkumisi, aga summad on väiksed. Eks endal on olnud ka mõtteid. Võib-olla on seganud see, et ostjate ja meie nägemus ei pruugi kokku langeda. Oled endast nii palju andnud. Proovid küll hinnata, mis võiks firma väärtus olla, aga kui keegi osta tahab, siis ta tahab seda saada võimalikult odavalt.
Milline on tööjaotus firmas?Minul on tegevjuhi kohustused, projektide juhtimine ja vahepeal peab tootmisesse ka kätt andma. Naine tegeleb IT ja turundusega. Meil on väike firma, kokku neli töötajat.
Mis on perefirmade puhul plussid ja miinused?Plussiks on see, et oled iseenda kuningas ja ise otsustad. Miinuseks aga see, et tuled töömuredega koju ega saa rahus olla. Pea on töömõtteid täis.
Millega firma täpselt tegeleb?Enamasti tegeleme digitrükiga. Teeme kleebiseid, bännereid, ürituste plakateid, trükime kanga peale, ja sealt edasi annab juba igasugu asju teha. Tegeleme veel valgusreklaamiga, pakkudes terviklahendusi. Alates tootmisest, eksponeerimisest ja lõpetades paigaldusega. Üks märkimisväärseid projekte oli Jääaja keskus. Seal tegime suure osa kleebitud pindadest.Kahjuks pole Eestis tihtipeale saada vajalikke asju. Pole harv juhus, et odavama hinna tõttu on tooraine tellitud Lätist või Soomest ja pärast saadetakse lõpp-produkt Soome või kuhugi mujale tagasi.
Kuivõrd oluline on hinna ja kvaliteedi suhe?Hea töö räägib enda eest. Odav ja vähekestev toode või veidi kallim, aga kauakestvam - pooldan teist varianti. Jah, on võimalik ruttu ja odavalt toota, kuid asjad peavad ikka ilusad olema. Mina ei taha, et asi muutuks jamaks.
Olete firma tegevust laiendanud. Kuidas ja miks?Tootjaid on palju, aga neid, kes ka paigaldust pakuvad, on vähem. Tuttavatel on reklaami paigaldamise firma ja neil läheb päris hästi. Kui meil on rahulikumad ajad, siis me pakume seda teenust rohkem ja samas sealtkaudu võib tulla muid töid ka. Kliendid kasutavad tihti seda võimalust, et tellivad meilt töö ja lasevad selle paika panna. Päris kontsakingadega paigaldama ei minda.
Plaanite sel aastal müügivõrku Eestist ka välismaale laiendada. Kuidas sellega läheb?Hea töö levib ja püüame töö kaudu uusi kontakte saada. Lisaks teeme allhankeid reklaamifirmadele ja ka nende kaudu tuleb uusi töid. Siiani oleme tänu Eesti tutvustele laienenud välismaale, aga nüüd proovimegi rohkem ise ja otse neid kontakte saada. Selleks tuleb meil tööle uus müügiinimene.
Kuidas on ettevõttel sel aastal majanduslikult läinud?Täitsa hästi. Käive ja kasum on õrnalt kasvanud. Seda on natuke piiranud osade klientide tellimuste vähenemine, kuid üldjoontes on näha väikest kasvu. Tulevikus on plaanis areneda ja kasvada.
Loe lähemalt Trükitööstuste TOPist 11. detsembri Äripäevast.
Seotud lood
Kui kodanikule võib olla ID-kaardi vahetamine tüütu kohustus, siis TRÜB Baltic ASile on see elatise allikas. Viimased aastad on kaarditootjale väga kasumlikud.
Äripäeva peadirektori asetäitja Toomas Truuverk nendib, et veebiuudiseid ei saa lõputult tasuta pakkuda.
Keskmine trükifirma ei ole viimase kolme aasta jooksul kasvanud - Äripäeva pingerea firmade keskmine käive on püsinud 2,3 mln euro juures.
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”