Jaapanis enam kui 10 aasta eest loodud reaalsuses toimuvad põgenemismängud koguvad populaarsust ka Eestis. Praeguseks on Eestis juba üle 30 põgenemistoa, aga ka firma, mis lõi põgenemistoa valimiseks ja broneerimiseks veebilehe.
- Põgenemistubade broneerimiskeskkonna Nowescape looja Fred Pedersen. Foto: Andras Kralla
“Maailmas on vähemalt 12 000 põgenemistuba, kuid nende täpset arvu ei tea keegi. Üldjuhul maksab reaalne põgenemismäng umbes sama palju kui öö 3-tärni hotellis, vahe on vaid selles, et hotellis viibitakse ühe öö, põgenemistoas aga tavaliselt 60 minutit,” ütleb Nowescape'i looja, mullu asutatud Escapeit OÜ enamusosanik Fred Pedersen.
Nowescape on põgenemistubade broneerimissüsteem, umbes samasugune, nagu booking.com hotellidel. “Avasime saidi umbes kolm kuud tagasi ja praegu pakume juba võimalust broneerida Tallinna ja Pärnu kõige populaarsemaid põgenemistube, kuid laiendame oma äritegevust Lätti, Suurbritanniasse ja Singapuri,” räägib Pedersen. “Töötame praegu umbes 30 põgenemismänge pakkuva ja opereeriva firmaga Eestis, Lätis, Suurbritannias ja Singapuris. Leiame, et neil turgudel on lihtsam, kiirem, odavam kanda kinnitada kui teistel; seejuures on need turud piisavalt suured. Pidades silmas, et meie platvorm asub internetis, töötab Nowescape kõikides maailma riikides ja linnades. Tegemist on globaalse platvormiga.”
Kuna Eesti turg on piiratud, on firma tegevus suunatud paratamatult Eesti piiridest kaugemale. “Lisaks juba nimetatutele uurime veel paari võimalikku turgu ja loodame jõuda neile juba lähiajal,” ütleb Pedersen.
#kommentaar#
Põgenemistoad ostavad Nowescape'ilt turundusteenust
Tänu professionaalsele turundusstrateegiale tõstab Nowescape Eesti inimeste teadlikkust põgenemismängude tööstusest. See on väga tähtis, sest suur protsent elanikkonnast ei tea seniajani, milliseid teenuseid me pakume. Nowescape tähendab meie jaoks ka turundusteenuste siseostmist, mis jätab meile aega toota kvaliteetseid mänge ning tunda üha vähem muret reklaami pärast.
Kliendid saavad sellest selgelt kasu: Nowescape on suurepärane rakendus, mis annab infot linna kõigi olemasolevate põgenemistubade kohta ja laseb hetkega broneerida sobiva aja. Veebilehe arusaadav ja lihtne struktuur võimaldab lugeda külastajate vastukajasid ja valida parima põgenemistoa. Lisaks sellele pakub Nowescape vastukajade eest kõikvõimalikke boonuseid ja allahindlusi teenuse tutvustamise eest sõpradele. See on meeldiv.
Esimene põgenemistuba aastal 2013
Eestis avati esimene põgenemistuba Exit Room 2013. aastal, ja see on jäänud praeguseni üheks edukamatest. Iga paari kuu järel jõuab turule uusi tegijaid. Nii näiteks on toodud siia frantsiisilepingute alusel sellised suured Venemaa firmad nagu Claustrophobia ja iLocked, mis on avanud Eestis juba oma põgenemistoad.
Meie turule on tulemas veel mitu tuntud välismaist brändi.
Nowescape'i omanikel endal põgenemistube ei ole, kuigi müügipakkumisi tehakse neile pidevalt. “Meil ei ole kavas põgenemistube soetada, sest siis tekiks huvide konflikt. Me jääme neutraalseteks mängijateks, kelle eesmärk on pakkuda kliendile endale võimalust valida põgenemismäng, mis sobib talle kõige paremini, mitte aga mängu, mida talle üritatakse müüa,” selgitab Pedersen.
“Kuna põgenemistube on hakanud tekkima nagu seeni pärast vihma, on klientidel väga raske valikut teha. Siin on mitu probleemi. Esiteks on iga põgenemistuba unikaalne. Mõned neist on tõepoolest põnevad, üllatavad ja lõbusad, kuid samal ajal võib sattuda tõeliselt igava ja etteaimatava põgenemistoa otsa,” ütleb Pedersen.
Teine probleem seisneb selles, et kuni te ei ole mänginud, ei tea te, mis teid põgenemistoas ees ootab. Põgenemistubadel ei ole tärnisüsteemi nagu hotellidel, ja ainus infoallikas on teiste inimeste hinnangud. Ja siin peitub veel üks probleem: kuna see valdkond on veel uus ja põgenemistoad paljude inimeste jaoks midagi ebatavalist, annavad nad rõõmuga vaimustunud hinnanguid isegi madala kvaliteediga ja igavatele põgenemistubadele.
Igal põgenemistoal on oma koduleht ja ajakava. Kui tahate valida põgenemistuba mõnes konkreetses kohas või kindlal ajal, võib selleks suurtes linnades kuluda tunde. “Just sellepärast otsustasime luua Nowescape'i – platvormi, kus te võite ühel leheküljel näha kõiki konkreetse linna põgenemistube, nende aadresse, lahtiolekuaegu, vabade aegade olemasolu ja kontrollitud vastukajasid,” ütleb Pedersen.
Pedersen leiab, et paljud ettevõtted sünnivad hetkel, kui inimene ise kannatab selle pärast, millest tal on puudus. “Kui sa tunned oma kodulinnas puudust näiteks Hiina söögist, võtad kätte ja avad Hiina restorani. Nii oli ka meiega - idee tekkis hetkel, kui ma üritasin leida ja broneerida põgenemistuba Londonis,” ütleb Pedersen. “Mul oli vähe aega, ja ma olin sunnitud ekslema mööda kümneid veebilehti, et leida põgenemistuba, mis oleks sellel hetkel vaba ja mis asuks geograafiliselt mugavas kohas. Ma kulutasin selleks mitu tundi. Meie saidi abil on see nüüd võimalik mõne minutiga.”
#kommentaar#
Iga uus põgenemistuba turundab ka vanemaid tegijaid
Oleme 9 ja pool kuud alles turul olnud, aga aeg on meeletult sisukalt möödunud. Oleme suutnud Pärnu vanglasse teha Skandinaavia suurima põgenemistubade kompleksi, mis on siiani vaid head tagasisidet saanud. Turg on meid hästi vastu võtnud ja kliente on igapäevaselt.
Konkurentsis püsimiseks on meie põhimõtteks kujunenud pühendumus klientidele. Müügitulu on pigem teisejärguline. Oluline on, et kliendid saaksid suurepärase elamuse. Kui kliendile teenus meeldib, oleme meie ka õnnelikud.
Raske on mõõta või järeldada, kui palju on turule uusi tegutsejaid tänu meile tulnud. Küll aga võime kindlad olla, et nii mõnigi turul olija just meie käest idee saanud on. Saame selles kindlad olla, sest iga nädal on mõni klient, kes entusiastlikult uurib meie tegemiste kohta, et kust tulevad ideed ja kuidas me asju ajame. Aga see ei ole halb asi, sest iga turule tulija aitab taas põgenemistuba kui teenust turundada. Peaasi, et keegi turgu solkima ei hakka teenuse halva kvaliteediga.
Mille poolest on põgenemistoad huvitavad?
Pedersen räägib, et inimesed töötavad tänu tehnilisele progressile iga aastaga keskmiselt vähem ja teenivad rohkem, ja vaevalt see kunagi veel muutub. “Inimestel tekib rohkem vaba aega ja rohkem raha ja nad tahavad oma aja ja rahaga midagi ette võtta. Viimastel aastatel on tekkinud hulk ettevõtteid ja lausa terveid majandusharusid, kus teatakse, kuidas seda probleemi lahendada. Üks konkreetne valdkond, mis on viimasel ajal kiiresti arenenud, on reaalsed põgenemismängud,” selgitab Pedersen.
Põgenemismängud on head meeskonnatöö treenimiseks, sest need panevad mängijad stressiolukorda, kuid seda mängukeskkonnas, kus eksimine on normaalne.
