• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 16.10.15, 06:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tomingase firma kütus luubi all

Riigile kuuluvast reisiparvlaevast ­Ormsö leiti laevale ohtlik kütus, mispeale peatati tarne Richard Tomingase ja tema äripartnerite firmast United Oil. Kütust vedas maksupettuses ja kuritegelikku ühendusse kuulumises süüdistatava Alari Sirvi ettevõte.
Vormsi praamist Ormsö leiti sobimatu United Oili kütus, mis on ohtlik laeva seadmetele.
  • Vormsi praamist Ormsö leiti sobimatu United Oili kütus, mis on ohtlik laeva seadmetele. Foto: Tambet Allik / Saarte Hääl
Vjatšeslav Leedole kuuluva laevafirma Väinamere Liinide kasutatav, kuid riigi omanduses olev reisiparvlaev Ormsö alustas reise Vormsi ja Rohuküla vahel tänavu juunis. Üsna pea saabus veeteede ametile vihje, et laevas kasutatakse valet kütust, mistõttu saadeti kütuseproovid kontrolliks Keskkonnauuringute Keskusse. Kahtlus pidas paika. Äripäeva käsutuses on salajane e-kiri, milles veeteede ameti riigile kuuluvate parvlaevade ala nõunik Margus Ansip hoiatas augusti lõpus Ormsö sobimatust kütusest majandusministeeriumit, laeva masinate tarnijat Baltic Marine Groupi ja teisi asjaosalisi.
„Sobimatu mootorkütuse kasutamine võib oluliselt kahjustada masinate toitesüsteeme ja vähendada drastiliselt mootorõli määrdeomandust ning on tootjatehastele piisavaks aluseks mootorite garantii lõpetamiseks,“ teatas Ansip kirjas. Seetõttu soovitas ta tungivalt põhjatankides olevat kütust mitte kasutada.
Rosimannuse äripartner
Parvlaeva varustas kütusega ettevõte OÜ United Oil, mille emafirma Novutech OÜ omanik on Richard Tomingas. Viimase äripartner on Reformierakonna mõjukas liige Rain Rosimannus.
Novutech OÜ-l on tütarfirma Novus Greenoil, millest kümnendik kuulub kütuselisandeid maale toovale ettevõttele Happy Hydrocarbons. Sellest firmast pool kuulub Rain Rosimannuse ja tema poegade omanduses ettevõttele Väädi OÜ.
Tomingas väitis Äripäevale antud usutluses, et ei tee Rosimannusega igapäevast koostööd ega kasuta äripartneri kütuselisandeid. „Me ei distantseeri ennast temast (Rosimannusest – toim), aga selles äris ei ole meil reaalselt mitte mingit puutumust,“ kinnitas ta.
Veofirma omanikul kriminaalne taust
Kummalise varjundi Ormsö kütuseloole annab United Oili koostöö kütuse vedajaga ALX OÜ, mille omanik Alari Sirvi on varem narkootikumide smugeldamises süüdi mõistetud. Sirvi oli ühtlasi tegelane peagi kohtusse jõudvas maksuskeemis, millega on seotud Marko Kalev ja Jürgen Järvik.
Sirvi on saanud kriminaalsüüdistuse kuulumises kuritegelikku ühendusse, mis tekitas riigile üle 800 000 euro kahju kütuseäri maksupettusega. Ühendust juhtis süüdistuse kohaselt Kalev ja Sirvil oli skeemis just nimelt kütuse vedamisega seotud roll.
Selle uurimise taustal meenutagem, et Äripäev kirjutas eelmisel aastal, kuidas Rain Rosimannuse sõber ja erakonnakaaslane Eerik-Niiles Kross aitas Kalevil ja Järvikul luua kontakti Aserbaidžaani kütuseärimeestega, sest Kalev ja Järvik soovisid hakata Valgevene kaudu kütust Eestisse tarnima. Lisaks laenas Kross raha Kalevi ettevõttelt, mida kasutati kriminaalsüüdistused toonud maksuskeemis. Nüüdseks on Kalev ja Järvik aga tülli pööranud, sest erinevalt Järvikust on Kalev ning ka Sirvi kriminaalsüüdistusega kohtu all.
