Bussiturg avaneb šotlase Brian Souteri odavbussifirmaga ebavõrdseks võitluseks, ütles ASi Sebe tütarettevõtte Eesti Buss juht Gunnar Obolenski. Võitluses jäävad Obolenski hinnangul ellu vaid tugevamad.
- ASi Sebe tütarfirma Eesti Buss juhi Gunnar Obolenski sõnul peavad nõrgemad firmad hakkama vaeva nägema, et välismaise odavbussifirma kõrval pinnale jääda. Foto: Eiko Kink
“Kõigil ei ole tagataskus miljardeid, et mitu aastat miinusega sõita. Saame ju aru, et tegelikult ei ole võimalik ühe euroga kasumlikult sõita. Pigem toimub turu väljasuretamine selleks, et kui kõik on asjad kokku pakkinud, hakata kasumit teenima,” rääkis
Obolenski uuest konkurendist.
Obolenski on siiski konkurentsi elavnemise poolt, sest see muudab bussisõidu kvaliteetsemaks. “Tugevamad jäävad ellu, nõrgematel on vaja rohkem trenni teha, et tugevamaks muutuda või kõrvale astuda.”
Eesti Buss on
Sebe ASi tütarfirma, mille omanik on
Mootor Grupp AS. Viimase omanduses on ka
Lux Express Estonia AS. “Sebena sõitmine on näidanud, et oli lihtne ja keskpärane sõita kõikjal ja ühesuguse standardiga. Nüüdseks hakkab see aeguma - turule jäävad ainult väga kindla ja tugeva sõnumiga tooted,” nentis Obolenski, kelle hinnangul keskenduvad bussireisijad tulevikus kas kõige kvaliteetsema või kõige odavama bussisõidu valimisele.
Riisub koore
Praeguseks on
Souter välja öelnud, et Super
Bus Transport Holdingu bussid hakkavad sõitma liinidel Tallinn-Tartu, Tallinn-Pärnu ja Tallinn-Narva.
“Kui võetakse ära koor põhimagistraalide vedajatelt, kaob võimekus sõita väljaspool neid, sest väiksemate maakondade liinid ei ole niivõrd tulusad. Meie oleme käike ette teinud tehnika soetamise ja sektori kõige kõrgema töötasuga. Meil ei ole vaja enam väga kõrget hüpet edasi teha nagu teistel,” ütles Obolenski. “Oleme aastaid valmistunud, et konkuretsiolukorrad, mis meile jõuavad, ei tõmbaks hinge kinni. Muudatustest ei ole pääsu, aga need ei ole väga valusad.”
Stsenaariume, milliseid samme bussifirmad konkurendi saabudes teevad, on mitu: näiteks väiksemad võivad ühineda või ennast suuremale huvilisele müüa. “Fakt on, et kõik otsivad võimalusi inimesi ära vedada ja äri teha, mitte vaid teenust osutada,” ütles Obolenski, kelle sõnul oli arvata, et välismaa tegijad siinsele turule murravad.
Soome nõrgem Eestist
Väga jõuliselt tegutseb
Souteri odavbussifirma Poolas ja Soomes. Kõige eredam näide pärinebki Obolenski sõnul Soomest, kus odava konkurendi tulek turu peapeale pööras. Soome turg lasti täiesti vabaks. Liiniload lõppesid ja nende andmist alustati uuesti. “Turg on suurem, kvaliteet oluliselt nõrgem kui meil, hinnad meist veelgi kõrgemad. Seal oli ruumi võitluseks ja aktiivseks äriks oluliselt rohkem,” ütles Obolenski, kelle hinnangul Eestis nii drastilist muutust tulla ei saa.
Ennetavalt astuski uuele välismaisele ettevõttele Mootor Grupp
vastusammu. Odavbussiliin Simple Express hakkab Lux Expressi juhatuse esimehe Hannes Saarpuu sõnul kasutama odavlennufirmadega sarnast hinnastamist. Kõige esimesena pileti ostnud kliendid saavad kõige soodsama hinna. Täituvuse kasvades kasvab ka pileti hind, kuid sõltumata liinist ei ole see ettevõtte kodulehelt ostes rohkem kui viis eurot.
Seotud lood
Eri põlvkondade ühtseks ja tõhusaks tiimiks sidumine võib olla keerukas, kuid õigesti juhitud meeskondades toovad vanemate kogemused koos nooremate avatud mõtlemisega kokkuvõttes paremaid tulemusi, leitakse saates “Minu karjäär”.
Enimloetud
5
Kahjum parandati suuremaks
Hetkel kuum
Kahjum parandati suuremaks
Berkshire Hathaway kontol seisab rekordiline summa
Tagasi Äripäeva esilehele