Homme kogunevad Tartus kolmeks päevaks neli uut turule sisenevat start-up’i Heelosophy, reWild, FightSense ja Backive, kelle ärimudeleid ja turuvalmidust hakkavad lihvima rahvusvahelised mentorid ja investorid.
Neli pead tõstvat uut idufirmat töötavad kolm päeva kaheksa välismaise mentori käe all, et saada paika oma ärimudelid ning veenduda oma turuvalmiduses. Ürituse „sTARTUp 2014“ korraldaja, Tartu ülikooli ettevõtlusõppejõu Triin Kase sõnul lahendatakse idufirmade hetkeprobleeme mentorite paneelis, eesmärgiga saada paika eelkõige start-up’ide äriplaanid ning õpetada neid tajuma, millistele turgudele firmadel minna tasub. Rahvusvahelise nõu ja kogemuste järele lähevad uued prototüüpide kallal töötavad start-up’id Heelosophy, reWild, FightSense ja Backive.
Heelosophy on talvel toimunud Garage48 riistvara hackathon’il moodustunud tiimi loodud firma. Nende toode Heelies on juhtmevaba sensortald, mis paigaldatakse kontsakinga sisse, et luua selle abil jala kujule vastav kingatald, hõlbustamaks kontsakingade kandmist. Tald mõõdab jala asetuse põhjal kingas ära survepunktid ning tarkvara abil luuakse tald spetsiaalselt kandja jalakuju järgi.
Heelies’i idee autor Seren Eilmanni sõnul on kogu kolmepäevase hackathon’i jooksul moodustunud meeskond senini koos ning Tallinna ja Tartu vahel jagunevad tiimiliikmed püüavad oma igapäevatöö kõrvalt praegu üha enam Heelosophy’le pühenduda.
„Oleme tegelenud viimasel ajal peamiselt raha otsimisega, võitsime ka Prototroni rahastuse. Lisaks oleme testinud erinevaid materjale, programme ja tarkvara ehk tegelenud adminstratiivse poolega oma toote arendamiseks,“ rääkis Eilmann.
Sensortalla loomiseks teeb Heelosophy Eilmanni sõnul koostööd Tartu ülikooli tarkade materjalide laboriga, kes arendab parasjagu samasugust tehnoloogiat. „Me sihime inimesi, kes ostavad keskmisest natuke kallimaid kingi, hinnaklassis 75 kuni 100 eurot. Spetsiaalse talla hind tuleks umbes samas suurusjärgus, mis praegused tugitalladki, umbes 40 kuni 50 eurot,“ lisas ta.
„Meie roosa ja maailmamuutev unistus on see, et kingatööstus läheks seda teed, et kingad tehaksegi ilma sisetallata, et inimesed saaksid teha talla enda jalakuju järgi,“ ütles Eilmann.
ReWild on zooloogi Jaanus Remmi loodud idufirma, kes tahab tulla välja äpiga, mis aitab määrata metsloomade asukohti. „Me tegeleme metsloomade positsioneerimisega, et, loomad vastavalt vajadusele kas üles leida või neist eemale hoida. See võib olla loodukaitse otstarbega, kuid vajalik ka kinnisvara ja infrastruktuuride planeerimisel,“ rääkis Remm.
Praegu pakub kolmeliikmeline reWild samal eesmärgil konsultatsiooniteenust ning osaleb loomade asukohtade kaardistamisega ka Rail Balticu planeermisel, kuid tulevikus loodab Remm jõuda teenuse hõlbustamiseks äpini. „Hetkel püüame leida abi äriarenduseks ning end ettevõtlusmaastikul paremini positsioneerida,“ ütles ta.
FightSense on kogenud karatetreeneri Karl Viioli välja mõeldud toode, mis aitab hinnata sellise treeningu efektiivsust, kus pole võimalik mõõta aega ning hinnang tulemusele kipub olema subjektiivne. „Me alustame FightSense’i arendamist poksist. Paneme kaitsmete sisse andurid, mille põhjal on võimalik tuvastada löögi kiirust, trajektoori ja tugevust. See info jõuab treeningu käigus reaalajas treenerini ning seda on võimalik analüüsida pärast trenni või teha korrektuure juba trenni käigus. Sportlasena läksin ma ise sageli saalist ära, saamata aru, kas ma saavutasin täna eesmärgi, treeneri hinnang on subjektiivne. See aitab selle mure lahendada,“ rääkis Viiol.
Viioli sõnul tegutsevad kaks sarnast toodet pakkuvad ettevõted Soomes ja USAs, kuid nad pole Viioli kirjadele vastanud. „USA firma toode maksab 470 dollarit, see on sportlaste jaoks üüratu hind. Mina teen kõik endast oleneva, et tulla turule tootega, mis maksaks maksimaalselt 170 eurot paar. Alustame küll poksist, aga tegeliklt sobib see kõikidele kahevõitlusaladele nagu karate, kick-poks ja MMA,“ selgitas ta.
Backive on Erko Knolli ja Tõnis Leissoo loodav veebikeskkond, mis on – nagu nimi reedab – kombinatsioon backup’ist ja arhiivist ehk abivahend väärtuslike failide säilitamiseks aastakümneid, ilma et need kusagile ära kaoksid. Backive toimib nagu populaarne Dropbox, kuid sellel pole piiranguid failide suuruse ja hulga osas.
Idufirmad vajavad oma ökosüsteemi
Need neli start-up’i valiti nende arengu hõlbustamiseks Kase sõnul välja pika protsessi käigus. „Tahtsime eelkõige arengut Tartu start-up’idele, kes on praegu pisut tähelepanuta jäänud. Sondeerisime pinda, kes praegu tegutsevad, kellel on kontseptsioon korralikult läbi töötatud ning vähemalt esialgne prototüüp valmis, välistasime pinnakompajad,“ ütles Kask.„Ise start-up’i tehes ei tundnud ma, et Tartus oleks selleks vajalik ökosüsteem olemas, puudus süsteem, mis toetaks ettevõtlikke inimesi ja tudengeid, kellel on väärt ideid. Viimasel ajal on muutunud olukord küll paremuse poole, kuid me püüame luua kohalikes idufirmades teadmist, et kui kellelgi on hea idee, siis ta ei jää sellega üksi,“ lisas ta.Mis on mis„sTARTUp2014“- Üritus, mis toob kokku neli IT- ja Hi-Tech valdkonna start-up-firmat, rahvusvahelised juhendajad ja investorid. Idufirmad lahendavad kolme päeva jooksul juhendajate abiga nende probleeme oma koha leidmisel turul, äriplaani arendamisel ja vajalike kontaktide loomisel.
- Idufirmasid juhendavad rahvusvahelised oma valdkonna eksperdid nagu Sergei Gribov, Jan-Erik Nyrövaara, Alexander Fefegha, Claudio Santori jt.
- Publiku sekka kutsutakse ka teisi idufirmasid, tudengeid ning ettevõtlusest huvitatud inimesi, kes saavad osa ettekannetest ja töötubadest, mille teemadeks on tootearendus, tiimi ehitamine, raha tõstmine, läbikukkumisega toime tulemine.
- Toimub 15.-17. mail Tartus
Seotud lood
Lähtudes ettevõtte toote või teenuse kasutusvõimalustest ja kasutegurist koostas EstonianWorld nimekirja idufirmadest, mis on kuni aasta vanused.
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”