Sirvi ei soovinud Äripäevaga suhelda ega rääkida sidemetest United Oiliga. „Ma ei ole mitte midagi vahendanud, teil on vale informatsioon. Ma olen praegu tööl ja kui tohib, teeksin tööd edasi,“ teatas ta ning lõpetas kõne.
Endine Novutech OÜ juhatuse liige Kristjan Olei (endise nimega Kristjan Järvik) sõnas Äripäevale antud intervjuus, et ettevõte ALX on mõistliku hinnaga transporditeenuse pakkuja. „Ma küsisin tema (Sirvi - toim) käest üle, ta ütles, et on ühe korra kriminaalkorras karistatud, mitte korduvalt. Aga ta on oma karistuse ära kandnud ja teeb nüüd korralikku tööd,“ ütles Olei.
Kristjan Olei (vasakul) ja Richard Tomingas käisid kolmapäeval Äripäeva toimetuses oma ärist rääkimas. Fotol on nad tänaval Äripäeva kontori juures.
  • Kristjan Olei (vasakul) ja Richard Tomingas käisid kolmapäeval Äripäeva toimetuses oma ärist rääkimas. Fotol on nad tänaval Äripäeva kontori juures. Foto: Andras Kralla
Intsident tihendab kontrolli
Ormsö juhtumist rääkides märkis Tomingas, et see teema on nende jaoks lahenenud, kuna said mootoritootja kinnituse, et nende kütust võib kasutada.
"Laeva tankidest võetud proovi analüüs näitas, et vee ja sette normid ületasid lubatud piire. Kuid meil olid võetud ka proovid kütuseveokist ning need vastasid normile. Meie kütusetarne on praegu küll peatatud, kuid loodame osaleda järgmisel hankel,“ lisas Tomingas.
Olei selgitas omalt poolt, et veeteede ameti poolt tellitud proovid ei olnud võetud laeva punkerdatavast kütusest, vaid paar päeva pärast punkerdamist, segatuna laeva kütusemahutite põhjasette ja seal varasemalt olnud teise tarnija kütusega.
Äripäev küsis eelnevale kommentaari veeteede ametilt, ent viimane ei tunnistanud United Oili kütust Ormsö praamile sobivaks. Vastupidi. Ameti juristi Hannes Vase väitel on kõnealuse juhtumi tagajärg see, et edaspidine omanikujärelevalve laeva ja selle operaatori suhtes saab olema tavapärasest tihedam.
„Kui laev on antud operaatori kasutusse, peab omanik nõudma, et operaator kasutaks laeva masinatele nõutava spetsifikatsiooniga laevakütust ja kui operaator selle nõude vastu eksib, on tegemist jämeda lepingurikkumisega. Rikkumise tagajärjed omanikule on ju küllaltki tõsised: laeva masinate garantii katkemine, masinate kahjustumine ja nii edasi,“ ütles Vask. Tema sõnul on küsitud operaatorilt ehk Väinamere Liinidelt selgitust, et selliseid juhtumeid tulevikus vältida.
Väinamere Liinid polnud eile õhtuks vastanud Äripäeva saadetud küsimustele, ehkki need edastati juba teisipäeval.

Seotud lood

Juhtkiri
  • 09.02.16, 06:00
Rain Rosimannus, rääkige suu puhtaks
Rain Rosimannuse ettevõtluskarjääri varjutab järjekordne must plekk, kirjutab Äripäev täna juhtkirjas.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 11:59
Üürnikust omanikuks: Tallinna südalinnas on müüa piiratud kogus esinduslikke büroopindasid
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele