• OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5001,23%5 782,76
  • DOW 301,02%42 221,88
  • Nasdaq 1,43%18 439,17
  • FTSE 100−0,14%8 172,39
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,81
  • OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5001,23%5 782,76
  • DOW 301,02%42 221,88
  • Nasdaq 1,43%18 439,17
  • FTSE 100−0,14%8 172,39
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,81
  • 10.11.14, 15:28
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Hea võimalus minna palgatöölt ettevõtjaks

Frantsiisi ostmine võib olla hea võimalus, kuidas oma äriga alustada, aga kindlasti ei maksa arvata, et see on kiire rikastumisviis.
Võileivapoodide keti Subway maaletoojad Ats Raigla (vasakul) ja Henry Oro (keskel) kinnitavad, et kõik nendelt frantsiisi ostjad on jooksvalt plussis.
  • Võileivapoodide keti Subway maaletoojad Ats Raigla (vasakul) ja Henry Oro (keskel) kinnitavad, et kõik nendelt frantsiisi ostjad on jooksvalt plussis. Foto: Raul Mee
Tasub teada
Millega frantsiisi puhul arvestada?Plussid
Tuntud bränd
Suurusest tulenev tugevus ostuturul
Ennast tõestanud ärimudel
Hõlpsam ligipääs finantseerimisvahenditele
Turundustoetus
Teadmine, et sa ei ole üksi
Toodete/teenuste pidev arendustegevus
Ühe kaubamärgi alla koondunud ettevõtjate kontaktid
Miinused
Ühepoolne frantsiisileping
Litsentsitasu ja käibest tulenev frantsiisitasu ehk Royalty
Pidev raporteerimine ja aruandlus frantsiisiandjale
Vähe ruumi omaloominguks
Pikad frantsiisilepingud
Millisele ettevõtjale frantsiis sobib?
Väikeettevõtjad ja muidu ettevõtlikud inimesed
Ettevõtjad, kes on valmis ettevõttesse pidevalt panustama
Ettevõtjad, kes ei loo endale illusioone frantsiisist kui kiirest rikastumisvõimalusest
Ettevõtjad, kes usuvad brändi edusse turul, kus on soov asuda tegutsema
Ettevõtjad, kes on valmis edu nimel tegutsema väljatöötatud ärimudeli järgi, ning kellel on olemas algkapital
Allikas: Subway maaletooja Henry Oro ettekanne
Frantsiisi ostmine tähendab toimiva äriidee ülevõtmist uude keskkonda ja kuigi see võib tunduda nagu kindla peale minek, kus ärikontseptsiooniks on tuntud maine ja lojaalsed kliendid, ei pruugi kõik veel nii lihtne olla.
Näiteks on frantsiisvõtjal vähe tegutsemisvabadust, maksta tuleb frantsiisitasusid ning ettevõtte laienemine on piiratud, ja esimestel aastatel ei pruugi kasumisse jõuda. Kuid need, kel piisavalt aega ja südikust, võiksid frantsiisiga tegelemise võimalust kaaluda.
Subway frantsiisi üks maaletooja Ats Raigla ütles, et nagu iga ettevõtmise käivitamisel, kaasnevad ka Subway võileivapoe avamisega kulud ning investeeringud, mille kannab frantsiisivõtja. “Mis puudutab kasumlikkust või kahjumlikkust, siis praegu on kõikidel Eestis töötavatel Subway võileivapoodidel jooksevbilanss positiivne,” ütles Raigla.
Tuleb valmis olla kahjumiks. Raigla osalusega Footlong OÜ oli esimesel tegutsemisaastal kahjumis. Firma eelmise aasta käive oli 407 400 eurot ning puhaskahjum 27 629 eurot. Footlong maksis mullu frantsiisi- ja litsentsitasusid kokku 33 442 eurot.
