Peatse ostutehinguga Eestis tootmist laiendav Rootsi elektroonika- ja mehaanikatootja Hanza plaanib siin veelgi kasvada ja uusi töökohti luua, ütles ettevõtte tegevjuht Erik Stenfors.
- Hanza Groupi tegevjuht Erik Stenfors on rõõmus, et saab Eestis rohkem tööd pakkuda. Foto: Hanza Group
Taust
Rootsi börsiettevõte Hanza Group AB omandab Soome tootmisettevõtte Metalliset Oy, millega tekib rootslastele Eestisse kaks korda rohkem tehaseid ja pea samavõrra kasvab ka töötajate arv.
Hanza omandab 39 miljoni eurose käibega Metalliseti ligikaudu 70 miljoni Rootsi krooni ehk 7,3 miljoni euro eest. Osa summast on uued aktsiad, mille kohta teeb ettevõte emissiooni praegustele aktsionäridele. Tehingu rahastamiseks korraldatakse ka 50 miljoni Rootsi kroonine ehk 5,2 miljoni eurone garanteeritud aktsiaemissioon.
Hanza teatas, et Metalliseti omandamisel tekib 156 miljoni eurose käibega ettevõtete grupp, mille kasumlikkus on märkimisväärselt suurem kui seni.
Tehingust teatati juba juuli alguses, kuid vaja oli ka luba Eesti konkurentsiametilt, kuna mõlemal ettevõttel on Eestis kaks suurt tehast. Metallisetil Arukülas ja Narvas, Hanzal kaks tehast Tartus kahe erineva ärinimega: AS Hanza Mechanics Tartu ja Hanza Alfaram Tartu OÜ. Vähe sellest, et Hanzale tekib Eestisse kahe tehase asemel neli tehast, kasvab ka töötajate arv ligi 800ni. Teisipäeval teataski Hanza, et konkurentsiameti luba on olemas ja tehing viiakse lõpule augusti lõpus, septembri alguses.
Rootsi börsifirma
Hanza Group AB ootas luba Eesti
konkurentsiametilt, et viia lõpuni tehing Soome konkurendi Metalliset Oy ostmiseks, sest sellega
laieneb Hanza haare siinsel turul pea kaks korda. Nüüd on luba olemas ja Hanza tegevjuht Erik Stenfors avaldas intervjuus Äripäevale heameelt, et ettevõttel on võimalus Eestis kasvada. Tehingu lõppedes on Hanzal Eestis kokku neli tehast ligi 800 töötajaga, kellele on lisa oodata.
Miks te otsustasite soomlaste Metalliseti osta?
Kõigepealt natuke sellest, millega me täpselt tegeleme. Praegusel ajal on väga tüüpiline see, et tootja on tehnoloogiapõhiselt spetsialiseerunud. Kui sa oled tootja ja arendad mingisugust toodet, tahad, et keegi seda valmistaks. Tihti ostetakse selleks teenust sisse. Väga vähe on selliseid ettevõtteid, kellel on oma tootmine. See on väga erinev võrreldes olukorraga 20 aastat tagasi, kui kõigil oli omaenda tootmine.
Seega oletame, et sa hakkad valmistama pannkooke ja siis sa pead minema ühte poodi, et osta mune, teise poodi, et osta piima, kolmandasse, et osta jahu jne. Väga raske võib olla saada kõiki koostisosi ja su lapsed saavad väga pahaseks, sest neil ei ole süüa. Meie idee ongi selles, et koguda Hanzasse kokku erinevad tehnoloogiad, et sa peaksid minema ainult ühte poodi. Meie loosung ongi võetud ansambli The Beatles ühe loo järgi „All You Need Is Love“, ainult et meie ütleme „All You Need Is One“ (sa vajad ainult ühte - toim).
See on taust, et aru saada, miks me ostame Metalliseti. Me tahaks, et meie tööriistakastis oleks nii palju tööriistu kui võimalik, et toetada meie kliente. Metalliset tegeleb raskemehaanikaga, Hanzas on meil kergemehaanika ja
elektroonika, seega peamine idee oli laiendada erinevate tehnoloogiate hulka, et oma klientidele veelgi rohkemat pakkuda.
Kelle algatusel see tehing toimus?
