Eesti ootamatu edu filmilinal võlgneb peamiselt tänu võõrale rahale, sest Eesti toetab mängufilmitootmist kõigest miljoni euroga aastas.
- "Mandariinide" vastuvõtt Tallinna lennujaamas, pärast Oscarite galat. Foto: Raul Mee
"Kui eestlased vaatavad, siis vaatavad seda kui Eesti filmi, kui grusiinid vaatavad, siis nagu Gruusia filmi - õnnestunud koostööprojekt," kiitis Zaza Urušadze Oscarite galalt Eestisse saabudes mängufilmi "Mandariinid".
See on ilmekaim näide sellest, kuidas Eesti filmitootjad panevad välimaiste kolleegidega pead kokku ja üheskoos sünnib Oscari vääriline film, mille üle saavad uhkust tunda korraga nii eestlased kui ka grusiinid.
Eesti viimase aja edu on silmatorkav. Pimedate Ööde filmifestival sai maailma kõige prestiižsemate A-kategooria filmifestivalide nimistusse, "Mandariinid" nimetati mainekate auhindade Oscari ja Kuldgloobuse nominendiks, sõjafilm "1944" käis kinodes vaatamas üle 100 000 vaataja.
Ent ilusa fassaadi taga avanev pilt reedab, et kino vireleb ja edu on saavutatud kõigest miljoni euroga. Nii näiteks suunab Eesti Filmi Instituut (EFI) 2015. aastal mängufilmide tootmisse ühtekokku 1,2 miljonit eurot. Enamik Eesti filme sünnib seetõttu võõra raha eest (vt tabelit). Mullu tehti Eestis kokku 6 mängufilmi.
Võrdluseks, Eesti põhjanaabrite Soome Filmi Instituut (SES) panustab filmide tootmiseks 23 miljonit eurot aastas ja toodab aastas ligi 25 täispikka mängufilmi. Peale selle toetab SES rahvusvahelisi koostööprojekte. Viimasel kolmel aastal on tuge saanud 40 filmiprojekti kogusummas ligi 10 miljoni eurot.
- Kui riik filmitegijaid ei toeta, leitakse abi mujalt.
Eesti filmil pidur peal
Tuntud filmitegija Ilmar Raagi sõnul Eesti film ohus ei ole. "Ohus ei ole, aga ta ei suuda iial kõrgemale hüpata, kui on tema võimalused. Eestis on võimalik teha ainult teatud tüüpi filme," nentis Raag.
Suures plaanis tähendab see tema sõnul seda, et Eesti raha soosib kaasaegses keskkonnas vähese arvuga tegelastega draamafilmide tegemist. Raagi sõnul on see ka põhjus, miks Eestis peaaegu et pole üldse märulifilme. "Laias laastus tähendab see seda, et mitmekesisus kannatab," hindas ta.
Oscari nominendi "Mandariinid" produtsent Ivo Felt jäi tagasihoidlikuks ja nentis, et kindlasti ei ole filmivaldkond ainuke ja kõige olulisem, ent praeguse seisu juures ta kahtleb, kas sellistes tingimustes saab üldse säilida valdkonna professionaalsus.
Filmiprodutsendi, stsenaristi ja riigikogu liikme Artur Talviku sõnul hakkas Eestis filmi alarahastamine peale nõukogude aja lõpus, mil kadus Moskva rahastus ja Eesti riik seda ise leida ei suutnud. "Sellest ajast peale on siin proportsionaalne ebavõrdsus teiste kultuurivaldkondadega kogu aeg olnud. Seal on teisi õnnetuid ka, aga kui võrdleme teatriga, siis on film täielikult vaeslapse osas," nentis Talvik. Tema sõnul jääbki film põlveotsa värgiks, kui filmitootmise toetamisele õlga alla ei panda. "Kõik on tore ja filmist on jõle tore rääkida, aga halloo, need talendid vajavad toetamist, see ei ole enam naljaasi, et ah, küll nad hakkama saavad," rääkis Talvik.
- Raagi sõnu soosib Eesti raha kaasaegses keskkonnas vähese arvuga tegelastega draamafilmide tegemist. Foto: Raul Mee
Mis on mis
Eesti filmiinstituut (EFI)
Juriidiliselt on EFI riiklik sihtasutus, mille põhifinantseerija on kultuuriministeerium. Instituudil on kolm peategevust: filmivaldkonna arendus ja turundus, filmide tootmine ja filmipärandi eest hoolitsemine. EFI eesmärk on olla avatud ja kättesaadav filmitegijatele, seista selle eest, et film säiliks Eesti kultuuri osana, ning muuta Eesti film rahvusvaheliselt nähtavamaks ja konkurentsivõimelisemaks.
Riigieelarvelised eraldised mängufilmide tootmiseks (eurodes)
2008 1 620 160
2009 1 465 494
2010 1 361 318
2011 1 303 100
2012 1 220 700
2013 1 228 000
2014 1 373 400
2015 1 319 600
Raha juba otsas
Märtsi alguses otsustati EFI nõukogu koosolekul, et tavapärane suvine mängufilmide tootmisvoor jääb ära ning talvine voor nihutatakse kuu võrra ette. EFI jagab raha järgmise aasta arvelt. "See raha, mis meil on, on ette ära jaotatud. Tegelikult väga väike osa läks jagamisele ja kui seal tuli viis väga tugevat projekti sisse, siis ei jäänud midagi muud üle, kui ära jagada see raha, mis meil oli terve aasta peale ette planeeritud," selgitas EFI juhatuse liige Edith Sepp. "Rääkisime ka tootjatega ja kuna summad on nii väikesed, siis nad olid sellega nõus. See oli ühine otsus, et pole mõtet seda niigi väikest raha veel tükkideks jagada." Sisuliselt ei jätkunud tavalise suvise vooru jaoks lihtsalt vahendeid.
Sepa sõnul näevad nad vaeva, et viia otsustajateni sisuliselt algteadmisi. "Tegelikult ei saada aru, kui palju ühe filmi tegemine maksab. Euroopas maksab kaks kuni viis miljonit. Kahemiljonilisi filme võiks Eesti toota oma suuruse juures kaks," nentis ta. Samas suhtus Sepp tulevikk lootusrikkalt. "Film ei ole kunagi nii lähedal olnud inimestele, kes neid otsuseid vastu on võtnud. Filmi puhul ei ole kunagi olnud parlamendis nii palju filmi esindajaid, kui on praegu. Ma arvan, et valdkond on suutnud end väljendada otustajatele arusaadavas keeles, on esindatud olulistes kohtades ja seetõttu on käes aeg muudatusteks filmide finantseerimisel," leidis Sepp. Ta märkis, et kui instituut saaks lisaks kasvõi miljoni, suudetaks eelarve tasakaalu viia ning saaks filmide toetamise tuleviku arvel lõpetada.
Kuus korda odavam film
Ilmar Raagi sõnul on Eesti filmile tüüpiline see, et filmid tehakse väikese eelarvega, oluliselt väiksema eelarvega kui läänes. ""Eestlanna Pariisis" oli tegelikult väga minimalistlik film. Sisuliselt kolm tegelast ja üks korter, aga Prantsusmaal maksis see film kolm miljonit eurot, kui me oleksime seda sama asja Eestis teinud, puhtalt Eesti rahadega teinud, siis selle eelarve oleks ikka üks kuus korda väiksem olnud," hindas ta.
Kokku hoitakse inimeste, talentide palkade arvel. Seejärel hoitakse kokku kõige selle arvel, mis teiste maade filmis kvaliteedina tundub. "See, mis mujal garanteerib kvaliteedi, jäetakse tegemata, lootuses, et võib-olla sisu kompenseerib kvaliteedi puuduse," nentis Raag.
Film tehakse kiiremini, kui lääne kvaliteedistandardid ette näevad. Viimistlemise jaoks ei pruugi aega jääda. Iga inimtööpäev maksab ja see tähendab, et kui tellid tehnikat või professionaale võtteplatsile, siis iga päeva eest maksad neile lisaks. Päevade arv pressitakse väiksematele päevade arvule kokku. Raagi sõnul on see tehniliselt võimalik, kuid tulemus võib kannatada, sest teinekord ei ole võimalik katsetada või parandada. "See mis on tehtud, nii ka jääb," nentis ta.
Raag meenutas, et oma filmide puhul on ta kahel korral soovinud laiekraanioptikat, mida näiteks ameeriklased kasutavad, ja mõlemal korral on see osutunud liiga kalliks. Sama tulemuse saavutamiseks on üritatud n-ö petta lihtsamate vahenditega, mis tema sõnul on tegelikult pildikvaliteeti alati natuke halvemaks teinud. "Igal taolisel asjal on ka plussid, et tõepoolest, innovatsioon sünnib väikestest vahenditest," oli Raag optimistlik.
Koostöö naabritega
Kui riik filmitegijaid ei toeta, leitakse abi mujalt. "Mandariinid" oleks jäänud sündimata, kui ei oleks olnud koostööd Gruusiaga, kes pani veidi alla poole 650 000 eurosest eelarvest. Eesti näitlejatega, Eesti vehklemistreenerist, Eesti väikelinnas filmitud "Vehkleja" tootmiseks suutis produtsent Ivo Felt leida 83% kogu eelarvest Soomest ja Saksamaalt. Elmo Nüganeni "1944" tootmiseks andis kaitseministeerium 420 000 eurot, sama palju, kui EFI, sest vastasel juhul oleks 1,5miljonilise eelarvega filmi tegemine olnud mõeldamatu. Õla panid alla taaskord ka naabrid, soomlaste taskust kogunes 164 000 eurot. Hiljuti esilinastunud ja kaua oodatud "Supilinna Salaselts" jõudis kinolinale samuti põhjanaabrite abiga ja sai sealt toetuseks 240 000 eurot.
Kui vähegi suuremat filmi teha, on Raagi sõnul valikuvõimalus lihtne - lisarahastus tuleb leida välismaalt. See teeb filmi tegemise aja küll pikemaks. Kui film "Kertu" valmis aastaga, siis "Eestlanna Pariisis" valmis seevastu viis aastat. Tihtipeale tähendab see, et Eesti filmitootja jääb välismaaga koostöö projektis vähemusosaliseks, mis omakorda mõjutab filmi sisu. "Koostööfilmide puhul on Euroopas näiteid seinast seina. On koostööprojekte, kus koostöö on selgelt filmi ära rikkunud. Aga on ka õnnelikke näiteid," märkis Raag.
Leib jõuab filmitootjatele lauale raskelt. Hollywoodilikku luksust nautida ei saa. Et ellu jääda, toodavad mängufilmide tootjad reklaamfilme, osa õpetab koolis ja osa elab filmitegijate sõnul lihtsalt peost suhu. "Rahaga, mis sa ühe filmi eest saad, pead ära elama minimaalselt kaks-kolm aastat," jagas Raag oma kogemust.
Rahvusvahelist koostootmist peavad normaalseks eranditult kõik turuosalised. Väiksemad riigid teisiti ei saakski. Talviku sõnul on põhjamaade kino tõus tulnudki sellest, et on leitud sünergia ja raha filmide tegemiseks. Felt märkis aga, et pärast viimase aasta Eesti filmi edulugude laviini peaks olema ka kõige skeptilisim kriitik veendunud, et Eestis on olemas võimekus teha maailmatasemel filmikunsti, mida hinnatakse ka mujal.
- Peaminister Taavi Rõivas perega filmi Vehkleja esilinastusel. Foto: Mati Hiis/Õhtuleht
Hea teada
EFI aastaeelarve - 4,8 miljonit eurot.
Sellega tuleb katta kogu valdkonna vajadused: filmide tootmine, levi, valdkonna arendus ja turundus, filmipärand ja digiteerimine, filmialane uurimustöö jne.
Eesti mängufilme toetatakse aastas ligi 1,2 miljoni euroga. Ühe keskmise Euroopa mängufilmi eelarve on ca samapalju. 1,2 miljonit eurot jagatakse umbes 3-4 filmi vahel. Toetus ei tohi olla suurem kui 70% kogueelarvest.
Film koalitsioonileppes nõrgal kohal
Reformierakond oli pikkade läbirääkimiste ja jätkuva alarahastamise trummilöömise tulemusena pannud valimisprogrammi, et praegune 3,97miljoniline Eesti Filmi Instituudi eelarve, millest mängufilmidele kulub 1,2 miljonit, suureneb nelja aasta jooksul poole võrra. See oleks tähendanud, et nelja aasta pärast oleks võimalik kogu riikliku panuse toel teha aastas üks "1944" või "Vehkleja". Filmitegijad ütlevad kui ühest suust, et ka selline olukord on ideaalist valgusaastate kaugusel, kuid edasiminek oleks see siiski.
Koalitsioonileppesse plaan aga ei jõudnud, kirjas on hoopis nii: toetame tõhusamalt Eesti filmikunsti ning väärtfilmide näitamist üle Eesti. Riigi eelarve strateegias 2015-2018 on filmivaldkonda puudutatud kolme lausega: "2013. aastal linastus Eestis 44 filmi, neist 7 täispikka mängufilmi. Juba mitmel aastal on Eesti filmide osakaal kinokülastusest olnud küllaltki hea - 6% ümber. Samas on maakinodes probleeme suutlikkusega välja vahetada filmi näitamise tehnika digitaalprojektorite vastu, mis toob kaasa selle, et peatselt ei ole filmi, sh Eestis toodetud looming, regionaalselt kättesaadav, mistõttu on valdkonna edasiseks arenguks vaja lähiaastail pöörata tähelepanu Eesti maakinode varustamisele kaasaegsete digiprojektoritega".
Aprilli alguses päris riigikogu infotunnis Artur Talvik peaministrilt, mis sai Reformierakonna lubadusest kahekordistada Eesti Filmiinstituudi kui Eesti filmi peamise rahastaja eelarve, mis pole alates 2008. aastast suurenenud.
Peaminister Taavi Rõivas, kes oma perega Eesti filmide esilinastustest osa võtab ja ka meedias piltidel rahvale lehvitab, vastas Talvikule, et vaatas koalitsioonileppe tekstist järele ning seal on sõna film kasutatud lausa üheksal korral. "See on muljetavaldav. Seal on väga detailselt nii mõnigi teema kirja pandud. See, et me konkreetse valdkonna eelarveläbirääkimisi ära ei pidanud - seda ma ütlesin juba enne ka -, ei tähenda, et valdkonnaminister ei saa eelarveläbirääkimiste käigus taotlusi esitada. Küsimus pole mitte selles, et keegi oleks seda teemat tahtnud välja suruda - mina küll ei tea, et meil keegi filmivastane oleks, pigem ikka vastupidi," vasta Rõivas Talvikule.
Rõivas oma sõnavõttu kommenteerida ei soovinud ning pressiesindaja vahendusel suunati küsimused kultuuriministeeriumile. Ministeeriumi pressiesindaja Meelis Kompus kinnitas, et lisataotlused Eesti filmide tootmistoetuse suurendamiseks on esindatud. "Tootmistoetuse suurenemist taotletakse järgmisel aastal 1 miljoni euro võrra, järgneva nelja aasta jooksul taotletakse aga kokku filmitootmise riigipoolse rahastamise kahekordistamist. Seega on selge, et rahastuse suurendamiseks töö käib," kinnitas Kompus.
Seotud lood
Venemaa Murmanski oblasti võimud keelasid Kuldgloobuse pälvinud ja Oscarile kandideeriva filmi "Leviaatan" näitamise oma terrirooriumil, vahendab FlashNord.
Eesti-Gruusia mängufilm "Mandariinid" pääses parima võõrkeelse mängufilmi kategoorias Oscari-nominentide hulka.
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.