“Footlong OÜ – ühe Eestis tegutseva Subway frantsiisivõtja 2013. majandusaasta aruandes määratletud kahjum tulenebki suuresti just eelmainitud investeeringutest kahe võileivapoe avamiseks. Sealjuures avati esimene pood alles 2013. aasta esimese kvartali lõpus,” ütles Raigla. Nüüd on Eestis juba seitse Subway võileivapoodi kokku viie erineva juriidilise isiku omanduses.
R-Kiosk pakub võimalust. R-Kiosk pakub frantsiisivõimalust, kus ei nõuta stardikapitali. Frantsiisi saavad võtta nii R-Kioski enda töötajad kui ka inimesed väljastpoolt ettevõtet.
“R-Kiosk ei nõua stardikapitali. Ainus vajalik stardikapital on inimese tahe ja valmisolek kioskis töötada. R-Kiosk aitab ettevõtte loomisel nõu ja jõuga ning hiljem äritulemuste analüüsimisel ning juhtimisotsuste langetamisel,” ütles ASi R-Kiosk Estonia müügijuht Toomas Kaldoja, kelle sõnul on praegu R-Kioskil frantsiisivõtjaid 21. Neil, kel plaan hakata kioskiketi frantsiisipartneriks, peaks olema kogemus müügi ja teeninduse valdkonnas, eelistatult jaeäris.
Koostöö, mitte alluvussuhe. Kaldoja sõnul tuleb alustajal kindlasti arvestada sisseelamisperioodiga, mis olenevalt kioski asukohast võib olla 3–4 kuud. Üldiselt on frantsiisvõtjatel tema sõnul läinud hästi.
“Esimeste raskuste puhul ei tohi ära ehmatada, vaid kohe nõu küsida. Rõhutan, et tegemist on kahe ettevõtte koostöömudeliga, mitte alluvussuhtega. Jah, on olnud ka ebaõnnestumisi, sest ettevõtlusega kaasneb ikka äririsk, kuid hoolsa käitumise ja hea koostööga on kõik õnnestumiseeldused olemas,” ütles Kaldoja.
Üha levinum ettevõtlusvorm. Eestis on teisigi ettevõtteid, kes frantsiispartnereid otsivad. Näiteks toimivad kõik Peetri Pizza pitsamüüklad frantsiisi põhimõttel ning partneriteks oodatakse aktiivseid väikeettevõtjaid ja perefirmasid. Kinnisvarahooldusettevõte Tehnohooldus laieneb samuti frantsiisi kaudu ning samuti pitsaäri Pizzakiosk. Eesti tuntumad frantsiisid on veel näiteks Salon+, WSI online ja Vapiano.
Need, kel stardikapital frantsiisi ostmiseks puudub, Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuselt abi ei saa, sest EAS ei arvesta frantsiisilepingu ostmist abikõlbliku kulu alla. “Kui aga sellised ettevõtted taotlevad toetust millegi muu jaoks, näiteks starditoetusest põhivara ostuks, siis saab EAS neid toetada isegi juhul, kui nad lisaks soovivad frantsiisi osta,” ütles EASi kommunikatsioonijuht Karina Loi.

Seotud lood

Uudised
  • 10.11.14, 15:44
Sukeldus pensionärina ettevõtlusse
Peaaegu poolteist aastat tagasi R-Kioskilt frantsiisi ostnud 65aastane Anne Tammekänd võiks praegu välja võtta 15 000 eurot dividende. Seega jutt, et esimestel aastatel võib miinusesse jääda, tema näitel ei kehti.
  • ST
Sisuturundus
  • 23.10.24, 11:27
Advokaadibüroo TARK: andmete turvalisuse tagamiseks on vaja professionaalset abi
Tundlikke kliendiandmeid omavad advokaadibürood on küberkurjategijate pidevas huviorbiidis, mistõttu nõuab advokatuur, et küberturvalisus oleks tagatud kõrgeimal tasemel. Et nõuded saaksid täidetud ka päriselt ning ka töötajate teadlikkus tõstetud, on mõistlik kaasata oma ala spetsialistid, usub advokaadibüroo TARK juhtivpartner Tanel Tark.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele