Möödas on vaid kuu teekasutusmaksu kehtestamisest, aga piiripunktides toimuv ülekohus on logistikutel harja juba punaseks ajanud: kohalikke kaubavedajaid kontrollitakse agaralt, kuid välismaa numbrimärgiga masinad sõidavad lihtsalt seadusest üle.
- Veebruari alguseks oli teemaksu kogutud 4,3 miljonit eurot. Foto: Andras Kralla
Olukord järgmine. Piiripunktis käib politseiaktsioon. Kontrollitakse teekasutustasu maksmist, kuid rivis seisavad ainult Eesti autod. Küsimuse peale, miks kontrollitakse vaid Eesti sõidukeid, saab vastuseks: ülemused keelasid välisvedajate kontrollimise - neid pole mõtet kinni pidada.
Just nii kirjeldab anonüümseks soovida jäänud Äripäeva allikas jaanuari keskpaigas aset leidnud kurioosumit. "Mõeldamatu, et kuskil mujal Euroopas selline olukord tekkida saaks. Mis tahes välisriigis, kus teemaks kehtib, peame seda tasuma, nagu kõik teisedki. Siin toimuv on võrdse konkurentsi suhtes karjuv ebaõiglus,“ kurjustas logistik.
Jaanuaris kogutud teekasutusmaks
Kokku 4,3 miljonit eurot, nendest 3,8 miljonit eestlastelt ja 0,5 miljonit välisvedajatelt
Ostetud 57 000 piletit, nendest 31 000 eestlastelt, 26 000 välismaalastelt
Valitsuse plaan on aastaga koguda 17 miljonit eurot
Veebi kaudu on tasutud 4,2 miljoni euro suuruses maksu
Allikas: maksu- ja tolliamet
Kommunikatsioonivigu täis suhtlus
Politsei- ja piirivalveameti (PPA) major Kalmer Tikerpe põhjendas olukorda ebasoodsate maksetingimustega. Nimelt saavad välisriigist sisenejad sularahas maksu tasuda vaid mõnes piiripunktis ning sageli pole nad kuulnudki võimalusest maks varakult internetis ära tasuda.
Ka maanteeameti piiriäärsed partnerid ehk Läti kütusetanklad ei ole suurt kasutust leidnud. „Järgmisest kuust peaks lülituma partnerite nimistusse Olerex. Siis hakkavad asjad ehk liikuma,“ andis Tikerpe lootuskiire.
Jaanuari algupoolel oli PPA vastutus eeskätt informeeriv. Sõidukijuhte teavitati uuest maksust ja selgitati tasumisvõimalusi. Trahve kohe kraesse ei väänatud. „Kaks nädalat tegime suunavat tööd. Praeguseks oleme esimesed trahvid välja kirjutanud. Kommunikatsioon oleks võinud parem olla, aga seda juurutab maanteeamet,“ kommenteeris Tikerpe.
Kummastava vastuoluna kinnitab aga maanteeamet, et tolliametnikud pole terve jaanuari jooksul ühtegi vedajat trahvinud. „Trahvimisega alustatakse alles lähipäevil,“ ütles peadirektori asetäitja hoolde alal Tarmo Mõttus.
Kui uskuda Mõttuse sõnu, siis - vastupidiselt Tikerpe kriitikale - suhtlevad maanteeamet, maksu- ja tolliamet ning politsei- ja piirivalveamet omavahel pidevalt ja hoiab üksteist teekasutustasu arengute ja järelevalvega kursis.
Kus saab maksta?
Internetis (krediit-/deebetkaardiga) portaalis
https://teetasu.ee/payment Maanteeameti teenindusbüroodes (lahtiolekuaegadel) kliendiarvutites
Kaardimakse (krediit-/deebetkaardiga) kõikides maksu- ja tolliameti teenindusbüroodes ja piiripunktides lahtiolekuaegadel
Tasuda saab ka teenust pakkuvate partnerite juures, info
https://teetasu.ee/Partnerite nimekiri täieneb iga nädal
Sularahas lennujaamas, lennujaama reisijate, Luhamaa, Koidula ja Narva piiripunkti kassas ning osade partnerite juures
SMS-iga portaalis SMSvinjetes.lv
Allikas: maanteeamet
Trahv tuleks tasuda kohe
Kriitiliselt tuleks üle vaadata ka trahvi tasumise periood. Kui meil antakse 15päevane armuaeg, siis mujal Euroopas sellist venitamist pole. Sisse nõutav summa tuleb ametnikule peo peale panna kohe. Kui taskud tühjad, juhatatakse auto tasuta parklasse ning juht peab teavitama oma ülemust. Raha laekudes võib ka sõit jätkuda.
Logistikute soovitusel oleks lahendus anda järelevalveorganite kasutusse makseterminalid. Teiseks aitaks segadust likvideerida kontrollimeeskondade loomine. Näiteks Saksamaal tegutsevad eraldi kommertssõidukite kontrollüksused. Soomegi ei hellita seaduste järgmisel.
„Eestile piisaks meie väiksuse tõttu 4-5liikmelistest rühmadest. Meeskondade palgakulud teeniks riik tõhusa kontrolliga kümnekordselt tasa,“ leidis logistik.
Kindlasti ei tohiks vedajate pahameelt pidada sooviks muuta Eesti politseiriigiks, et karmide seadustega musklirammu näidata. Küsimus on võrdses konkurentsis ja kõikidele ühetaoliselt kehtivas trahvipoliitikas. Praegu see nii ei paista.
Seotud lood
Eilsest alates tuleb maksta teekasutusmaksu kõikide üle 3,5tonniste veoautode eest, mis sõidavad Eesti teedel.
Teekasutusmaksu kohta ettevõtjate tagasisidet kogunud kaubandus-tööstuskoda saatis majandusministeeriumile sõnumi: teemaksu laiendamisega kõigile sõidukitele ei saa kompenseerida Euroopa Liidu raha vähenemist teedeehituses. Mait Palts leiab, et taastada tuleks põhimõte, et 75% kütuseaktsiisist suunatakse teehoidu. Minister Kadri Simson on nõus teemat kaaluma.
Kuigi majandusministeeriumi teatel nad teekasutustasu laiendamist ei kaalu, oodatakse ettevõtetelt arvamust selle tasu kõigile sõidukitele laiendamise, ummikutasude ja keskkonnatasude kohta.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.