Riigifirma EVR Cargo juht Raul Toomsalu näeks kõige parema meelega oma firmat börsil ja kinnitab, et sellel on kõvasti kasvuruumi.
- Raul Toomsalu Foto: Marianne Loorents / Virumaa Teataja
Tallinna Sadama aktsiat Toomsalu endale muretseda ei kavatse.
„Ei märgi. Ei märgi lihtsalt,“ vastas Toomsalu Äripäeva raadios vastuseks saatejuhi küsimusele.
Ta lisas, et talle tegelikult väga meeldib see, kuidas Tallinna Sadam on arenenud ja kuidas seda praegu juhitakse. „Meil, Eesti Raudteel, on väga positiivne kogemus. Tallinna Sadam võtab meid ükskõik mis murega väga proaktiivselt vastu, alati üritatakse aidata. Ja kui meil on mingi uudis, siis nad alati helistavad, et kuidas me saaksime olla paremad, kuidas me saaksime midagi teha, ärge meid unustage,“ rääkis ta.
Toomsalu oli kindel, et ettevõtte tulemused on selle meeskonnaga, kes seal praegu on, väga head. „Loomulikult sõltub palju ka makromajandusest ja sellest, kuidas naaberturgudel läheb, aga muidu teeb Tallinna Sadama juhatus minu arvates tubli tööd,“ lausus ta.
Hoopis EVR Cargot võiks osta
Kui oleks võimalik, soovitaks Toomsalu investoritel osta EVR Cargot. „Kahju, et meid praegu ei taheta börsile panna ja ei erastata, aga mingil päeval on see tõenäoliselt ikka tulemas ja ma näen meil küll väga head kasvupotentsiaali,“ ütles ta.
Toomsalu nentis, et EVR Cargo ei ole suutnud end harjutada valimiste rütmiga. „Iga kord, kui hakkavad tulema valimised, siis meie ettevõtte juhtimine peab muutuma või peame end tagasi hoidma või tegema mingeid otsuseid teistmoodi,“ ütles ta.
Plaanis siseneda Soome turule
Toomsalu rääkis, et isegi kui Venemaa turul olukord paraneb, ei jõua Eesti kaubavedajad seal kunagi selliste mahtudeni, nagu oli kunagi. „Me ei vea enam kunagi Venemaalt 40 miljonit tonni kaupa, juba selle tõttu, et neil on valmis ehitatud nii suur enda sadamate potentsiaal, näiteks Ust-Luga 90 miljonit tonni. Neid me enam tagasi ei saa,“ nentis ta.
Samas leidis ta, et kaubavedajad ei pea siin Eestis seda kaupa ootama, vaid võib minna kuskile mujale seda vedama. „Soome turg tehti lahti ja Soomes on Venemaa transiidi osakaal tõusev. Osaliselt on Soome läinud samad partnerid, kelle kaupa olime siin vedanud. Nad ise küsivad, et kuulge, äkki te tahate tulla sinna vedama,“ rääkis ta.
Toomsalu kinnitas, et EVR Cargol on Soome turg sihikul.
Kasvuvõimalusi ka teistes naaberriikides
Üleeile teatas EVR Cargo, et koos Läti ja Leedu raudtee-ettevõtetega pannakse käiku uus regulaarne kaubaveo liin nimega Merevaigurong. Liin kulgeb marsruudil Šeštokai–Riia–Tallinn.
Toomsalu sõnul ei ole idee üldse uus, aga sai tugeva tõuke, kui ta kohtus aasta alguses Leedu Raudteega Viinis konverentsil. Pärast tehnilise poole üle vaatamist ja kulude-tulude kalkuleerimist allkirjastati lepingud üleeile. Esimene rong sõidab kas juuni lõpus või juuli alguses.
Toomsalu sõnul läbib Šeštokaid päevas 5000 veoautot ja väga suur osa neist liigub Moskva poole. Nii ei tasu Merevaigurongi uudist karta ka Tallinna Sadama investoritel. Isegi kui uus raudteeliin tekitab Eesti ettevõtjatele võimaluse Tallinna Sadama asemel valida mõni sadam Lätis või Leedus, siis on ka vastupidine potentsiaal suur. "See on väga suur potentsiaal, võtta konteiner Šeštokaist peale, tuua Tallinnasse, Tallinnas ümber laadida Tallinn–Moskva rongile,“ rääkis Toomsalu.
Mõne ettevõtja kaup ei sobi konteinerisse panemiseks, sellisteks puhkudeks on Toomsalu sõnul plaanis soetada konteinervagunid, millele saab haagise peale panna. „Leedu Raudtee on korraldanud hanke, ootame selle tulemusi ja kui kulu sobib, peab hakkama ehitama välja laadimispunktides vastavat taristut,“ ütles ta.
Tallinna ja Tartu vahel kasutamata võimalus
EVR Cargo on varem rääkinud ideest panna konteinerrong sõitma Tallinna ja Tartu vahele. Toomsalu kinnitas, et nüüdseks on tellitud ja ostetud ära kõik liikuv vara. "Meil on olemas vagunid, meil on olemas tõstukid, tõstetehnik. Käib lepingu sõlmimine platsi korrastamiseks Tartu linnas. Kui plats saab korda, oleme valmis alustama. Arvame, et see juhtub juunis või juulis,“ ütles Toomsalu.
Tema sõnul on Lõuna-Eestis väga palju ettevõtteid, kes kaupa konteinerdavad. „Panevad saematerjali konteinerisse, tõstavad selle reka peale ja lähevad maanteele, et see jõuaks siis Sillamäe sadamasse, Muugale või Paldiskisse,“ kirjeldas ta. EVR Cargo uuringu järgi võiks EVR Cargo konteinerites Tallinna ja Tartu vahet liikuda aastas umbes 200 000 tonni kaupa.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.