Põgenemismängud on ideaalne ka värbamisprotsessis personali valimisel, et kontrollida kandidaate. Selle käigus on võimalik kohe tuvastada liidrid ja kaasatulijad, targad ja mittestandardsete otsuste langetajad. Põgenemismängud sobivad suurepäraselt kohtingute korraldamiseks, sest on tõestatud, et üheskoos läbi elatud emotsionaalne kogemus lähendab inimesi.
Põgenemismäng - see on nagu arvutimäng, kuid kõik, mida te teete, toimub reaalsuses. “Kui avati esimene põgenemistuba, oli see tehnoloogilises mõttes suhteliselt lihtne. Nüüd on põgenemistube tohutult ja kliente on üha raskem üllatada paari koodluku või ultraviolett-laternaga. Nüüd tuleb pakkuda klientidele midagi hoopis põnevamat ja ootamatumat,” ütleb Pedersen.
Ta lisab, et mõne põgenemistoa reklaamis on lausa öeldud, et seal ei ole ei koodlukke ega liikuvaid ultraviolett-tulesid. “Aga ma arvan, et erinevus peitub hoopis muus. Hea põgenemismäng suudab teid üllatada, isegi kui te olete eelnevalt olnud kümnetes põgenemistubades,” selgitab Pedersen.
Kehvas põgenemistoas sisestad koodluku koodi ja lukk avaneb. Heas põgenemistoas sisestad koodi, kuid ei avane mitte lukk, vaid miski, mida sa ei oska oodata. Näiteks vastasseinas asuvasse tuppa viiv salakäik.
Kui üks majandusharu areneb, hõlvavad suured firmad turu ja kasvavad, väikefirmad aga lahkuvad. Eestis seisab see veel ees, kuid suurem osa Aasiast on jõudnud juba turu tippu. Ja sellele järgneb kas langus või languse järgne stabiliseerumine.
Põgenemistoa äriidee Ungarist
Eesti Esimese põgenemistoa Exit Room looja,
Team Adventure OÜ juhatuse liikme Katrin Liivati sõnul valmis äriplaan kiiresti ja pälvis ka EASi toetuse.
Järgneb intervjuu Katrin Liivatiga.
Kus tuli teil idee teha põgenemistuba?
Käisime sõbra pulmas Ungaris ning reisil olles külastasime sealset põgenemistuba. Sealt väljudes oli kohe selge, et samasugune meelelahutus tuleb kiiremas korras tuua ka Eestisse. Kiirelt sai valmis äriplaan, EASi toetus aitas kaasa ning juba 2014. aasta maikuus avas uksed esimene Exit Room Kadriorus. Poole aasta pärast avasime Tatari tänaval järgmised toad, kus tänaseks on avatud juba neli tuba ning üritusi peetakse rohkem kui 40liikmelistele gruppidele.
Kiire kasv
Exit Room põgenemistubade omaniku Team Adventure OÜ käive 2015. aastal oli 201 367 eurot (2014: 25 527 eurot) ja kasum 26 633 eurot (2014: 2 632 eurot).
Kuidas on teil esimesed kolm aastat möödunud?
Tänan küsimast, hästi. Eestlased on võrdlemisi kiirelt omaks võtnud uue meelelahutusvõimaluse ning kuna Eesti ilm ei soosi õhtuti õuesolemist, siis leiavad meie inimesed kergesti tee Exit Roomi.
Tänaseks on turul ligi 30 tegijat. Kas võib öelda, et just tänu teile on tekkinud palju uusi tegijaid?
Eks ikka on meil mõju olnud. Pealtnäha tundub väga kerge ettevõtmine, kuid kui soovid pakkuda kvaliteetset mängu, kõrgel tasemel klienditeenindust ning pead oskama selle juures ka majandada, siis ei tundu kõik enam nii roosiline.
infopank
Vaata lisaks Infopangast
Kuidas tihedas konkurentsis elus püsite?
Ei piisa ainult väga heast mängust - kliendi jaoks peab kõik olema väga hea. Mäng peab olema stiilipuhas, kvaliteetne, hea loo ja loogikaga. Sinna juurde tuleb lisada väga head mängujuhid ja usun, et see ongi meie võlu, miks meie juurde tullakse ikka ja jälle nii sõprade kui töökaaslastega.
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.