Minu meelest on tootmisäris kõik omavahel tuttavad. See oli selline ühine otsus. Mina alustasin arutelu, aga väga kiiresti leidsime mõlemad, et nii oleks palju parem, sest ka nemad uskusid, et parem on hallata suuremat hulka erinevaid tehnoloogiaid. Nad on väga head spetsiifilistes tehnoloogiates, aga nad ka mõistavad, et ei piisa sellest, kui olla pood, mis müüb ainult piima. Tuleb muid asju ka müüa.
Teine põhjus oli Eesti. Meil on väga hea kogemus Eestiga, seal on väga kompetentsed töötajad, hea suhtumise ja hea tunnetusega. Me tahtsime Eestis kasvada ja leiame, et Eesti on hea koht, kus olla, seega oli see ka hea põhjus tehinguks.
Ostusumma on ligikaudu 70 miljonit Rootsi krooni (7,3 miljonit eurot), millest osa on aktsiates. Miks te nii otsustasite?
See oli väga positiivne. Nad (Metalliseti omanikud – toim) ütlesid, et tahaksid, et osa summast oleks aktsiates, sest nad usuvad tulevikku. Muidugi, kui nad ütleksid, et palun andke meile raha, oleks see palju riskantsem, kuid nüüd nad jätkavad Hanza omanikena. See oli tõestus, et nad usuvad sellesse ideesse.
Miks teil oli vaja ka Eesti konkurentsiameti luba?
See oli tavapärane protseduur, seda on vaja, kui ostad midagi, mis on sinu ärile sarnane. Meie puhul oli asjaolu selles, et mõlemal ettevõttel on suured tehased Eestis. Oluline oli selgitada, et me ei ole konkurendid, me oleme küll mõlemad tootjad, aga meie tegevused on erinevad.
Mis plaanid teil on Metallisetiga?
Me usume, et saame koos teha rohkem tellimusi kui eraldi, seega üks pluss üks annab kokku kolm. Me saame klientidele rohkem pakkuda ja loodame tellimusi kasvatada. Loodetavasti on see hea alguspunkt laienemiseks.
Kas te tõmbate kuskilt kokku?
Ei, sest meil on erinevat tüüpi tehased. Tartus on kaabliköidised, koosteliin, kergemehaanika. Metallisetil on Narvas raskemehaanika, Arukülas kergemehhaanika. Me usume, et kõik tehased saavad sellest tehingust tasu.
Kas te plaanite Eestis inimesi juurde palgata?
Me otsime pidevalt pädevaid ja heade oskustega inimesi. Kõik osavad tootmisest huvitatud inimesed Eestis peaksid jõudma Hanzasse tööle – see on minu unistus.
Kuidas see tehing muudab olukorda teie valdkonnas, kas teie konkurentidel läheb raskeks?
Meil tegelikult ei ole konkurente. Me müüme ühte tehnoloogiat, me pakume seda, et "All You Need Is One". Me ei ole näinud kedagi, kes läheneks klientidele nii nagu meie. Tavaliselt vaatame oma klienti ja mõistame, et logistika erinevate tehaste vahel on kulukam, kui ühes kohas tootmine. See tähendab, et midagi on valesti. Selleks, et lihtsalt toota ühte tehnoloogiat, sa pead olema maailma tasemel. Meie idee kõike koos toota on täiesti uus võimalus vähendada kulusid.
Kui palju teie kliendibaas kasvab?
Hea asi selle liitumise puhul on, et meil on väga vähe ühiseid kliente, nii et me laiendame klientide portfelli. See tähendab ka, et mõlema ettevõtte klientidel on sama, kuid parem tarnija, seega kõik kliendid võidavad sellest tehingust.
Milline on praegu olukord teie valdkonnas, kas on lihtne müüa või on ka raskusi?
Sõltub, kus kliendid asuvad. Rootsis me näeme üle tüki aja muutust, sest Rootsi kroon nõrgeneb pankade tõttu ja eksport kasvab, seega Rootsi turu olukord on väga hea.
Soomes on raskem, sest klientidel on olnud rasked aastad, eriti pärast seda kui
Nokia otsustas mobiiltelefonide tootmise lõpetada. Raske oli ka Krimmi sündmuste ja kehtestatud sanktsioonide tõttu. Norra kliente mõjutab naftahind, mis kukkus 100 dollarilt barrelist 50 dollarile barrelist. Sellega tekkis väljakutseid, kuid sealne olukord muutub vaikselt paremaks. Seega seis on riigiti erinev.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.