Tallinna Sadama uurimiskomisjoni täna avaldatud materjalides räägib ettevõtja Hillar Teder kahtlase maiguga juhtumist Spacecomi omanikega seotud ettevõttega Prevo Holding.
- Hillar Teder Foto: Eiko Kink
Tallinna Sadama uurimiskomisjoni ees käis sadama nõukogu endine liige Hillar Teder tänavu mais.
Järgneb väljavõte uurimiskomisjoni protokollist.
Hillar Teder
2014. või 2015. aastal kanti 2,8 milj EUR Prevo Holding OÜ-le. Sisuliselt äärmiselt hämar lugu, millega keegi ilmselt ei ole jõudnud tegeleda. Eks neid asju oli veel. Pidin notaritelt võtma konsultatsioone. Juhatuse poolt enam adekvaatset juttu ei tulnud. Auditikomitee poolt tundus, et mida segasem lugu, seda rohkem püüti teemat eelnevalt arutada, enne kui asi nõukokku jõudis. Nõukogus öeldi siis, et teemat on juba auditikomitees arutatud, ja lasti see läbi.
Näiteks oli üks lugu seotud maatüki müümisega, kus kinnisvara hindaja oli hinnanud maa väärtuse kõrgemaks, kui oli see hind, millega auditikomitee tegi ettepaneku maa müüa. Maa hinna vähendamist põhjendati võimaliku saaste olemasoluga maatükil ja kuna selle suhtes oli hinnang tellimata, siis tehti ettepanek maa odavamalt müüa, et väidetavalt siis ei tule hiljem nõudeid ostja poolt. Ma ei mõistnud küll, et kuidas see peaks nõuete esitamist takistama.
Sääraseid segaseid asju võiks olla vähem. Minu arvates ei ole üldse auditikomitee asi selliseid maatüki müümisi arutada. Auditikomiteega püüti lihtsalt vastutust hajutada.
Taust
Tallinna Sadama ajutine juhatuse liige Carri Ginter andis mullu sügiselkapole edasi sadama ja ettevõtte Prevo Holding tehingute dokumentatsiooni, et amet neid kontrolliks.
Tallinna Sadam teatas mullu juulis, et eraldas mullu Prevo Holdingule 2,8 miljonit eurot.
2003. aastal sõlmis Tallinna Sadam OÜga Prevo Holding lepingu, mille järgi kohustus rajama Muugale üle 70 miljoni euro maksva metalli- ja üldkaupade terminali. Terminali operaator Prevo Holding omakorda pidi garanteerima kaubatasu maksmise.
Kuna buumiajal sõlmitud leping ei vastanud mõne aasta pärast majanduslanguse tõttu enam ootustele, siis otsis Tallinna Sadam võimalust sellest välja astuda. See lõppes üle viie aasta kestnud kohtuvaidlusega. Tulemuseks 2014. aastal sõlmitud kohtuväline kokkulepe, mille järgi sadam pidi Prevo Holdingule maksma 2,8 miljonit eurot. Otsust ettevõttele maksta tehti ilma nõukogult luba küsimata.
Prevo Holdingu põhitegevus on terminaliarendus Muuga sadamas. Ettevõtte juhatuse liige on Oleg Ossinovski äripartner Spacecomis Siarhei Psiola ning omanikeks Küprosel registreeritud Transportation Investments Holding Ltd, Aquis Holdings Limited, Valeri Stefanovitš, Galina Lipinskaja ja Jan Lipinski.
OÜ Prevo juhtum oli kõige kahtlasem. Seal oli üks väga vana ja halb leping terminali rajamiseks sadama territooriumile. Sadamal oli kohustus ehitada terminal või kai valmis, kuid lepingu teisel poolel tegelikult kaupa, mida sadamasse tuua, ei olnud. Lepingu teine pool teatas, et soovib oma lepingust tulenevat nõuet Tallinna Sadama suhtes realiseerida. Siis anti üks hetk sadam kohtusse. Viis aastat ei toimunud midagi, asi seisis. Ühel hetkel hakati seda teemat korduvalt juhatuse poolt nõukokku tooma.
Küsisin vaidluse teiselt poolelt, mis on summa, millega saaks vaidluse lõpetamise osas kokkuleppele. Mulle öeldi, et see on umbes üks miljon eurot, võtsin selle teadmiseks. Siis läks taas aega mööda ning juhatuse liikmed üks hetk ütlesid, et asi on nõukogus otsustatud, nõukogu on otsustanud maksta hüvitusena 2,8 mln eurot Prevo Holdingule. Arvasin, et pean asja uurima. Küsisin, et kellele hüvitust maksti, kuid vastust ma ei saanud. Samuti oli kohtuistung tunnistatud Tallinna Sadama palvel kinniseks.
Jaanus Karilaid
Kes võisid olla Prevo Holdingu tehingu taga nõukogu liikmetest?
Hillar Teder
Vahet isegi ei ole, kes seal oli, aga süsteem kui selline oli täiesti jabur. Püütakse vastutust lahjendada, jagada.
Artur Talvik
Kuhu Prevo Holding OÜ makse läks?
Hillar Teder
Ma ei tea. Mingi hetk Prevo Holdingu aktsionärid vahetusid ja maksti „tühjale kestale“ raha.Küsisin, kes on füüsilisest isikust lõppomanik on ja AS Tallinna Sadama jurist vastas, et temaka ei tea. Eelmised omanikud läksid sellest ärist pronkssõduri järel toimunud transiidilanguseja sellele järgnenud Venemaa kriisi ajal välja.
Artur Talvik
Kas Rail Garant oli ka sinu ajal?
Hillar Teder
Jah.
Artur Talvik
Kas sa käisid Moskvas ka?
Hillar Teder
Ei. Rail Garandi kohta öeldi, et neil kaupa ei ole. Neil olid ainult vagunid ja võlad. Kui 2008-2009 tekkis majanduslangus, siis ta ei suutnud enam elus püsida. Rail Garandi omanikel võis olla tahe hea, kuid see asi läks vett vedama.
Jaanus Karilaid
Sa väitsid, et auditikomitee tegi imelikke lükkeid? Mis see põhjus võis olla? Kas auditikomitee liikmed olid ebapädevad? Oli neil hirm ettevõtte tuleviku pärast?
Hillar Teder
Ei tea.
Jaanus Karilaid
Kes võis nõukogu liikmetest Prevo Holdingu lobi taga olla?
Hillar Teder
Ma ei võtaks seisukohta. Mul oli põhjust arvata, et ei olnud.
Jaanus Karilaid
Osa nõukogu liikmeid väitis, et nõukogu liikmetel olid erisuhted juhatuse liikmetega. Suheldi tihedamini kui nõukogu koosolekutel.
Hillar Teder
Ei olnud midagi sellist. Igaüks võis helistada ja midagi küsida.
Jaanus Karilaid
Aga sellist lobi mõjutust?
Hillar Teder
Ma ei oska selle kohta öelda. Mina seda igal juhul ei täheldanud.
Seotud lood
Kui majandusnäitajad langevad, tõuseb vajadus turvateenuste järele, sest kuritegevus hoogustub. G4Si juhatuse esimees Priit Sarapuu ütles, et enim toimub kuritegusid just mehitamata valvega väliobjektidel, kus pimeda aja saabudes on kurjategijatel mugav tegutseda.
Enimloetud
5
Kahjum parandati suuremaks
Hetkel kuum
Kahjum parandati suuremaks
Berkshire Hathaway kontol seisab rekordiline summa
Tagasi Äripäeva esilehele